13:41|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 15 دی 1400 - 11:32
کد خبر: 17447
راه‌اندازی اتوبوس‌هایی برای شب‌خوابی بی‌خانمانها در ارومیه؛

راهکاری غیر منطقی جهت پناه دادن به بی خانمانهای شهر، در سوز سرما

کارتن‌خوابی در فصل زمستان یکی از معضلات کلانشهرها از جمله ارومیه است که احتمال مرگ بی‌خانمان‌ها بر اثر سرما نیز مشکل دیگری است؛برخی مسوولان و نهادهای مردمی معتقدند گرمخانه می‌تواند تا حدی این معضلات را برطرف کند، اما متاسفانه در این کلانشهر خبری از گرمخانه نیست.
راهکاری غیر منطقی جهت پناه دادن به بی خانمانهای شهر، در سوز سرما


سرویس اجتماعی باریش نیوز، در این روزهای سرد زمستانی برخی از شهروندان ارومیه ای ضمن ابراز ناراحتی از نبود مکانی مناسب برای ساماندهی افراد بی خانمان از سوی مدیران شهری، حداقل خواستار باز شدن در مساجد در شب‌های سرد با در نظر گرفتن تمامی تمهیدات لازم به روی این دسته از افراد هستند. 

در واقع حل مشکلات افراد بی‌خانمان یکی از نمودهای جوامع توسعه یافته محسوب می‌شود و در این میان استفاده از ظرفیت مساجد و حسینیه‌ها برای اسکان افراد بی‌خانمان قطعا نقش موثری در رسیدن به این هدف خواهد داشت.

افراد بی خانمان شهروندانی هستند که به دلایل متعدد و شرایط خانوادگی و نداشتن پشتوانه از خانه خود خارج شده و یا رانده می‌شوند و زندگی در خیابان را بر محل زندگی قبلی خود ترجیح می‌دهندبی خانمانی سن خاصی ندارد و این پدیده تلخ در تمام رده‌های سنی مشاهده می‌شود.

اکثر افرادی که به خیابان‌ها پناه می‌برند علاوه بر اینکه خود دچار اختلالات روحی یا مشکلات خانوادگی هستند با خطرات و مشکلات بیشتری روبه رو شده و از نظر جسمی و روحی دچار آسیب‌های جبران ناپذیری می‌شوند.

در واقع بی خانمانها افرادی هستند كه خانه و سرپناهي براي ماندن ندارند. این افراد مجرم نيستند، اما زمينه‌هاي جرم در ميان آنها بسيار وجود دارد. آنها فقط بي‌خانمان هستند و مشكلات اقتصادي، مشاغل فصلي، نبود كار در شهرستان، بي‌پولي، اعتياد و... باعث شده تا از بد روزگار سقفی غیر از آسمان خدا بالا سرشان نباشد و كارتن خواب نام بگيرند. افرادی که هيچ اتفاقي در اطرافشان، برایشان اهميتي ندارد و به‌طور معمول از سر فقر لباس‌های کهنه و پاره‌ای دارند و بیشتر اوقات داخل سطل‌هاي زباله دنبال چیزی برای خوردن یا فروختن می‌گردند تا که شاید بتوانند از این طریق یک روز بیشتر به حیات خود اردامه دهند.

در چند روز گذشته رئیس شورای شهر ارومیه برای حل مشکل افراد بی خانمان شهر در اوج سرمای زمستان به جای پیشنهاد ایجاد گرمخانه و سرپناهی برای این افراد به فکر راه اندازی اتوبوس برای این افراد افتاده! حال سوالی که در این میان ذهن هر شهروندی را به خود درگیر می‌کند این است که آیا در این اوج سرما ماندن افراد بی خانمان در اتوبوسها تنها راه حل پیشنهادی شورای شهر ارومیه جهت پناه دادن به این افراد میباشد؟ به نظر می رسد این راهکار ارایه شده از سوی شورای شهر ارومیه به نوعی شانه خالی کردن آنها از وعده ایجاد گرمخانه برای این افراد میباشد؛ چرا که در اوج سرمای زمستان ماندن افراد بی خانمان در اتوبوس زیاد فرقی با ماندن در خیابان‌های شهر ندارد مگر اینکه اتوبوس 24 ساعت شبانه روز روشن باشد که در عمل انجام چنین کاری ممکن نیست.

مسئولان شهری در ارومیه اگر واقعا بصورت جدی به فکر افراد بی‌خانمان شهر هستند می‌توانند به جای ارائه راهکارهای غیرمنطقی با ارائه راهکاری اصولی و از طریق تشکیل انجمن‌های مردم نهاد، مسئولیت کمک به افراد بی سرپناه را به عهده بگیرند و با استفاده از ظرفیت شهرداری در گوشه‌ای از مساجد مکانی را برای استراحت افراد بی خانمان ایجاد نمایند.

شیرین شریفی

 
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

علیرضا
1400/10/15 - 18:11

اسکان افراد بی خانمان در مساجد کاملا منطقی و پیشنهاد بسیار خوبی است حتی مسئولین میتوانند از مدارس بلاستفاده آموزش و پرورش نیز برای اسکان استفاده نمایند