18:34|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 03 بهمن 1400 - 11:24
کد خبر: 17526
به مناسب هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر؛

مادرانی که سنگینی بار زندگی را مردانه به دوش می کشند

در این روزهای سخت و بحران اقتصادی حاکم بر جامعه زنانی هستند که بار زندگی را تنهایی به دوش می‌کشند. آنها به توانایی و قدرت دستان خود ایمان دارند اما کسی نمی‌داند که چه غم‌ها و سختی‌هایی پشت چروک‌های صورت و موهای سفیدشان پنهان شده است.
مادرانی که سنگینی بار زندگی را مردانه به دوش می کشند


سرویس اجتماعی باریش نیوز، در واقع زنان سرپرست خانوار  زنانی هستند که زندگی‌شان را عاشقانه و دلسوزانه دوست دارند و برای حفظ آن از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند زنانی که در میانه راه همسران خود را به هر دلیلی از جمله مرگ، طلاق، ترک خانه و... از دست می‌دهند و از آن پس باید به تنهایی از پس یک زندگی بربیایند.

 زن سرپرست خانوار به تنهایی بار سخت زندگی را به دوش می‌کشدیک زندگی را اداره می‌کند؛ اما یک لحظه دم نمی‌زند.

در واقع زن سرپرست خانوار باید خرج خانواده را بدهد، اجاره مسکن، مخارج تحصیل فرزندان و هزینه‌های بهداشت و درمان هم باید تأمین کند؛ بنابراین زیر فشار اقتصادی  قرار می‌گیرد. یکی از مشکلات اصلی این زنان موضوع بهداشت و سلامتی آنهاست. زنان سرپرست خانوار به علت عمده فشارهای اقتصادی و اجتماعی که روی شانه‌های آنها سنگینی می‌کند، فرصت این‌که به فکر سلامت جسمانی خود باشند را، ندارند و این موضوع آسیب‌های فراوانی را به این قشر می‌زند.

زنان سرپرست خانوار در شرایط و ناملایمات اقتصادی بیش از سایر اقشار آسیب پذیر می شوند به طوریکه برنامه های حمایتی و کمک های معیشتی سازمان ها و نهاد های اجتماعی و دولتی تنها بخشی از نیازهای خانواده را تامین می کند؛ بدون شک برنامه توانمندسازی در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می تواند در ساماندهی و کاهش آسیب های مرتبط با این قشر اجتماعی موثر واقع شود.

زنان سرپرست خانوار که به دلیل فوت همسر و دیگر دلایل، مسئولیت اقتصادی و نیاز زیستی خانواده را برعهده دارند در شرایطی همچون بحران‌های اقتصادی با مشکلات بیشتری مواجه می‌شوند و در همین راستا افزایش فقر و نبود شغل مناسب با هدف تامین نیازهای ضروری، خطر گسترش آسیب‌های اجتماعی را بیشتر می‌کند و راه بزهکاری را هموار می سازد؛ بنابراین برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در این گروه، دولت‌ باید برنامه‌های حمایتی خود را جهت رفاه این قشر از جامعه بیشتر کند.

این در حالی است که زنان غیرشاغل برای تأمین نیازمندیهای مادی زندگی محتاج دیگران هستند و از آنجایی که منشاء بسیاری از نابسامانی‌ها و ناملایمات انسانها در جوامع کنونی به وضعیت اقتصادی و فقر مادی مربوط می‌شود و اکثر زنان سرپرست خانوار بیکار هستند و از وضعیت اقتصادی نامطلوبی برخوردارند و در این میان برقراری سیستم‌های حمایتی از این زنان و فرزندان آنها ضرورت دارد.

به عقیده بسیاری از کارشناسان مسائل اجتماعی و مشکلات زنان سرپرست خانواده زمانی حل می‌شود که نگرش جامعه به این افراد تغییر کند؛ زیرا تغییر نگرش جامعه بر این اساس است که آن‌ها بتوانند به خودشان کمک کنند و منافع حاصل از خدمات ارائه‌شده را اخذ کنند؛ در واقع سوق دادن نظام حمایتی به فعالیت‌های توسعه اجتماعی و شناساندن استعداد و قابلیت‌های فردی و جمعی زنان سرپرست خانوار، مطمئناً می‌تواند قدم مثبتی برای آنان باشد.

شیرین شریفی


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید