17:11|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 12 بهمن 1400 - 11:29
کد خبر: 17576
متخصص طب فیزیکی و فوق تخصص ستون فقرات و درمان دیسک بدون جراحی در گفت‌وگو با باریش:

اسکولیوز یا انحراف ستون فقرات

اسکولیوز در زبان یونای به معنای کج بودن است، وقتی که به فرد از پشت نگاه می کنید، ستون فقرات باید از بالا به پایین کاملا صاف به نظر برسد، در صورتی که ستون فقرات به یک طرف منحرف شده باشد، این وضعی اسکولیوز نام دارد. این انحراف ممکن است به راست یا به چپ بوده که شدت آن ممکن است از میزان جزئی تا شدید متغیر باشد. انحراف ستون فقرات می تواند در قسمت پایین ستون فقرات (انحراف کمر) و یا در قسمت های بالاتر ستون فقرات (انحراف قفسه سینه) ایجاد شود که گاهی اوقات در برخی موارد دو انحراف همانند شکل s به وجود می آیند.
اسکولیوز یا انحراف ستون فقرات

صادق دانشگر،  متخصص طب فیزیکی و فوق تخصص ستون فقرات و درمان دیسک بدون جراحی در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز، اظهار کرد: اسکولیز ممکن است در زمان بارداری اتفاق بیفتد که در این دوران اسکولیوز بیشتر از حالتی که فرد به تنهایی دچار یکی از این شرایط باشد ، می تواند برای فرد نگران کننده باشد.

به هر حال، مهم است توجه داشته باشید به خاطر ابتلای مادر به اسکولیوز، نوزاد در معرض خطر قرار نمی گیرد اما باید در این شرایط مراقبت های خاص از فرد بیمار انجام شود، اما سلامت و رشد نوزاد به هیچ وجه به خاطر ابتلای مادر به اسکولیوز در معرض خطر نیست.

اگر در اسکولیوز در ناحیه قفسه سینه ایجاد شده باشد، دنده ها و تیغه شانه ( کتف) به شکل یک برآمدگی در یک سمت از پشت،بیرون می زنند و همچنین ممکن است یک شانه پایین تر از شانه دیگر قرار بگیرد و یک کتف ممکن است بالاتر از دیگری قرار بگیرد.

وی افزود: اگر اسکولیز در ناحیه کمر ایجاد شود، می تواند باعث شود که لگن در یک سمت به جلو کشیده شود و یک پا ممکن است از پای دیگر کوچکتر به نظر برسد.

چنانچه اسکولیز (انحراف ستون فقرات ) شدید باشد و درمان نشود، می تواند بعدا در زندگی فرد مشکلاتی ایجاد کند.برای مثال اگر بد شکی در ناحیه سینه خیلی شدید باشد، ممکن است فرد به کمر درد های شدید و مشکلات قلبی و تنفسی دچار شود.به هر حال این حالات به ندرت اتفاق می افتد.

خرید و قیمت پاورپوینت پاتوفیزیولوژی آناتومی آسیب نخاعی ( به زبان انگلیسی )  | ترب600 × 596

انواع و علت اسکولیز ( انحراف ستون فقرات):
اسکولیز غیر ساختاری ( وضعیتی یا عملکردی)

دانشگر در این خصوص گفت: در این نوع اسکولیز(انحراف ستون فقرات)، ستون فقرات از لحاظ ساختمانی طبیعی است، اما به دلیل دیگری مثل نابرابری طول پاها و یا اسپاسم عضلانی در عضلات کمر ، ستون فقرات به نظر کج می رسد.این انحراف معمولا جزئی است و با خم شدن فرد به جلو یا به کنار ،این انحراف برطرف می شود.

اسکولیوز ساختاری:
در این موارد انحراف ستون فقرات ثابت است و با تغییر حالت فرد از بین نمی رود. و اسکولیز ساختاری انواع مختلفی دارد:
ایدیوپاتیک: در این حالت علت ایجاد عارضه شناخته شده نیست . بیش از 80% از موارد اسکولیوز از نوع ایدیوپاتیک است.

عصبی،عضلانی: در این حالت انحراف ستون فقرات به دلیل شرایطی که ماهیچه ها یا اعصاب کمر را تحت تاثیر قرار داده است، ایجاد می شود.
برای مثال ممکن است در اثر بیماری هایی مثل دیستروفی عضلانی، فلج اطفال، فلج مغزی و یا نوروفیبروماتیطز ایجاد شود.

هر کدام از این بیماری ها ، علائم و مشکلاتی علاوه بر اسکولیز ایجاد می کنند.از هر 10 مورد اسکولیز، تقریبا یک مورد عصبی-عضلانی است.

چه کسانی به اسکولیز ایدیوپاتیک( اسکولیز با علت ناشناخته) مبتلا می شوند؟

اسکولیز ایدیوپاتیک می تواند در هر مرحله ای از کودکی اتفاق بیوفتد. علت و چگونگی ایجاد آن ناشناخته است.

علت ایجاد آن وضعیت خاص بدن نیست و نمی توان از بروز آن جلوگیری  کرد

اسکولیز (انحراف ستون فقرات) ایدیوپاتیک اغلب در طول رشد ناگهانی بدن در دوران بلوغ و اوایل نوجوانی (در دختران معمولا در سنین بین 10 تا 12 سال و د پسران در سنین بین 11 تا 16 سال) ایجاد می شود.
تقریبا از هر 40 کودک، یک کودک به درجاتی از اسکولیز مبتلا می شود.


راه های تشخیص و درمان عارضه بیماری انحراف ستون فقرات ( اسکولیوز ) - دکتر  مسعود اعتدالی800 × 450
اسکولیز خفیف معمولا دخترا و پسران را به یک میزان تحت تاثیر قرار می دهد، اما حالت متوسط و شدید آن در دختران شایع است.

دکتر دانشگر در ادامه خاطرنشان کرد: اسکولیوز( انحراف ستون فقرات) اغلب هنگام خم شدن فرد به جلو قابل تشخیص است.

اگر پزشک در حالت خم شدن بیمار رو به جلو، برآمدگی موجود در ستون فقرات را تشخیص دهد، معمولا به شما توصیه خواهد کرد که به یک متخصص ستون فقرات مراجعه کنید.
گاهی اوقات از پشت فرد توسط  اشعهX عکسبرداری می شود تا زاویه انحراف را به دست آورند که در این صورت شدت بیماری و احتمال تشدید آن مشخص می شود.
-در برخی موارد به سایر آزمایشات مثل MRI  یا سی تی اسکن گردن نیز نیاز خواهد شد.


درمان اسکولیوز( انحراف ستون فقرات) همواره آسان نیست، برخی افراد جوان اصلا به درمان نیازی ندارند و با مراقبت و توجه بهبود می یابند اما چنانچه درمان ضروری باشد ، گزینه های زیادی شامل کمربندهای طبی، فیزیوتراپی، ورزش، درمان کایروپراکتیک و عمل جراحی می تواند سودمند باشند.

کمربند های طبی در دو نوع اصلی وجود دارند:

بریس زی بغل: این نوع کمربند از نوع پلاستیک مدرن ساخته شده و طوری طراحی شده است که با بدن فرد مطابقت دارد.این بریس چسبان تقریبا در زیر لباس بوده و دیده نخواهد شد و کاملا زیر بغل و اطراف قفسه سینه و باسن را می پوشاند. بریس های زیر بغل برای انحنای ناحیه بالایی قفسه سینه و گردن مناسب نمی باشند.

ورزش و فیزیوتراپی همراه با استفاده از بریس

وی در این خصوص افزود: در مورد کودکانی که نیاز به استفاده از بریس دارند، یک برنامه ورزشی می تواند به بهبود مشکل کودک و همچنین کجی کشکک زانو کمک کند و در مدتی که از بریس استفاده نمی شود، ماهیچه ها را محکم نگه می دارد.

همچنین باید توجه کنیم که برای هر بیمار بر طبق زاویه اسکولیوز و نوع آن، درمان های ورزشی متفاوت خواهد بود.

تمرینات ورزشی و فیزیوتراپی موجب بهبود موارد زیر می شود:

  • تحرک قفسه سینه
  • تنفس مناسب، تمرینات هوازی می تواند به بهبود و یا جلوگیری از کاهش عملکرد ریه کمک می کند
  • قدرت عضلانی ( به خصوص در عضلات شکم)
  • انعطاف پذیری ستون فقرات در افرادی که تمرینات ورزشی به منظور بهبود انعطاف پذیری نیم تنه انجام می دهند، احتمال بهبود خمیدگی و انحراف ستون فقراتشان وجود دارد.
  • وضعیت صحیح بدن: تمرین کردن برای داشتن ژست صحیح مخصوصا جلوی آیینه یک بخش بسیار مهم از هر برنامه فیزیوتراپی است.
  • فردی که به خمیده بودن ستون فقراتش عادت کرده است، وقتی برای اولین بار به او آموزش داده می شود.

عمل جراحی:

اسکولیوز( انحراف ستون فقرات) شدید معمولا در طول زمان تشدید می یابد، بنابراین پزشک شما ممکن است روش عمل جراحی ، جهت درمان انحراف ستون فقرات ( اسکولیوز) را پیشنهاد دهد تا از شدت خمیدگی ستون فقرات بکاهد و از بدتر شدن آن جلوگیری کند.





آدرس و شماره تلفن دکتر صادق دانشگر، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی:

ارومیه: چهارراه شورا، ساختمان اورشاد2، طبقه 6، واحد 28

شماره تماس: 32226630

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید