20:40|پنجشنبه, فروردین 30 ,1403
تاریخ انتشار: 01 دی 1400 - 13:36
کد خبر: 17386
یادداشت:

مسئولیت‌پذیری مدیران دستگاه‌های اجرایی، مهمترین گام در جهت توسعه استان

رشد و توسعه هر جامعه و کشوری به عملکرد کارآمد و مطلوب سازمان‏ها و نهادها و به تبع آن عملکرد کارآمد و مطلوب افراد شاغل در این نهادها و سازمان‏ها وابسته است. در جامعه امروزی، برخی از کارکنان به خاطر رعایت نکردن مسئولیت خود می توانند تأثیرات نامطلوبی بر سازمان های خود داشته باشند. مطالعات نشان می‏دهند افرادی که در سازمان‏ها نتوانند با فرآیندهای درون سازمانی، انطباق پیدا کنند و یا به تعبیری جامعه‏پذیری سازمانی در آنها به صورت صحیح انجام نگرفته باشد.
مسئولیت‌پذیری مدیران دستگاه‌های اجرایی، مهمترین گام در جهت توسعه استان

سرویس اجتماعی باریش نیوز، مسئولیت پذیری یکی از محور‌های سبک زندگی سالم است. این در حالی است که در جامعه ما تمام آحاد و تک تک افراد و به ویژه مسئولان، دارای مسئولیت‌هایی معین بوده و در برابر انجام و به ثمر رساندن امور و تکالیف محوله مسئول، موظف و مکلفند.

متاسفانه این روزها بخش عظیمی از افراد در راس دستگاه‌ها مسئولیت‌پذیر نیستند یا براساس منفعت فردی خود کار می‌کنند که این موارد باعث مشکلات عمده در جامعه شده است.

در کل مسئولیت‌پذیری به عنوان یک رفتار فردی و اجتماعی، یکی از شاخصه‌های ممتاز در تربیت فرهنگی افراد است. همانند بسیاری از رفتار‌های اجتماعی این فرآیند از خانه شروع می‌شود. یعنی توسط والدین و رفتار آن‌ها پی‌ریزی می‌شود، در مدرسه ادامه می‌یابد و در جامعه تکمیل می‌شود

به عنوان مثال اگر شخص مدیر یکی از بخش‌های شهرداری باشد، قطعا ایجاد شهری زیبا و توسعه یافته در بخش‌های عمرانی اجتماعی اقتصادی و سیاسی برایش ملاک است. شهری آراسته و زیبا که در خیابان‌هایش چاله چوله بیداد نمی‌کند، درختان آراسته و منظم در یک ردیف خودنمایی می‌کنند و جدول‌ها یک دست و رنگ شده خودشان را به رخ همگان می‌کشند، کارمندان وظیفه شناس و باانگیزه به دنبال تعالی شهر و شهروندان هستند‌.

در واقع مدیران مسئول، مدبر و دانا، کارکنان باانگیزه و توانا ایجاد می‌کند و متعاقب آن شهروندان نیز از درک و اطلاعات بالایی برخوردار می‌شوند.

در واقع،مسئولیت پذیری اجتماعی کارکنان یک سازمان تأثیر مستقیم زیادی در موفقیت های آن سازمان دارد و تمامی ارگانهای دولتی از مدیران تا کارمندان آن نباید نسبت به این مسئله بی تفاوت باشند.  

سخن آخر اینکه، مسئولیت اجتماعی عبارت است از مجموعه ارزش‏ها، باورها و دانش‏های مشترک انسانی و محیطی در میان کارکنان در انجام فعالیت‏های تعریف شده در سازمان، امروزه موضوع مسئولیت اجتماعی پدیده‏ای فراگیر و حتی به دغدغه اصلی سازمان‏ها تبدیل شده است و اگر این روند به درستی در ارگانهای دولتی استان آذربایجان غربی اجرایی شود قطعا در مسیر توسعه استان میتوان گامی اساسی برداشت.


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید