10:54|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 17 آذر 1400 - 13:22
کد خبر: 17323
یادداشت:

زنگ خطر خشکسالی به دنبال حفر چاه‌های غیرمجاز در آذربایجان‌غربی

در پی خشکسالی و بحران منابع آب، حفر چاه‌های غیرمجاز سبب افت سطح آب‌های زیرزمینی، کاهش منابع آبی مجاز و در نهایت با گذر زمان موجب تخریب زمین می‌شود.
زنگ خطر خشکسالی به دنبال حفر چاه‌های غیرمجاز در آذربایجان‌غربی

سرویس اجتماعی باریش نیوز، امروزه وجود بی‌شمار چاه‌های غیرمجاز در آذربایجان‌غربی در کنار کاهش بارش‌ها از مهم‌ترین عوامل کاهش آب‌های زیرزمینی و خشکی زمین‌های کشاورزی می‌باشد که موجب خسارات زیادی را به بخش کشاورزی و اقتصاد استان شده است.

در ادامه می‌توان گفت که وجود خانه باغ‌ها و ویلاسازی‌های بیرویه و حفر چاه‌های شخصی و غیرمجاز و احداث استخر در زمین‌های کشاورزی اگر مسئولان فکری در جهت حل این مشکل نکنند معلوم نیست باتوجه به کاهش بارندگی‌ها چه برسر کشاورزی و منابع آبی این شهر بیاید.

هر چند در سال‌های اخیر برخوردهایی درجهت جلوگیری از حفر چاه‌های غیر مجاز از سوی ارگان‌های مربوطه در سطح استان به عمل آمده است اما برای ازبین رفتن کامل این معضل بایستی حساسیت و قاطعیت بیشتری بکار رود.

اما علی‌رغم این تلاش‌ها همچنان شمار زیادی از این چاه‌ها به صورت کامل مسدود نشده است و هنوز حتی آماری دقیق از چاه‌های غیرمجازی که آب را از دل زمین می‌کشند، وجود ندارد.

بنا به گفته کارشناسان حفر چاه‌های غیرمجاز تهدیدی جدی برای سفره‌های آب زیرزمینی در منطقه آذربایجان می‌باشد و موجب کاهش ذخایر و منابع آبی شده و در نتیجه میزان ورود آب به دریاچه نیز کاهش یافته و شاهد فرونشست زمین، ادامه و تشدید روند بحرانی آن خواهیم بود.

هرچند در سال‌های اخیر تعداد زیادی از چاه‌های غیر مجاز مسدود شده‌اند اما برخی افراد شبانه همچنان در حال حفر چاه‌های غیرمجاز هستند که رسیدگی و نظارت مسئولان می‌طلبد.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید