17:10|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 06 دی 1400 - 10:50
کد خبر: 17405
یادداشت:

بهسازی و ساماندهی ورودی‌های شهر ارومیه، نیازمند اهتمام و جدیت مسئولان شهری

ورودی هر شهر به عنوان اولین منظر شهری معرف فرهنگ و آداب هر شهر به شمار می آید از این رو در گذشته به نحوه ساخت مبادی ورودی دقت و توجه خاص داشتند و با در نظر گرفتن عناصر خاص به شکل دروازه ساخته می‌شد.
بهسازی و ساماندهی ورودی‌های شهر ارومیه، نیازمند اهتمام و جدیت مسئولان شهری


 سرویس اجتماعی باریش نیوز، هویت گمشده در آشفته بازار مبادی ورودی شهر ارومیه سال‌هاست سودای ساماندهی دارد؛ اما وعده‌های هر مسؤول یکی پس از دیگری در پیچ و خم‌های جاده‌های حادثه‌خیز ورود به شهر رنگ باخت.

در واقع، گسترش خود به خود و توسعه بی رویه و بدون برنامه شهرها و توجه نکردن به الگوهای توسعه فضای مناسب باعث ضعف در شکل و محتوای فضاهای ورودی شهرها به ویژه در ارومیه شده است در حالی که فضای ورودی در شهرها به عنوان یکی از فضاهای شهری محسوب می شود و حتی می توان آن را به عنوان اولین فضا در برخورد با چهره شهر تصور کرد که توجه به مفهوم آن از اساسی ترین مطالعات در توجه به فضاهای شهری است و نادیده گرفته شده است. 

به عقیده بسیاری از کارشناسان، چنانچه بدون برنامه‌ریزی نمادها و سمبل‌هایی را در محیط شهری جانمایی و نصب شود نه تنها هدف از ایجاد نماد محقق نمی‌شود، بلکه سیمای شهر نیز دچار اغتشاش بصری می‌شود.

در طراحی و ساماندهی ورودی کنونی شهرها ابتدا باید به کارکرد و مفهوم ورودی توجه کرد که البته به این موضوع در ارومیه اعتنایی نشده است و عوامل مختلفی نیز در این مورد دخالت دارند.

ورودي هاي اصلي شهر ارومیه سازمان يافته نيستند، توزيع نامناسب کاربري‌ها، عدم پيوستگي در ساخت و سازها، کمبود مراکز خدماتي، وجود مشاغل مزاحم شهري، کمبود پوشش گياهي و غيره از مهمترین مشکلات ورودي اين شهر است.

اگر چه زمانی اطراف ارومیه از باغ و درخت پوشیده شده بود اما اکنون حداقل در ورودی‌های شهر از این همه زیبایی خبری نیست و اجرای طرح های مربوط به بهسازی و ساماندهی ورودی‌های شهر ارومیه نیاز به اهتمام و جدیدت مسئولان ذیربط دارد.

آذربایجان غربی بخصوص شهر ارومیه، ظرفیت های تاریخی و گردشگری بسیاری دارد که تقریباً تمام این زیبایی‌ها از دید مسافران و گردشگران دور مانده است و بسیاری از افرادی که از این استان عبور می کنند، حتی نمی‌دانند این استان گنجینه ای از قومیت های مختلف با آرامش در کنار هم زندگی مسالمت آمیزی دارند.

سخن آخر اینکه، ورودی های شهر باید بیانگر ظرفیت و توانمندی شهر باشد و کارکرد شهر را برای تمام افرادی که از خارج وارد استان می شوند نشان دهد و ورودی هر شهر، به نوعی ظرفیت آن محسوب می‌شود.

شیرین شریفی


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید