08:25|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 29 آذر 1400 - 13:27
کد خبر: 17376
یادداشت:

راکد ماندن واحدهای تولیدی؛ تهدیدی جدی در مسیر رونق اقتصادی آذربایجان غربی

استان آذربایجان‌غربی با وجود ظرفیت‌های گسترده در زمینه معادن، صنایع و کشاورزی یکی از استان‌های عقب مانده کشور در زمینه صنایع تولیدی و صنعتی کشور می‌باشد و متاسفانه هر روز نبض اشتغال در این استان کندتر می‌زند و در حال حاضر نیز برخی واحدهای تولیدی به دلیل نبود مواد اولیه به تعطیلی کشیده شده و در آستانه ورشکستگی کامل هستند و این امر توجه و رسیدگی ویژه مسئولان را می‌طلبد.
راکد ماندن واحدهای تولیدی؛ تهدیدی جدی در مسیر رونق اقتصادی آذربایجان غربی


سرویس اقتصادی باریش نیوز، وجود برخی تحریم‌ها، نرخ مواد اولیه، سود بالای بانک‌ها، نبود بازار و صادرات از عمده ترین عواملی هستند که توانستند در طول چند سال اخیر چرخ صنعت و تولید را در آذربایجان غربی از حرکت باز دارند.

در واقع حفظ واحدهای صنعتی و تولیدی موجود و حمایت از واحدهای صنعتی غیرفعال و بازگرداندن آنها به چرخه تولید، باید در اولویت های اصلی دولت سیزدهم قرار گیرد، چرا که احیای این واحدها به عنوان راهکاری موثر در راستای توسعه کشور است که می‌تواند به اقتصاد این استان نیز رونق ببخشد.

بدون تردید با سرمایه گذاری درست خلق ثروت صورت می‌گیرد که این موارد خود می‌تواند سبب کاهش مهاجرت، کاهش ضایعات و ایجاد شغل برای ساکنان استان می‌شود.

به عقیده بسیاری از کارشناسان با توجه به به دلیل وجود مشکلات حاشیه‌ای و زیرساختی بیشتر سرمایه گذارن راغب به سرمایه گذاری در مرکز کشور هستند و تمایلی به سرمایه گذاری در استان‌های مرزنشین کشور ندارند و این امر نیز می‌تواند یکی دیگر از موانع بزرگ سرمایه گذاری در استان برشمرد.

به گفته بسیاری از مدیران واحدهای تولیدی، مشکلات مالی و بانکی و نبود تجهیزات مدرن نیز از دیگر مشکلاتی است که گریبانگیر واحدهای تولیدی شده است زیرا مشکلات ارزی باعث شده که تامین مواد اولیه برای واحدهای تولیدی با مشکل اساسی روبرو شود.

سخن آخر اینکه، اتخاذ سیاست های توسعه صنعتی مناسب در مناطق مختلف استان آذربایجان غربی می تواند ضامن توسعه تجارت و گسترش بازارهای تجاری برای تولیدات صنعتی باشد و به دنبال آن گسترش تولید و توسعه صادرات مستلزم افزایش سرمایه گذاری در فعالیت های مختلف تولیدی به خصوص در بخش صنعت است.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید