16:22|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 06 دی 1400 - 13:24
کد خبر: 17408
یادداشت:

افزایش خودروهای شخصی؛ عاملی جهت تشدید ترافیک شهری

رشد جمعیت، افزایش چشمگیر استفاده از خودروهای شخصی و نبود زیرساخت‌های لازم و کمبود پارکینگ در کلانشهر ارومیه از ضعف‌های مدیریتی ترافیک در این شهر بشمار می‌رود که پیامدهای بسیاری را به دنبال دارد.
افزایش خودروهای شخصی؛ عاملی جهت تشدید ترافیک شهری

سرویس اجتماعی باریش نیوز، افزایش تعداد خودروهای شخصی در سطح شهر ارومیه طی چند سال اخیر عاملی برای افزایش آلودگی، ترافیک و ... شده که کلافگی شهروندان را بدنبال دارد.

مواجه با برخی از مشکلات تردد در سطح شهر مانند استفاده از اتوبوس‌های فرسوده و قدیمی ،مسافت‌های فاصله ایستگاهی، مشکلات سوار و پیاده شدن مردم، حرکت راننده زمانی که مسافر هنوز در صندلی خود جاگیر نشده، وضعیت نامناسب ایستگاه‌ها، مایه دلزدگی بسیاری از شهروندان ارومیه‌ای برای استفاده از این ناوگان شده است.

از طرفی افزایش تعداد خودرو‌های تک‌سرنشین جز یکی از عوامل تاثیرگذار در ایجاد آلودگی هوا می‌باشد.

وجود تمام این مسائل، موجب افزایش تمایل افراد به استفاده از وسایل نقلیه شخصی شده است و به دنبال علت این مسئله از رانندگان، گلایه بیشتر آن‌ها مرتبط با نبود وسایل نقلیه عمومی مناسب می‌باشد که خواستار رسیدگی مسئولان مربوطه هستند.

متولیان امر برای تشویق مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی، تسهیلاتی همچون قیمت مناسب بهای استفاده از این وسایل، کاهش زمان رسیدن افراد به مناطق مختلف شهری، افزایش کیفیت وسایل حمل و نقل درون‌شهری با نوسازی این ناوگان و همچنین افزایش تعداد ایستگاه‌های تاکسی و اتوبوس در شهر را لحاظ کنند.

اکنون با قرار گرفتن در فصل سرد سال، رغبت استفاده از خودروهای شخصی در بین شهروندان بیش از پیش شده است که این مسئله ناشی از عدم سیستم گرمایشی مناسب در وسایل حمل و نقل عمومی می‌باشد.

اکثریت مسئولان افزایش استفاده از خودروهای شخصی را دلیل اصلی ترافیک درون شهری می‌دانند که در مقابل بایستی گفت جمعیت ارومیه روز به روز درحال افزایش میباشد و در پی آن تعداد خودروها نیز زیاد می‌شود؛ اما خیابان‌ها، همان خیابان‌های چندین سال پیش است که همچنان زیرساخت‌های قدیمی خود را حفظ کرده و هیچگونه تغییری در آن‌ها مشاهده نمی‌شود.

در ادامه لازم به ذکر است که مهم‌ترین اقدام در راستای کاهش رغبت شهروندان برای استفاده از خودروهای شخصی، فرهنگ‌سازی می‌باشد؛ این احساس باید در مردم به وجود آید که هر چه تعداد خودرو در خیابان‌ها کمتر شود، می‌تواند در کنترل ترافیک و ... موثر باشد که این دیدگاه بایستی در بین مردم و مسئولان شهری نهادینه شود تا بتوانیم آلودگی هوا را کاهش داده و محیط زیست را حفظ کنیم.

سخن آخر اینکه ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه معابر و تشویق شهروندان به پیاده‌روی و فرهنگ‌سازی لازم در این زمينه نیز می‌تواند راهگشای مناسبی در کاهش ترافیک شهری و کنترل آلایندگی‌ها باشد.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید