12:02|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 14 بهمن 1400 - 13:50
کد خبر: 17590
یادداشت:

سر ریز شدن سطل زباله های شهری، زیر سایه بی تدبیری شهروندان و غفلت مسئولان

بی توجهی مسئولان شهری و از سوی دیگر عدم رعایت شهروندان ارومیه ای در مورد تفکیک زباله ها و جمع آوری آن از سطح شهر باعث آسیب جدی به چهره شهر و ایجاد آلودگی های بسیاری شده که این عامل موجب انتقال بیماری های بسیار در این روز ها که نگرانی بسیاری در باره شیوع بیماری کرونا و امیکرون وجود دارد شده است.
سر ریز شدن سطل زباله های شهری، زیر سایه بی تدبیری شهروندان و غفلت مسئولان

سرویس اجتماعی باریش نیوز، این روزها با گذر از خیابان های ارومیه و تردد در سطح شهر به وضوح شاهد زباله هایی هستیم که در گوشه کنار خیابان سرگردان شده اند و از طرف دیگر کمبود سطل‌های زباله در سطح شهر ارومیه باعث شده است شهروندان پسماند های خود را در کناره روها رها و موجب بروز مشکلاتی از قبیل انباشت آن اطراف سطل زباله و آسیب به چهره شهر شوند.

طبق پیام های ارسالی از مخاطبان و نارضایتی آنها از وضعیت موجود، درخواست ساماندهی پسماند از درب منزل و قراردادن سطل های زباله جهت تفکیک زباله، چندین بار مطرح شد اما همچنان شاهد بی توجهی و پشت گوش انداختن مسئولان بوده ایم.


عدم رسیدگی مسئولان شهری به شرایط موجود موجب بروز مشکلات بسیاری از قبیل آسیب به چهره شهر و افزایش آلودگی های شهری شده است، آن هم در روز هایی که شیوع بیماری کرونا و امیکرون نگرانی های بسیاری را برای شهروندان ایجاد کرده و تردد در خیابان های شهر و استشمام بوی نا مطبوع زباله، این نگرانی را برای شهروندان به خصوص خانواده ها در حفظ سلامت فرزندانشان ایجاد کرده است.

سوالی که در این میان مطرح می شود این است که آیا مسئولان شهری در این خیابان ها تردد نمی کنند؟ آیا رسیدگی به شرایط شهری وظیفه شهرداری نمی باشد یا شهروندان باید از ارگان های دیگری انتظار رسیدگی داشته باشند؟

البته باید در نظر داشته باشیم که در ایجاد این آلودگی شهری علاوه بر کوتاهی مسئولین در افزایش سطل‌های زباله و جمع‌آوری به موقع پسماندها ، نقش شهروندان در به وجود آوردن این آلودگی نباید نادیده گرفته شود که نیاز بسیاری به ترویج فرهنگ در این باره دارد.


جمع‌آوری نکردن زباله‌ها و عدم مکانیزه سازی سطل‌های زباله مشکلی جدی است که بهداشت و سلامت شهروندان را به خطر انداخته و موجب تجمع حیوانات و حشره های ناقل بیماری و آلوده در اطراف زباله‌ها می‌شود و همچنین انتشار زباله ها و رهاسازی آن در شهر باعث آلودگی های بصری و محیطی شده است که بی توجهی مسئولان مربوطه و عدم رعایت شهروندان باعث شده است این معضل جدی تبدیل به بحرانی در سطح کلانشهر ارومیه شود.

توجه شهروندان به ریختن زباله در سطل زباله ها، جمع آوری به موقع زباله ها توسط ماموران شهرداری و تفکیک پسماند توسط مردم می تواند از عوامل موثر در کاهش بیماری ها و آلودگی های ناشی از آن در شهر باشد و به زیبایی کلانشهر نیز تاثیر مخرب فراوانی بگذارد.

اگر این بی توجهی ها به همین منوال ادامه پیدا کند می تواند باعث بروز مشکلات فراوانی شود که حل این معضل جدی را ناممکن سازد که این شرایط به هیچ وجه در شان یک کلانشهر نیست.

در پایان انتظار می‌رود مسئولان زیربط  در جهت رفع این معضل رسیدگی های لازمه را انجام داده و برنامه‌هایی دقیق و اصولی اتخاذ کنند تا در این روزهای کرونایی بیشتر از این شاهد آلودگی های انتشار یافته ناشی از دور ریزی و انباشت زباله ها و شیرآبه آن نباشیم.


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید