09:21|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 23 آذر 1400 - 13:17
کد خبر: 17353
متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

اختلالات قاعدگی در دوران نوجوانی/ خانواده ها در چه شرایطی نگران شوند؟

اختلالات قاعدگی در دوران نوجوانی بیشتر باعث ترس و نگرانی دخترانی که تازه پریود شدند می شود. یکی از مهمترین تغییراتی که در طول زندگی هر فردی اتفاق می افتدبلوغ است که یکی از بحرانی ترین مرجله های زندگی محسوب می شود، به خصوص در دختر خانم ها این بلوغ توسط غدد جنسی خانم به نام تخمدان که به وسیله فرمانی که از مغز صادر شده و با هورمون هایی که ترشح می کنداتفاق می افتد. این اتفاق باعث می شود که فرد از دوران کودکی به دوران نوجوانی وارد شده و بالغ شود.
اختلالات قاعدگی در دوران نوجوانی/ خانواده ها در چه شرایطی نگران شوند؟

دکتر ثریا صادقی، متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز، اظهار کرد:باید به این موضوع اشاره کردکه بلوغ در سه مرحله اتفاق افتاده که آخرین مرحله آن قاعدگی یا خونریزی های ماهانه می باشد که برای دختران نوجوان اتفاق می افتد. این موضوع یکی از مواردی است که والدین در موردآن و بی نظمی هایی که در این دوران برای دخترانشان پدید می آید دچار نگرانی و اضطراب می شوند و اکثرا از این موضوع که شاید مشکل جدی برای فرزندشان اتفاق افتاده باشد، هراس دارند و به دنبال آن مراجعه به مطب و کلینیک  های زنان و زایمان به مرور افزایش پیدا می کند.

دکتر صادقی در ادامه افزود: علاوه بر اینکه به مراجعه کنندگان اطمینان بخشی می کنیم که آرامش خود را حفظ کنند آنها را راهنمایی می کنیم گه به دنبال دلیل علمی این اتفاق باشند که این بی نظمی ها و دیگر مشکلات چرا اتفاق افتاده است و در چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنند.

جراح و متخصص زنان زایمان گفت: شایع ترین اختلال که برای دوران قاعدگی پدید می آید بی نظمی های خون ریزی به دلیل اختلالات تخمک گذاری است و این اتفاق به این معنی است که هنوز تخمک ها بالغ و بارور نشده اند و توان تخمک گذاری را ندارند و همین امر باعث ایجاد اختلالاتی مثل مشکلاتی در خونریزی و بروز جوش و آکنه های پوستی شدید ، ریزش مو و رشد موهای زائد غیرعادی مردانه در بین سینه ها و کمر و زیرچانه داشته باشند و خلق و خوی نوجوان تغییر کرده و به سوی افسردگی پیش روند و این مشکلات همگی ناشی از اختلالات تخمک گذاری تخمدان ها می باشد.
 
دکتر صادقی افزود: علت های مختلف دیگه ای همچون  اختلالات تیروئید نیز می باشد که در بین جوامع ما بسیار شایع می باشد، استرس و مشکلات تغذیه ای، چاقی و ورزش های سنگین و همچنین مواد مخدر که در این روز ها آمار درگیری نوجوانان به شدت افزایش یافته است و اختلال ایجاد کرده و همچنین چاقی و مشکلات دیگری همچون دارو های خاصی که استفاده می کنند و مشکلات انعقادی داشته باشند یعنی نوجوان مشکلی داشته باشد که تازه در دوران قاعدگی متوجه آن شده اند مثل مشکلات پلاکتی. 


چه زمانی خانواده ها باید نگران شده و به دکتر مراجعه کنند؟ صادقی در پاسخ به این سوال مخاطبان گفت: 
زمانی که فاصله بین دوقاعدگی بیشتر از ۴۵ روز یا در فواصل کمتر از ۲۰ روز این قاعدگی اتفاق افتاده و یا درد های شکم و کرامپ های شدید شکمی در دوره قاعدگی داشته باشد و موجب نگرانی خانواده شده و آنهارا مجبور کند همراه فرزندشان به بیمارستان یا کلینیک مراجعه کنند.

متخصص زنان افزود:از اختلالاتی که موجب بروز نگرانی برای خانواده ها می شود ضعف و بی حالی شدید و همچنین رنگ پریدگی و بیهوشی ناشی از خونریزی شدید می باشد و همچنین خونریزی های شدیدی که در روز در یک تا دو ساعت بیشتر از یک پد به طور کامل استفاده شود یا سه ماه به طور کامل عادت ماهانه نشده باشد یعنی قبلا عادت ماهانه شده ولی بعد از آن به طور کامل قطع شده باشد که به زبان علمی به آن (آمنوره) گفته می شود،یعنی قطع شدن پریودی بعد از گذشت مدتی از عادت ماهانگی.

همچنین موهای زائد یک نوجوان رشد سریعی داشته و پدر و مادر آن مشاهده کنند که نوجوان آنها بر روی چانه و در کنار فک و بغل گوش و پشت و روی قفسه سینه موهای زائد رشد کرده است که این موارد نگران کننده بوده و بهتر است به پزشک مراجعه کنند و پزشک بعد از انجام شرح حال و معاینه، آزمایشات لازم هورمونی و انعقادی رو خواسته و ممکن است نوجوان مشکلات هموفیلی و پلاکتی داشته باشدکه به تازگی بروز می کنند و همچنین امکان دارد نوجوان دچار کم خونی شده باشد و پزشک کم خونی آنها را برطرف کرده و اگر موارد دیگری نیز برای بررسی وجود داشته باشد سونوگرافی را انجام می دهند تا تشخیص های کلی به پدر و مادر اطلاع داده شود که اگر نوجوان نیاز به مصرف دارو دارد با داروهای مسکن و یا داروهای تنظیم کننده هورمونی این مشکلات را برطرف کنند. 

سوال دیگری که مخاطبان پرسیده بودند در این مضمون بود که آیا مصرف داروهایی که برای تنظیم هورمون دختران استفاده می شود باعث بروز اختلال و مشکلی نمی شود؟

دکتر صادقی در پاسخ اظهار کرد: وقتی در تخمک گذاری اختلالی داریم یعنی هورمون های ما به طور کامل تولید و ترشح نمی شود یعنی هنوز تخمدان قادر به تخمک گذاری نمی باشد و نتوانسته استروژن و پروژسترون لازم را برای بدن تامین کند که در این زمان ما با استفاده از این هورمون ها برای بدن نوجوان کمک می کنیم که بتواند سیر طبیعی خود را طی کند و تا زمانی که تخمدان آماده شود تا بدن به طور طبیعی این هورمون ها رو تولید کند پزشک هورمون ها را تجویز می کند تا تخمدان ها بالغ شده و بارور شوند و وقتی خود به حالت طبیعی بازگشت دیگه این دارو هارو از مصرف دائمی قطع و به صورت متناوب ادامه می دهیم تا نتیجه آن را مشاهده کنیم که آیا باز می گردد یا خیر.

اگر موهای زائد به طور غیر طبیعی رشد کند پزشک بامعاینه و آزمایشات می بیندکه این رشد طبیعی است یا غیر طبیعی ،چون هورمون هایی که موجب بروز این موهای زائد می شود، هورمون مردونه است و رشد آن در برخی افراد ارثی می باشدکه مشکل خاصی ندارد.

در برخی افراد که مبتلا به دیابت می باشند وخودشان خبر از آن ندارند، این افراد مقاومت به انسولین داشته و همین موضوع باعث رشد موهای زائد می شود و پزشک با انجام یک آزمایش ساده قند خون از آن نوجوان اطلاع پیدا کرده و می تواند با درمان های متفورمین و ... خیلی راحت مانع از رشد این موهای زائد شود.

اگر به یکباره مشاهده کردیم که رشد موها خیلی سریع و خارج از استاندارد شده، باید شک کرده و سریع برای چک اقدام کنیم تا مانع اتفاقات مختلف و بعضا خطرناک شویم.

متخصص زنان، زایمان و نازایی در پایان این گفت و گو در مورد تغذیه اظهار کرد: آن دسته از افرادی که کربوهیدرات و شیرینیجات زیادی استفاده می کنند یا اینکه مبتلا به چاقی و چربی زیاد در بدن خود می باشند ویا مقاومت به انسولین نشان می دهند و دارای هورمون مردانه زیادی هستند، اختلالت تخمک گذاری و همچنین مصرف بیش از اندازه فست فود و زندگی ماشینی و کم تحرکی که موجب چاقی می شود و به دنبال آن موجب بروز این اتفاقات می شود.



آدرس و شماره تماس دکتر ثریا صادقی، متخصص، جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه

ارومیه: خیابان حسنی، ساختمان پاستور،طبقه2 ، واحد 7

شماره تماس: 04433431684 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید