14:28|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 04 دی 1400 - 11:02
کد خبر: 17396
یادداشت:

بنزین‌های بی‌کیفیت؛ بلای جان محیط زیست

بنزين عرضه شده در کشور با استاندارد‌هاي روز جهان مطابقت و همخوانی ندارد و این امر باعث افزايش آلودگي هوا و آسيب ديدن موتور خود‌رو‌ها مي‌شود.اگرچه بحث كيفيت بنزين مصرفي در ايران، مدتهاست كه مطرح است و اغلب هم تحت‌الشعاع بحث قيمت و مشكلات عرضه قرار گرفتهاست اما متاسفانه توجه به کیفیت این محصول همچنان جدي گرفته نشده است.
بنزین‌های بی‌کیفیت؛ بلای جان محیط زیست


سرویس اجتماعی باریش نیوز، این روزها با اوج گرفتن آلودگی هوا، یکی از نخستین مسائلی که در سطح جامعه مطرح می‌شود، اعتراض به کیفیت سوخت به ویژه بنزین‌های تولید داخل است.

متاسفانه در کشور ما هر چقدر بنزين بي كيفيت به مردم فروخته شود، هيچ جريمه و جبراني براي آن ارائه نمي‌شود. در حال حاضر معدود كشورهايي در دنيا هستند كه توزيع سوخت در آن‌ها توسط دولت صورت بگيرد كه ايران يكي از آن‌هاست. به همين خاطر است كه بنزين یارانه ای و بي‌كيفيت به مردم عرضه مي‌كند.

در واقع به شکل کلی بخش زیادی از آلودگی هوای کلانشهرها مربوط به خودروهاست که عمدتا بنزین‌سوز هستند؛ لذا بخش زیادی از آلودگی در کلانشهرها مربوط به سوخت بنزنین می‌باشد.

تکرار هر ساله آلودگی در کلانشهرهای کشور ، نشان از سوءمدیریت مسئولان مربوطه است و این سوءمدیریت ها در کنترل چند عامل، موجب بروز آلودگی هوا در فصول سرد سال است که تردد بسیار زیاد اتومبیل ها که با دور زدن محدودیت های قانونی منجر به تزریق بیشتر گازهای سمی حاصل از احتراق بنزین در موتور خودروها می شود یکی از این عوامل است.


بر اساس اظهار نظر بسیاری از کارشناسان، اگر تمام خودروها در ايران با استاندارد جهاني به بازار عرضه شود، اما سوخت بي‌كيفيت توزيع شود، چه سودی دارد؟ چرا که استاندارد اجباري در تمام دنيا جلوگيري از آلودگي می‌باشد که متاسفانه هیچ کدام از این استانداردها در کشور ما رعایت نمی‌شود.






 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید