20:19|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 04 بهمن 1400 - 11:19
کد خبر: 17532
یادداشت:

بی‌خانمانان ارومیه در اوج سرمای زمستان، بی‌خانمان تر از همیشه

این روزها با توجه سرد شدن بی سابقه هوا موضوع اسکان افراد بی‌خانمان اعم از کارتن خواب و معتاد در فضای رسانه‌‌ای بیشتر مورد توجه است.
بی‌خانمانان ارومیه در اوج سرمای زمستان، بی‌خانمان تر از همیشه


سرویس اجتماعی باریش نیوز، سرمای زمستان برای افرادی که در خانه‌های گرم شب را به صبح می‌رسانند بسیار لذت بخش است، اما برای افراد بی خانمان تمام ثانیه هایش تلخ بوده و گاهی از شدت سرما طلوع صبح فردا را به چشم نمی‌بینند.

آنهایی که روزی برای خودشان کسی بودند، اما حالا روزگارشان گاهی نیز از شب تیره تر است؛ بی خانمان ها و کارتن خواب ها در واقع کسانی هستند که در این روزها به دنبال یک جای گرم و یک وعده شام گرم هستند و نیازمند همدردی و حمایت جامعه، بلکه بتوانند این روزهای سرد را به هر طریقی که شده سپری کنند.

 دیدن افراد بی خانمان و معتادان کارتن خواب در گوشه و کنار خیابان‌ها و ورودی شهرها، صحنه بسیار دلخراشی است که قلب هر انسانی را به درد می‌آورد.

این روزها با وجود سرمای حاکم بر شهر ارومیه بخصوص در هنگام شب افراد بی‌خانمان (اعم از فقیر، معتاد، کارتن خواب و...) با این هوای سرد دست و پنجه نرم می‌‌کنند و بی‌توجهی به اوضاع این افراد می‌تواند به قیمت جان‌شان تمام شود.

متاسفانه در بین کارتن خواب ها زنان و کودکانی دیده می شود که با مشکل تامین محل خواب روبرو هستند که این امر ضرورت را ایجاب می کند با توجه به نزدیک سرما اقدامات جدی در خصوص ساماندهی وضعیت کارتن خواب ها انجام شود.

حال که در شهر ارومیه گرمخانه ای برای پناه دادن به افراد بی‌خانمان وجود ندارد؛ استفاده از ظرفیت مساجد برای پناه دادن به بی‌خانمان‌ها حداقل در این شب‌های سرد، از یک سو می‌تواند این افراد را از سرما و حتی مرگ نجات دهد و از سوی دیگر با توجه به دسترسی راحت‌تر مردم و خیریه‌ها به آنها، می‌تواند بستری برای کمک بیشتر مردم به آنها باشد.

در واقع اسکان در مسجد، از سر اضطرار و بی‌پناهی، سابقه تاریخی هم دارد. اما برخی از مخالفان، بیشتر معترض مسئله بهداشت یا طهارت کارتن‌خوابها هستند. این در حالیست که اولا برخی مساجد مدرن، سرویسهای بهداشتی دارند و دوم این که میتوان با کمک خیران چند سرویس بهداشتی به مساجد افزود.

سخن آخر اینکه، مگر عبادت به جز خدمت به خلق نیست و مسجد نیز محل عبادت است، طبعا جای همان خلقی که به خدمت نیاز دارند نیز در مسجد است که بهتر است  به جای فرافکنی و بهانه‌تراشی، به فکر بررسی هزار و یک راه نرفته باشند و با بازگشایی در مساجد به روی بی پناهان شهر از مرگ آنها در این سرمای جانسوز زمستان جلوگیری نمایند.

شیرین شریفی


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید