11:05|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 12 بهمن 1400 - 11:07
کد خبر: 17574
یادداشت:

جذب سرمایه گذار؛ تنها راه حل دستیابی به توسعه اقتصادی در آذربایجان غربی

با توجه به اینکه، سرمایه گذاری در هر شهر و منطقه ای تبعات مثبت زیادی از جمله اشتغال، افزایش درآمد و کیفیت زندگی و ... را دارد و امروزه رقابت شدیدی بین مناطق مختلف جهت سرمایه گذاری وجود دارد بنابراین از مهمترین وظایف مدیران و برنامه ریزان شهری در استان آذربایجان غربی نیز باید فراهم کردن شرایط جذب سرمایه گذاران در استان باشد.
جذب سرمایه گذار؛ تنها راه حل دستیابی به توسعه اقتصادی در آذربایجان غربی


  سرویس اقتصادی باریش نیوز، یکی از وظایف مهم مسئولان استانی در دوره فعلی جذب سرمایه گذار در استان است. جذب سرمایه گذار بومی و غیربومی و حل مشکلات سرمایه گذاران فعلی باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد؛ چرا که در واقع منابع دولتی محدود و قطره چکانی است و باید از منابع بخش خصوصی نیز بجهت توسعه استان استفاده شود.

در واقع حساسیت به سرمایه‌گذاری نشان‌دهنده حساسیت در قبال اشتغال، ناهنجاری‌های ناشی از بیکاری، ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی، آمار طلاق، تربیت فرزندان و دیگر پدیده‌های اجتماعی است.

باید مسئولان، باشناسایی و رفع مشکلات واحد‌های تولیدی زمینه را برای حضور سرمایه گذاران در استان فراهم نمایند و برای رسیدن به این هدف ضرورت دارد كه تمام نهادها و دستگاه‌های استان با همكاری یکدیگر،  امنیت لازم را جهت ورود بخش خصوصی فراهم كنند؛ چرا که جذب سرمایه گذار بدون همكاری همه مسئولان و مردم شدنی نیست.

در کنار همه این مسائل، یکی از دیدیگاه‌های اساسی مدیران شهری نیز انجام پروژه های شهری است، اما متأسفانه به دلایل  گوناگونی، اجرای پروژه ها برمبنای زمانبندی و سرعت قابل قبول، همواره دچار چالش های جدی بوده  و معملا زمانی بسیار طولانی به دلیل هزینه های بالا صرف آن میشودو از آنچه که پیش بینی شده است، زمانی بسیار طونی تر  هزینة انجام آن میگردد و یکی از مهمترین دلایل آن را عدم تأمین مالی و وجود جریان مناسب نقدینگی در پروژه نام برد؛ به ویژه در پروژه های شهری، به دلیل ویژگی‌های شهرداری که مدیریت درآمد و هزینه، باید همزمان انجام گیرد، این موضوع خود را بیشتر نشان می‌دهد

در این میان برخی از شهروندان در آذربایجان غربی  سرمایه خود را در خارج از استان و حتی در کشورهای همسایه هزینه می کنند که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی اگر بستر و شرایط لازم برای جذب این سرمایه گذاران فراهم شود آنها سرمایه خود را نه تنها از استان خارج نمی کنند بلکه با خیالس آسوده آن را در استان خود بکار خواهند گرفت.

سخن آخر اینکه، استان آذربایجان غربی با وجود نیروی انسانی بالقوه و جوان، بخش خصوصی توانمند و وجود سرمایه گذاران و صاحبان ایده و تفکر، قطب کشاورزی کشور، عوامل تولید و منابع طبیعی فراوان در زمینه‌های مختلف، همجواری با با سه کشور خارجی با ظرفیت های بالقوه و قرارگرفتن در کریدور تجاری کشور با اروپا از طرق مرزهای تجاری قوی و در اختیار داشتن مبادی ورود و خـروج مرزی متعدد، بهره‌مندی ازبازارچه مرزی و گمرك، هنوز آنگونه که شایسته این دیار باشد از نظر رشد و توسعه اقتصادی به جایگاه متناسب با توانمندی‌ها و پتانسیل‌های خود نرسیده است.

شیرین شریفی 


   

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید