05:14|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 06 بهمن 1400 - 13:33
کد خبر: 17546
یادداشت:

دور ریزی زباله در معابر؛ نا به هنجاری که سلامت افراد را به خطر می‌‎اندازد

ریختن زباله‌ها توسط مردم به عادتی ناپسند در سطح شهر ارومیه تبدیل شده که امروزه با گسترش شیوع امیکرون و همه‌گیری آن می‌توان آن را یک ناهنجاری تلقی کرد که باعث به خطر افتادن سلامت جامعه می‌شود.
دور ریزی زباله در معابر؛ نا به هنجاری که سلامت افراد را به خطر می‌‎اندازد

سرویس اجتماعی باریش نیوز، یکی از عادت‌های غلطی که سالهاست در میان شهروندان ارومیه‌ای رایج است و هیچ اقدامی در جهت فرهنگ‌سازی و رفع آن از سوی مردم و مسئولین صورت نگرفته است ریختن زباله در معابر و خیابان‌های سطح شهری می‌باشد.

در واقع میتوان گفت رها کردن زباله در معابر توسط برخی از شهروندان، به عادتی چندین ساله تبدیل شده و موجب آلودگی بصری و محیطی در سطح شهری می‌شود.
 
این روزها با گذشت دوسال همانند روزهای نخستین شیوع کووید_19 بیش از هرچیز ماسک‌های مصرف شده در سطح خیابان‌ها، معابر و کانال‌های آب توجه هر رهگذری را به خود جلب می‌کند که موجبات نگرانی اکثریت را فراهم می‌آورد.

طبق تصاویر دریافتی از سوی مخاطبان در محدوده برخی درمانگاه‌ها و خانه‌های بهداشت سطح شهری زباله‌های عفونی و ماسک‌هایی یافت می‌شود که حجم این پسماندها و دفع غیراصولی آن‌ها می‌تواند منجر به انتشار آلودگی در آن نواحی شود در حالیکه این قبیل مراکز بایستی رعایت هرچه بیشتر پروتکل‌های بهداشتی و دفع صحیح و اصولی پسماندها و در نظر گرفتن فضایی مناسب برای دفع زباله‌ها را در اولویت قرار دهند.

در ادامه از بی‌تفاوتی شهروندان نسبت به نظافت شهر و پرهیز از رهاکردن زباله در سطح شهری که بگذریم ضعف خدمات شهری بیش از هر عامل دیگری در شهر نمود دارد و همه مردم به نوعی از ارگان مربوطه انتظار شهری تمیز و عاری از زباله را دارند.

واقعیت این است که شهروندان بایستی به زندگی با کرونا عادت کنند؛ ولی متاسفانه با رفتار برخی از افراد مبنی بر رها کردن ماسک‌هایی که ساعت‌ها به عنوان وسیله حفاظتی استفاده کرده‌اند و رها کردن آن را می‌توان به عنوان اقدامی مخاطره‌آمیز در جهت اوج‌گیری و انتقال ویروس‌ها و آلودگی‌ها تلقی کرد.

در ادامه افراد بایستی این نکته را نیز در نظر بگیرند که فرقی نمی‌کند که فرد سالم و یا ناقل بیماری باشد کسانی که به سلامت و بهداشت خود اهمیت می‌دهند نیاز است تا به سلامت و بهداشت عمومی دیگران در جامعه نیز احترام بگذارد.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید