06:13|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 07 دی 1400 - 12:12
کد خبر: 17411
یادداشت:

نحوه چگونگی برگزاری امتحانات پایان ترم برخی از دانشگاه؛ مطالبه‌ای برای دانشجویان

باتوجه به روند نزولی کرونا در آذربایجان‌غربی، خبر‌هایی مبنی بر برگزاری حضوری امتحانات از سوی برخی از دانشگاه‌ها به گوش می‌رسد و متاسفانه سکوت برخی دیگر از دانشگاه‌ها در این زمینه موجب گلایه دانشجویان شده که خواستار رسیدگی متولیان امر هستند.
نحوه چگونگی برگزاری امتحانات پایان ترم برخی از دانشگاه؛ مطالبه‌ای برای دانشجویان

سرویس اجتماعی باریش نیوز، مدتی است با کاهش آمارهای مبتلایان به کووید_19 و افزایش روند واکسیناسیون کرونا، خبر حضوری شدن کلاس‌ها و امتحانات دانشگاه‌ها به گوش می‌رسید که با شناسایی افراد مبتلا به سویه جدید ویروس (امیکرون) شرایط کاملا فرق کرد.

در پی شیوع امیکرون ضد و نقیض‌هایی در خصوص برگزاری حضوری امتحانات یا ادامه پیداکردن روند آموزش‌های مجازی در میان دانشجویان بوجود آمده که یقینا تنش‌هایی را برای آنان بدنبال دارد.

در ادامه بایستی گفت که باتوجه به شرایط موجود، جامعه دانشگاهی را بر سر دو راهی برگزاری امتحانات حضوری یا ادامه یافتن آموزش‌های مجازی قرار گرفته‌اند!

طبق اعلام مسئولان ذیربط، تصمیم گیری در ارتباط با نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم در نیمسال اول ۱۴۰۰-۱۴۰۱ به عهده دانشگاه‌ها گذاشته شده است.

بسیاری از دانشگاه‌ها به دلیل نگرانی از بابت شیوع ویروس کرونا امتحانات خود را به صورت مجازی برگزاری می‌کنند، با وجود این برخی از آن‌ها هنوز تکلیف برگزاری امتحانات را مشخص نکرده‌اند اما آنچه به گوش می‌رسد که به احتمال زیاد امتحانات به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اکثریت دانشگاه‌ها حتی برای آموزش حضوری در ترم بعد ابراز امیدواری کرده‌اند اما باز هم محقق شدن را تابعی از شرایط کرونایی در استان عنوان می‌کنند که اخیرا شیوع امیکرون در استان وضعیت را بسیار نگران کننده کرده است.

البته نکته قابل تامل در این است که دانشجویان بسیاری با وجود کلاس مجازی شاغل شده اند و یا غیر بومی بوده و نمی‌توانند در دانشگاه‌ها حضور یابند و با بازگشایی و حضوری‌شدن دانشگاه تکلیف کار آن‌ها چه می‌شود؟!

طبق پیام‌های دریافتی، مخاطبان اظهار می‌کنند از کاستی‌های مربوط به نبود بعضی زیرساخت‌ها و عدم آمادگی دانشگاه‌ها برای ارائه دروس نظری و علمی به صورت مجازی؛ چالش‌هایی را برای آن‌ها به وجود آورده و از استرسی می‌گویند که تمامی ندارد و عده‌ای دیگر به دلیل شرایط بحرانی بیماری ناگزیر با این شیوه امتحان کنار آمده‌اند.

در واقع به صراحت می‌توان گفت که نکته منفی امتحانات آنلاین که موجب کاهش تمرکز دانشجو می‌شود، موضوع زمان است، چرا که دانشجو مدام نگران اتمام زمان سوال است و به نوعی از پاسخگویی خوب باز می‌ماند.

آنچه از سوی مسؤولان درمان مطرح می‌شود، جدی گرفتن هشدارهاست اما آنچه از سوی مسؤولان دانشگاهی بیان می‌شود، مغایر با سایر گزاره‌هاست.

این موضوع نگرانی دانشجویان و خانواده‌های آن‌ها را به همراه داشت، نگرانی از بابت عدم رعایت مراقبت‌های بهداشتی از سوی بعضی از دانشجویان که می‌تواند برای سایر افراد خطرناک باشد و حتی در صورت رعایت فاصله‌گذاری در زمان امتحان، نمی‌توان همه تبعات آن را کنترل کرد.

سخن آخر اینکه با توجه به شناسایی سویه جدید ویروس کرونا (امیکرون)، مجازی برگزار شدن امتحانات الزامی به نظر می‌رسد و انتظار می‌‎رود مراکز آموزشی که تاکنون نحوه برگزاری امتحانات را اعلام نکرده‌اند، سکوت خود را شکسته و پایانی برای استرس دانشجویان باشند.

سارا مرادی

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید