15:58|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 30 آذر 1400 - 11:36
کد خبر: 17380
به مناسبت شب یلدا؛

یلدایی که برای اقشار ضعیف جامعه رنگی ندارد

شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه موجب شده تا یلدا و آخرین شب پاییز با تمام خاطرات و دورهمی هایش چندان هم مثل گذشته خاطره انگیز نباشد.
یلدایی که برای اقشار ضعیف جامعه رنگی ندارد

سرویس اجتماعی باریش نیوز، متاسفانه گرانی‌های بی سابقه و سبدهای خالی خانوار اشتیاق مردم را برای برپایی این شب خاطره‌انگیز و آیین کهن ایرانی کمرنگ کرده است.

کارگرانی که در این شب هیچ سهمی از این سنت‌ها ندارند وهمه را فراموش کرده‌اند ودیگران هم آنان را فراموش کرده‌اند وآروز دارند که این شب طولانی به سر رسد وسفره خالی آنان جمع، که منجر به شرمندگی آنان نزد زن و بچه‌هایشان بیشتر و بیشتر نگردد.

قصه پر از رنج کارگران وسفره‌های خالی فقط با یادها وآرزوها در نقش آنان وخانواده‌هایشان تجلی می‌گردد ؛ برای کارگرانی که با حقوق اندک خود در پرداخت اجاره خانه خود عاجز مانده‌اند شب یلدا هیچ مفهومی ندارد!

برای کودکان یتیم سرزمینم که مادر به تنهایی بار این زندگی بی‌رحم را به دوش می‌کشد؛ شب یلدا هیچ معنایی ندارد، چرا که کودکانی که هیچگاه سفره های رنگی ندیده اند و فقط به فکر سیر شدن شکمشان هستند، شب یلدا رنگی ندارد .

در واقع از چند سال گذشته با شروع گرانی های لجام گسیخته دیگر شب یلدا آن شور و اشتیاق سابق را در بین افراد جامعه به وجود نمی‌آورد و دیگر کسی چشم انتظار یلدا و آن دورهمی‌های شاد شبانه نیست چرا که دیگر مردم توان پذیرایی از خود در روزهای عادی سال را ندارند چه برسد به مهمانی، آن هم با قیمت‌هایی که خود را به سان یلدا به بالاترین میزان می رسانند.

امروز شرایط اقتصادی حاکم بر کشور به گونه ای است که پاسداشت این آیین ها برای برخی از افراد صرفا رفع تکلیف است .

اگر امروز پدری مجبور است انار و هندوانه شب یلدا را خریدار کند تنها به این دلیل است که شرمنده خانواده خود نشود. بچه هایی که همان شب یلدایی را از پدر و مادرشان طلب می کنند که تصویرش را در تلویزیون و برنامه های رنگانگ آن دیده اند. یلدایی که هیچ جایی در خانه های فقیرانه آنها ندارد.
یلدایی که برای آنها بیشتر به خیال می ماند تا واقعیت یلدایی که حتی یک قلم از انواع تنقلات خوش آب و رنگش را هم شاید سالی یکبار در خواب هم ندیده باشند. 

سخن آخر اینکه، بالاخره شب یلدا هم می‌آید و می‌رود حواسمان به اطرافیانمان باشد، افرادی که سهمشان از یلدا همانند شب‌های گذشته فقر است، افرادی که دغدغه آنها نه شب یلدا بلکه سیر کردن شکمشان و سقفی برای زندگی است، همانها که برای زنده ماندن سطل‌های زباله را  می‌کاوند و آواره کوچه و خیابانند؛ با یکدیگر مهربان باشیم.

شیرین شریفی




 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید