03:34|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 23 آذر 1400 - 09:46
کد خبر: 17347
یادداشت:

یلدای بدون آجیل و میوه در آذربایجان غربی/گرانی‌هایی که شب یلدا را به کام مردم تلخ می‌کند

گرانی میوه و آجیل تقریبا تمام اقشار جامعه را تحت تاثیر قرار داده و شب یلدا، طولانی ترین شب سال که از آداب و رسوم قدیم مردم آذربایجان غربی است، متاثر از این نابسامانی در بازار کمرنگ تر از سال های گذشته خود را نمایان کرده است.
یلدای بدون آجیل و میوه در آذربایجان غربی/گرانی‌هایی که شب یلدا را به کام مردم تلخ می‌کند

سرویس اقتصادی باریش نیوز، اگرچه شب یلدا و یا به گفته مردم آذربایجان چیلله گئجه‌سی از شب‌های بیادماندنی برای خانواده‌هاست و بهانه‌ای برای باهم بودن ولو یک دقیقه بیشتر است اما مردم معتقدند امسال گرانی میوه، خشکبار و بخصوص آجیل، سفره این شب را کم‌رنگ کرده است.

اما شب یلدای پیش رو اندکی متفاوت است. تفاوتی از جنس دغدغه و نگرانی؛ نگرانی برای تهیه خوراکی‌های آن شب. فشارهای اقتصادی و گرانی‌ها باعث شده خانواده‌های بسیاری نه تنها منتظر این شب نباشند بلکه آرزو می‌کردند که به چنین شبی نمی‌رسیدند.

یک هفته مانده به طولانی ترین شب سال و مراسم دورهمی‌شب یلدا باقیمانده است اما حال و هوای این روزهای بازار ارومیه شبیه به سال‌های گذشته نیست؛ گرانی اقلام ضروری و مشکلات معیشتی مردم باعث شده تا بازار شب یلدا سوت و کورتر از سال‌های گذشته شود. افزایش قیمت میوه و آجیل به ویژه در دو سال اخیر باعث شده تا بسیاری از خانواده‌ها میوه و آجیل را از سفره خانواده خود بطور کلی حذف نمایند.

قیمت‌های سر به فلک کشیده ی میوه، آجیل و انواع خوراکی‌ها باعث شده است بخشی از سرپرستاران خانوار توانایی تأمین نیازهای این شب را نداشته باشند و این غمی بزرگ برای آنها به شمار می‌آید.

این قیمتها و تورم سر به فلک کشیده در حال است که دستمزد کارگران بیشتر از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نیست با قیمت‌های فعلی بعید به نظر می‌رسد که آجیل در سفره کارگران و حتی بسیاری از کارمندان در شب یلدا جایی نداشته باشد.
 
 بر اساس اظهار نظر یسیاری از کارشناسان اقتصادی ، این روزها کاهش قدرت خرید مردم و افزایش سرسام‌آور هزینه‌ها سبب شده سفره مردم روز به روز کوچک‌تر شود. در واقع در شرایط فعلی مردم نسبت به پولی که می‌خواهند هزینه کنند سختگیری بیشتری نشان می‌دهند چراکه اگر بخواهند طبق روال سال‌های قبل هزینه کنند، قطعا از پس هزینه‌های اصلی خود برنمی‌آیند.

سخن آخر اینکه،  با توجه به این قیمتهای سر به فلک کشیده حاکم بر بازار  که هیچ‌گونه سنخیتی با جیب اقشار ضعیف و متوسط جامعه ندارد امیدوارم سریعا در این یک هفته باقی مانده تا شب یلدای باستانی مسئولان و دستگاه های ذی ربط در خصوص کنترل قیمت ها تدابیر ویژه ای را بیاندیشند تا حداقل اقشار ضعیف جامعه نیز بتوانند در این شب رویایی همچون اغنیای جامعه جشن بگیرند نه آنکه سرپرست‌های این خانوارها نزد خانواده خود شرمنده شوند.

شیرین شریفی
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید