13:41|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 02 دی 1400 - 12:15
کد خبر: 17390
قانونی که اجرا نمی‌شود؛

ساماندهی نخاله‌های ساختمانی مهم‌ترین مطالبه شهروندان ارومیه‌ای

تخلیه نخاله‌های ساختمانی در محدوده شهری کماکان یک چالش مهم در کلانشهر ارومیه به شمار می‌آید؛ چالشی که گله‌مندی ساکنین آن مناطق را به همراه داشته و رسیدگی مسئولین مربوطه را می‌طلبد.
ساماندهی نخاله‌های ساختمانی مهم‌ترین مطالبه شهروندان ارومیه‌ای

سرویس اجتماعی باریش نیوز، سال‌هاست که رهاسازی نخاله و پسماندهای ساختمانی در محل‌های غیرمجاز و سطح شهری ارومیه ننگی را بر فضای شهری به وجود آورده و همچنان زیربار بی‌توجهی مسئولان در حال افزایش است.

یکی از معضلاتی که در پی تخلیه غیرمجاز نخاله‌های ساختمانی ایجاد می‌شود، سدمعبر و ایجاد محدودیت در رفت و آمد برای ساکنین آن مناطق است.

در ادامه بایستی گفت بدلیل اینکه نخاله‌های ساختمانی حجم بالایی داشته و فضای بسیاری را اشغال می‌کنند؛ اگر محل نامناسبی برای تخلیه آن در نظر گرفته نشود، مشکلاتی را ایجاد خواهند کرد.

در برخی موارد تخلیه غیرمجاز نخاله‌های ساختمانی در حاشیه جاده‌ها و خیابان‌های حاشیه شهر، فقط به ایجاد مشکل در عبور و مرور محدود نمی‌شود بلکه می‌تواند تصادفات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

تخلیه نخاله‌های ساختمانی توسط برخی از مردم در حال انجام است علاوه بر آلودگی بصری، ناهنجاری ‌های بسیاری در حوزه بهداشت و سلامت برای اهالی ایجاد کرده است.

از عواملی که ضعف مدیریت شهری را در ارومیه نمایان می‌کنند میتوان به عدم رعايت قانون در تخليه پسماند، كمبود محل مناسب تخليه، نبود مراكز بازيافت پسماند اشاره کرد.

از جمله سوالات بی‌جوابی که با دیدن نخاله‌های ساختمانی رهاشده در محدوده شهری در ذهن هر مخاطبی نقش می‌بندد این است که متولی اصلی رسیدگی به معضلات شهری کیست؟ در چنین شرایط مردم باید به کجا و چه کسی مراجعه کنند؟

همان‌طور که که در بالا عنوان شد ماده قانونی برای جلوگیری از معضل رهاسازی نخاله‌های ساختمانی وجود دارد اما در عمل و اجرا یک جای کار می‌لنگد و با گذشت سال‌ها همچنان شاهد تخلیه نخاله‌های ساختمانی در زمین‌های بایر در کلانشهر ارومیه هستیم که رسیدگی و نظارت مسئولین شهری را در اسرع وقت می‌طلبد.

سخن آخر اینکه انتظار می‌رود متولیان امر در جهت تحقق وعده‌های خود و ساماندهی نخاله‌های ساختمانی محلی برای تخلیه آن در نظر گیرند.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید