10:08|سه شنبه, اردیبهشت 04 ,1403
تاریخ انتشار: 16 بهمن 1400 - 11:46
کد خبر: 17594
حکایت معیشت پر چالش بازنشستگان؛

حقوقی که کفاف کوچکترین مخارج زندگی بازنشستگان را نمی‌دهد

مشکلات بی شمار بازنشستگان و گلایه ها و انتظارات آنان نقل امروز و دیروز نیست، سال هاست که بر توجه به قشر بازنشسته و سالخورده تأکید می شود، اما تنها شعار کافی نیست. این روزها در شرایطی که حتی شاغلان با وجود دریافت حقوق متعادل و با داشتن چند شغل، از وضعیت اقتصادی خود ناراضی اند به طور حتم، مشکلات مالی بازنشستگان با دریافت مستمری ناچیز چندان عجیب و دور از ذهن نیست.
حقوقی که کفاف کوچکترین مخارج زندگی بازنشستگان را نمی‌دهد


سرویس اقتصادی باریش نیوز، حقوق بازنشستگان کشور چند سالی است که به دلیل نوسانات اقتصادی و تورم و به تبع آن گرانی‌های لحظه ای، کفاف هزینه‌های زندگی بازنشستگان را نمی‌دهد و این مسئله آن‌ها را با مشکلات زیادی رو به رو کرده است.

متاسفانه، در حال حاضر  حقوقی كه بازنشستگان دریافت می كنند، هزینه زندگی آنها را تامین نمی كند و 80 درصد هزینه های زندگی آنها در این شرایط زمین مانده است و در این راستا مسئولان  باید برای آنها چاره ای اساسی بیاندیشند.

بر اساس شرایط ذکر شده افراد با سن بالا مجبور هستند پس از بازنشستگی به اشتغال مجدد به کار روی آورند، تا شاید بتوانند از این طریق معیشت خانواده خود را تأمین کنند.

در واقع کاهش زمان انتظار دریافت حقوق، همسان‌سازی عادلانه حقوق و تغییر وضعیت درمانی بازنشستگان به وضعیت مطلوب از ساده‌ترین مطالبات این قشر از جامعه است که با توجه به نزدیک شدن به سال جدید باید بیشتر مورد توجه دولت قرار گیرد.

در استان آذربایجان غربی یک خانواده ۴ نفره ماهانه باید حداقل ۱۰ میلیون تومان در جیب سرپرست خانوارش باشد تا بتواند یک زندگی آبرومندانه داشته باشد؛ این در حالی است که متوسط دریافتی یک بازنشسته  در سال جدید چهار میلیون و پانصد هزار تومان اعلام شده است که این حداقل دریافتی بیش از نیمی از بازنشستگان، بخصوص بازنشستگان تامین اجتماعی را شامل می‌شود! حال دیگر قضاوت با خودتان است!

سخن آخر اینکه، در سن بازنشستگی از یک‌سو هزینه‌های مضاعف معیشتی وجود دارد و از سوی دیگر بحث هزینه‌های درمان امکان پیگیری و انجام امور درمانی را کاهش می‌دهد و می‌توان گفت اگر بیمه همین رویه را در پیش بگیرد طبیعتاً بازنشسته‌ها امیدی به آینده نخواهند داشت و در این میان بازنشستگان این دیار از نمایندگان خود در مجلس انتظار دارند همانگونه که در شعارهای خودشان حامی تولید و کار و کارگر هستند در عمل نیز با تصویب دائمی شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، برای همیشه این قشر مظلوم جامعه را از بلاتکلیفی و نگرانی‌ها خارج کنند.


شیرین شریفی

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید