01:52|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 22 دی 1400 - 11:10
کد خبر: 17477
یادداشت:

بیکاری و نداشتن امنیت شغلی؛ درد مشترک جوانان امروز

امروزه بیکاری و نداشتن امنیت شغلی درد مشترک جوانان جامعه به خصوص قشر تحصیل‌کرده است. اگر از جوانان امروزی بپرسیم که بزرگترین مشکل زندگی‌شان چیست؟ به راحتی می‌توان گفت که بیش از ۹۰ درصد آنها بیکاری را جزو اولین مشکل خود اعلام می‌کنندبر این اساس می‌توان نتیجه گرفت که در حال حاضر جامعه دچار معضلی بزرگ به نام بیکاری است
بیکاری و نداشتن امنیت شغلی؛ درد مشترک جوانان امروز


سرویس اجتماعی باریش نیوز، این روزها بکارگيري نيروهاي بازنشسته بيشترين ضربه را به جوانان وارد کرده و اين درحاليست که امروزه جوانان تحصيلات عال و تکمیلی را در دانشگاه ها گذرانده و از بيکاري و نبود شغل رنج مي برند در اين راستا دولتمردان بايد به سمت جوانگرايي گام بردارند و اين فرصت را به جوانان بدهند تا علاوه بر کاهش آمار بيکاري از تجربيات بازنشستگان هم بهره مند شوند چرا که قطعا توانايي جوانان بيش از اين افراد است.

بيکاري يکي از مشکلات طاقت فرسا در در کشور و به دنبال آن آذربایجان غربی است که اين روزها بروز اعتياد، کاهش اعتماد به نفس، افسردگي و سرخوردگي، افزايش آمار طلاق، بالا رفتن سن ازدواج و تجرد گرايي در جامعه به دنبال داشته است.

قطعا جواني که براي امرار معاش خود با سختي مواجه است ديگر روحيه شادابي نخواهد داشت و روز و هر شب بايد به مشکلاتش فکر کند.

بر اساس اظهار نظر بسیاری از جونان بیکاری و نبود امنیت شغلی، عمده‌ترین مشکل جوانان استان آذربایجان غربی است ، یعنی اینکه جوان نباید هر لحظه نگران اخراج خود از محل کار و یا از دست دادن درآمد و دستمزد باشد که این دو مشکل سبب افزایش استرس و فشار روانی جوانان شده است.

جوانان ما به دلیل کمبود آموزش‌های مهارتی در مراکز تحصیلی و دانشگاه‌ها بعد از فارغ التحصیلی نمی‌توانند برای خود شغل یا کسب و کاری راه بیندازند و به همین خاطر سرخورده شده و علاقه به تشکیل خانواده را هم از دست می‌دهند.

در کنار همه اینها افزايش قراردادهاي سفيد امضا، فصلي بودن برخي مشاغل، حقوق‌هاي معوق، اخراج‌هاي ناگهاني و وضعيت نامشخص نيروهاي قراردادي موجب شده به نوعي نگراني ناشي از ناامني شغلي، اين افراد را در شرايط نامطلوب روحي و رواني قرار دهد.

طبق قانون شاغلان با بيش از 3 سال سابقه كار، شاغلان دائم محسوب مي‌شوند؛ اما متاسفانه بسياري از شاغلان بخش‌هاي توليدي، خدماتي و حتي دولتي استان با بيش‌ از 7 تا 10سال سابقه كار بلاتكليف مانده‌اند.
بدون شك كارگر يا كارمندي كه در طول دوره خدمت خود دغدغه شغلي و ناامني ناشي از آن را دارد، نمي‌تواند نيروي مؤثر و كارآمدي براي مجموعه خود به حساب آيد.

 جوانان اظهار می‌کنند که بزرگترین مشکل آنان، بیکاری است، افرادیکه با صرف هزینه فراوان درس خوانده و مدرک تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس می‌گیرند اما متاسفانه در جامعه هیچ جایگاهی برای فعالیت و اشتغال ندارند.
 
سخن آخر اینکه، بیشتر مشکل جامعه ما بیکاری است که با رفع آن بسیاری از معضلات و آسیب‌های اجتماعی کاهش می‌یابد چراکه شرایط زندگی روز به روز در حال سخت‌تر شدن است و دلیل اصلی آن بیکاری، نداشتن امنیت شغلی و تورم حاکم بر جامعه است.

شیرین شریفی

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

نا شناس
1400/10/22 - 11:42

با سلام و خسته نباشید متاسفانه در مخابرات بیش از هشتاد و پنج درصد نیروی انسانی بصورت شرکتی و با قرار دادهای ساعتی و ماهانه ونهایتا سه ماهه مشغول کار و فعالیت هستند. لطفا از این نیروها گزارش تهیه نمایید.