19:59|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 05 دی 1400 - 11:06
کد خبر: 17401
یادداشت:

نصب برچسب قیمت؛ مطالبه به حق مردم از عرضه‌کنندگان کالا به منظور جلوگیری از گرانفروشی

این روزها، یکی از مشکلاتی که مصرف کنندگان کالا در بازار با آن روبه رو هستند، نبود برچسب قیمت روی کالاها و عدم نصب اتیکت در معرض دید مشتریان از سوی برخی واحدهای صنفی است. متأسفانه بسیاری از فروشندگان به دلایل غیرمنطقی مانند لوکس بودن کالاها و احتمال تغییر ناگهانی قیمت‌ها از نصب برچسب قیمت روی کالاهایشان خودداری می‌کنند و این امر اجحافی است که در حق مصرف کنندگان می‌شود.
نصب برچسب قیمت؛ مطالبه به حق مردم از عرضه‌کنندگان کالا به منظور جلوگیری از گرانفروشی

سرویس اقتصادی باریش نیوز، گران‌فروشی مصادیق متعددی دارد که نداشتن برچسب قیمت و عدم‌ارائه فاکتور نیز جزو همین مصادیق محسوب می‌شود.

در قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان مصوب 1388 نیز همین مقررات با بیان دیگری آمده و بر آن تاکید شده است. در ماده 5 این قانون آمده است که تمامی عرضه‌کنندگان کالا و خدمات مکلف‌اند با الصاق برچسب روی کالا یا نصب تابلو در محل کسب یا حرفه‌، قیمت واحد کالا یا دستمزد خدمت را به طور روشن و مکتوب به گونه‌ای که برای همگان قابل رؤیت باشد، اعلام کنند.

طی دو سال گذشته نابسامانی در حوزه قیمت‌ها، فراز و فرودهای فراوانی را تجربه کرده و در این میان همیشه به یک اندازه خانواده‌های ایرانی را دچار مشکل نموده است؛ چرا که قیمت‌های نامتعارف برخی کالاها با هیچ حساب و کتابی جور در‌نمی‌آید.

برچسب قیمت امروزه در دنیا جزو اولین حقوق مصرف‌کنندگان است؛ بسیاری از عرضه‌کنندگان و فروشندگان آن را رعایت نمی‌کنند و بر این اساس موضوعی به این سادگی به یکی از معضلات جدی خریداران انواع مختلف کالا تبدیل شده است.

درج قیمت روی کالا‌ها و خدمات و تناسب آن بر اساس قیمت‌گذاری حمایتی یا هزینه تمام‌شده از الزاماتی است که قانونگذار در قوانین مختلف، از جمله قانون تعزیرات حکومتی و قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، بر آن تاکید کرده است

سخن آخر اینکه، عدم درج برچسب قیمت اجازه کنترل قیمت را نمی‌دهد و اینجا است که انجمن حمایت از قیمت مصرف کنندگان باید در کنار اتحادیه های صنفی، پرقدرت به عرصه ورود کنند.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید