13:58|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 22 دی 1400 - 12:59
کد خبر: 17478
متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

چکاپ‌های سالانه زنان؛ بهترین راه برای پیشگیری از بیماری‌ها

چکاپ دوره‌ای زنان در ارتباط با مشکلات ژنیکولوژیک در بازه 40 تا 60 سالگی شامل غربالگری سرطان پستان، سرطان دهانه رحم (تست پاپ اسمیر و تست ویروس پاپیلومای انسانی) و تست سنجش تراکم استخوان به منظور ارزیابی ریسک شکستگی استخوان، می‌باشد.
چکاپ‌های سالانه زنان؛ بهترین راه برای پیشگیری از بیماری‌ها

دکتر میترا حبیب‌زاده، متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز اظهار کرد: انجام چکاپ‌های سالانه در بانوان به عواملی همچون سن، جنس، نژاد، وزن، قد، سابقه فامیلی و ... بستگی دارد که بایستی دوبار در سال توسط پزشک متخصص انجام گیرد.

وی گفت: مهم‌ترین چکاپ‌های زنان شامل چکاپ سرطان پستان، چکاپ برای جلوگیری از سرطان رحم به وسیله پاپ اسمیر و آزمایشاتی همچون آزمایشات هورمونی و تیروئیدی، خون (هورمونی و کم‌خونی‌ها)، آزمایشات ادرار (مخصوصا در زنان باردار)، بررسی چربی‌ها و قند، سونوگرافی‌های داخل شکم و لکن مخصوصا تخمدان، معاینه سالانه داندان‌ها، آزمایشات برای عفونت‌های منتقله جنسی، کنترل علائم حیاتی مثل نبض، فشارخون (فشارخون بیشتر از 12 روی 8 حتما پیگیری شود)، بررسی معاینه چشم سالانه، تراکم استخوان (حتما باید در افراد منوپوز انجام شود تا از شکستگی استخوان ها جلوگیری کند)، میباشد.

حبیب زاده افزود: برای جلوگیری از سرطان پستان، بهتر است که هر فرد معاینات مربوط به پستان را یاد بگیرد و بعد از اتمام پریود انجام دهد؛ کسانی که قادر به یادگیری نیستند بایستی به پزشک مراجعه کرده تا علاوه بر معاینه، سونوگرافی، ماموگرافی نیز صورت گیرد.

وی همچنین افزود: ماموگرافی بایستی در سنین 40 سال به بالا، سالی یکبار انجام شود که در موارد مشکوک به ام‌ آر آی ضروری می‌باشد.

حبیب زاده در مورد آزمایش پاپ اسمیر عنوان کرد: در این آزمایش از سلول‌های دهانه رحم نمونه برداری انجام می‌شود که این کار در جهت جلوگیری از سرطان رحم انجام می‌شود و طی یکسال آزمایشات متعدد، اگر سه بار جواب خوب بود و مشکلی نداشت؛ هر سه سال یکبار انجام شود.

وی در ادامه در رابطه با بررسی تیروئید گفت: در صورت افزایش یا کاهش وزن شدید، بروز علائم پرکاری و کم کاری تیروئید مثل خستگی مفرط، بایستی آزماشات تیروئید صورت گیرد زیر این اشکالات میتواند تاثیر بسزایی بر روی قاعگی بانوان داشته باشد.

متخصص زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در پایان تصریح کرد: در نهایت توصیه می‌شود که در جهت حفظ سلامتی خود به آزمایش‌های گفته شده توجه کنند و بطور منظم آن‌ها را انجام دهند؛ چراکه انجام به موقع این آزمایشات در تشخیص به موقع بیماری بسیار کمک می کند و حتی ممکن است باعث تغییرمسیرزندگی شما شود.

آدرس و شماره تماس دکتر میترا حبیب زاده، متخصص، جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه

ارومیه: خیابان حسنی، روبروی بیمارستان مهزاد، ساختمان لقمان ۳، طبقه ۳

شماره تماس: 09153414736

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید