11:07|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 12 دی 1400 - 13:28
کد خبر: 17434
یادداشت:

مهمترین محصول سلامتی مردم پشت ویترین گرانی/ دست مردم از خرید میوه کوتاه شد

این روزها، گرانی میوه و مواد غذایی در کنار درآمد پایین به دغدغه ای برای مردم ارومیه تبدیل شده است؛ چرا که امسال قیمت میوه‌های فصلی تا حدی بالا رفته است که بسیاری از خانواده ها دیگر توان خرید آن را ندارند. در واقع این گرانی‌ها توان خرید میوه را از مردم سلب کرده است.
مهمترین محصول سلامتی مردم پشت ویترین گرانی/ دست مردم  از خرید میوه کوتاه شد


سرویس اقتصادی باریش نیوز، مردم همواره از گرانی‌ها گلایه داشته و با انتقاد شدید از بی‌ثباتی قیمت‌ها که ناشی از بی‌خیالی مسئولان است و خلف وعده‌های متعدد روزها را سپری می‌کنند تا بدقولی مسئولان در خصوص کاهش قیمت میوه بیش از پیش نمایان باشد.

بنا به گفته شهروندان، افزایش قیمت میوه و تره بار و قیمت بالای برخی اقلام مانند گوجه و نارنگی، پرتقال، خیار، لیموشیرین و موز و ... باعث شده تا مردم فقط تماشگر این میوه ها در ویترین مغازه ها باشند.

متاسفانه، هزینه‌های اصلی خانوار آنقدر افزایش یافته که امسال تقاضا برای خرید میوه از سوی مردم نسبت به سال‌های قبل بسیار کاهش یافته است. کافیست این روزها سری به میوه فروشی‌های سطح شهر ارومیه  زده تا با ارقامی روبرو شوید که از خریدن میوه منصرف شوید؛ در واقع  قیمت های سرسام آوری که روی میوه ها درج شده و بیشتر مردم فقط نظاره گر آن هستند و توان خرید ندارند.

 حال در این میان سوال اینجاست آیا جامعه‌ای که تعداد زیادی از افراد آن توانایی تغذیه سالم را ندارند می‌توانند جامعه تندرست و شادابی داشته باشند و در ایام کرونا می‌توانند سیستم ایمنی بدن خود را تقویت نمایند؟

 لازم به ذکر است که این افزایش قیمت ها تنها مختص بازار میوه نیست بلکه در دیگر اقلام اساسی نیز سبد خانوارها با افزایش قیمت ها و کمبود عرضه با نوسانات همراه است؛ یک روز بازار مرغ دچار نوسان می شود روز دیگر  وقتی مردم صبح از خواب بیدار می شوند قیمت های صعودی لبنیات کام آن ها را تلخ می کند؛ حالا نیز با افزایش قیمت میوه در بازار، بیشتر مردم به ویژه دهک های پایین جامعه به شدت دچار مشکل شده اند و چاره ای جز حذف میوه از سبد خانوار ندارند.

حذف میوه از سبد معیشتی خانوار یکی از اتفاقاتی است که در چند ماه اخیر، پس از کاهش قدرت خرید مردم رخ داده است. به‌دنبال بالارفتن نرخ ارز و رشد لجام‌گسیخته تورم، اقشار کم درآمد جامعه بیش از آنکه به فکر خرید میوه و برطرف‌کردن نیازهای ثانویه خود باشند، بیشتر دغدغه تهیه لقمه نانی برای اعضای خانواده خود دارند. حتی خانواری که پیش از این یخچال خود را با انواع میوه‌ها پر می‌کردند، اکنون با توجه به گرانی‌های اخیر، به خرید دانه‌ای میوه روی آورده‌اند

همه این شرایط در حالی است که افزایش روز افزون قیمت میوه در کنار دیگر کالاهای اساسی باعث حذف آن از سبد مصرفی خانوارها شده است و نوسان قیمت‌ها نه تنها گلایه شهروندان را در پی داشته بلکه صدای اعتراض کسبه را هم درآورده، چون هرچه قیمت‌ها افزایش می‌یابد از تعداد مشتریان و خریداران اقلام عرضه شده فروشگاه نیز کاسته می‌شود.

 سخن آخر اینکه، امروز فقط زمزمه‌های حذف ارز۴۲۰۰ تومانی ورد زبان دلالان و محتکران بازار میوه و سبزیجات شده است در این میان مردمی که سفرهایشان روز به روز کوچکتر شده و حتی توان خرید میوه‌های ارزان قیمت را ندارند. حال این سوال در ذهن هر شهروندی شکل می‌گیرد که واقعا نسخه‌ای که مسئولان برای این شرایط ناخوشایند پیچیدند چیست؟و اینکه دولت دقیقا در کجای پازل این  گرانی‌های لحظه ای ایستاده است و تا کجا میخواهد ادامه داشته باشد؟

شیرین شریفی



 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید