17:14|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 25 آذر 1400 - 12:54
کد خبر: 17362
متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

فریز زخم دهانه رحم و خطرات آن

یکی از سوالاتی که بسیار مطرح می‌شود در مورد درمان زخم دهانه رحم می‌باشد. اینکه چه درمانی باید استفاده کرد و آیا فریز کردن زخم دهانه رحم کار درستی است یا خیر؟
فریز زخم دهانه رحم و خطرات آن

دکتر میترا حبیب‌زاده، متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز، اظهار کرد: وقتی صحبت از زخم دهانه رحم می‌شود در حالت ساده با یک التهاب روبرو هستیم که مسلما با دارو درمانی بهبود پیدا می‌کند. در حالت پیچیده‌تر زخم دهان رحم به یک سری تغییرات سلولی در دهانه رحم گفته می‌شود که می‌توانند خوش‌خیم یا بدخیم باشند. اینکه این تغییرات خوش‌خیم هستند یا بدخیم با کولپوسکوپی قابل تشخیص هستند و نه با پاپ اسمیر یا معاینه معمولی و این مهم‌ترین نکته است!

وی افزود: روش اصلی درمان زخم دهانه رحم استفاده از داروست. روشی که در گذشته برای درمان زخم‌های دهانه رحم استفاده می‌شد استفاده از فریز بود. اما از اونجایی که در فرایند فریزکردن زخم دهانه رحم، معمولا کولپوسکوپی انجام نمی‌شود، این قضیه موجب می‌شود حتی زمانی که سلول‌های دهانه رحم پیش سرطانی هستند هم فریز انجام شوند و در نتیجه ما با فریز کردن، درمان نمی‌کنیم بلکه "بصورت چشم بسته" و بدون اینکه بدانیم دقیقا با چه چیزی روبرو هستیم، تنها علائم رو از بین می‌بریم. در نتیجه امکان دارد بعد از چندماه با سرطان دهانه رحم روبرو شویم.

حبیب زاده گفت: پس با توجه به نکات بالا فریزکردن زخم دهانه رحم این روزها کاملا مردود به حساب می‌آید. زخم رو فریز نمی‌شود، بلکه اول از همه کولپوسکوپی می‌شود و نوع زخم رو مشخص می‌شود. اگر سرطانی باشد درمان‌های مخصوص خودش را دارد و اگر غیرسرطانی باشد درمان‌های دارویی استفاده می‌شود. تنها در صورتی‌که درمان‌های طولانی در بلندمدت جواب ندهد و باز هم با کولپو مطمئن شویم که تغییرات سلولی سرطانی یا پیش سرطانی نیستند در این صورت با رعایت نکات خاص فریز می‌شود. پس فریز کردن زخم دهانه رحم بدون کولپوسکوپی تنها ریسک ابتلا به سرطان دهانه رحم رو بالا می‌برد و به هیچ‌وجه به عنوان گام اول درمان و مخصوصا بدون کولپوسکوپی توصیه نمی‌شود.

قبل از فریزکردن زخم دهانه رحم چه مواردی باید بررسی شوند؟
خانم‌ها باید قبل از انجام عمل کرایوتراپی تست پاپ‌اسمیر بدهند تا بررسی شود که مشکلی از نظر بدخیم بودن التهاب نداشته باشند. همچنین این خانم‌ها از نظر ابتلا به سرطان معاینه می‌شوند و اگر عفونتی هم داشته باشند باید آن را درمان کنند. اگر نتیجه‌ تست پاپ‌اسمیر مشکوک بود باید از ناحیه‌ی ملتهب رَحِم نمونه‌برداری شود تا در صورت تشخیص عارضه‌ای در این ناحیه، عمل کرایوتراپی انجام نشود.

وی ادامه داد: فریز زخم دهانه رحم اغلب موفقیت آمیز است؛ اما اگر بعد از فریز نتیجه دلخواه حاصل نشود، ممکن است پزشک روش دیگری را به بیمار توصیه کند. گاهی نیز لازم است که شخص بعد از سه تا شش ماه دوباره تست پاپ انجام دهد. شخص بعد از فریز می‌تواند فعالیت‌های طبیعی خود را انجام دهد؛ اما از او خواسته می‌شود بین دو تا چهار هفته از مصرف تامپون و برقراری رابطه جنسی خودداری کند تا دهانه رحم بهبودی پیدا کند. در صورت برقراری رابطه جنسی لازم است از کاندوم استفاده شود. ممکن است شخص بعد از فریز زخم دهانه رحم احساس گرفتگی عضلات (مانند قاعدگی) داشته باشد.

حبیب زاده در مورد بهبودی رَحِم پس از کرایوتراپی (فریز کردن زخم دهانه رحم)، عنوان کرد: درباره‌ی محل عمل کرایوتراپی دو هفته طول می‌کشد تا بهبود پیدا کند. بنابر‌این بهتر است که خانم‌‌ها بعد از انجام فریز رحم به مدت دو هفته نزدیکی نداشته باشند تا رَحِم‌شان کاملا بهبود پیدا کند. البته این خانم‌ها تا دو هفته ترشحاتی مانند خون‌آبه دارند که جای نگرانی نیست چون بدن در حال ترمیم آن قسمت است. برای مراقبت از رَحِم بعد از کرایوتراپی گاهی پماد واژینال تجویز می‌شود.

وی در مورد عوارض (فریز کردن زخم دهانه رحم) کرایوتراپی، افزود: روش کرایوتراپی معمولا عارضه‌ای در خانم‌ها ایجاد نمی‌کند و بروز عارضه پس از انجام این روش نادر و پرداختن به آن بسیار تخصصی است. یکی از شایع‌ترین عارضه‌های فریز، بدشکل شدن دهانه رحم و هم چنین تداخل در نتایج پاپ اسمیر خواهد بود. چون سلول‌های طبیعی از بین می‌روند و سلول‌های جدید که جایگزین می‌شوند هیچ‌گاه مثل اول نخواهند شد. بنابراین با نمونه برداری از این ناحیه و تهیه پاپ اسمیر، در نتایج پاپ اسمیر، تداخل ایجاد خواهد شد.

متخصص زنان، زایمان و نازایی در ارومیه، در پایان تصریح کرد: علاوه بر آثار روحی روانی حاصل از این کار، اگر این حرکت ، بدرستی انجام نشود، یا بیش از حد انجام شود، می‌تواند باعث تنگی دهانه رحم و مشکلات بعدی ناشی از آن شود. ضمن اینکه رابطه زناشویی فرد نیز تحت تاثیر این قضیه، رو به سردی می‌رود و اعتماد بنفس خانم در برابر همسرش از بین می‌رود.
در صورت مشاهده علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:
1.تب
2.دردهای لگنی شدید
3.داشتن خونریزی شدید بیش از دو روز
4.بوی بد ترشحات واژن

آدرس و شماره تماس دکتر میترا حبیب زاده، متخصص، جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه

ارومیه: خیابان حسنی، روبروی بیمارستان مهزاد، ساختمان لقمان ۳، طبقه 2

شماره تماس: 09153414736_33431204

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید