20:34|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 17 آذر 1400 - 13:16
کد خبر: 17322
یادداشت:

هزینه های بالای درمان؛ دردِ بی درمان بیماران

امروز مسائل و مشکلاتی مانند اوضاع معیشت، بی ثباتی در بازار، به ویژه در اقلام ضروری و مایحتاج زندگی مردم، عدم امنیت در بازار کار و سرمایه، افزایش سرسام آور قیمت‌ها و رشد افسار گسیخته ی تورم، گسترش فقر و بروز معضلات اجتماعی حاصل از آن و مسائلی از این دست، که کاملاً در جامعه نمود پیدا کرده است باعث شده امید و انگیزه در مردم آسیب ببیند.
هزینه های بالای درمان؛ دردِ بی درمان بیماران

سرویس اجتماعی باریش نیوز، قرار بود بیماران فقط رنج بیماری بکشند و نگران هزینه‌های دوا و درمان نباشند، اما حالا هربارکه ذخیره دارویی‌شان رو به پایان می‌رود بی‌قرار می‌شوند، گاهی نگرانِ بود و نبود دارو هستند گاهی هم وسع‌شان نمی‌رسد خرج خریدن داروهایی کنند که حیات‌شان به آن‌ها وابسته است.

بر اساس اظهار نظر بسیاری از کارشناسان، یکی از شاخص‌های میزان بهره‌مندی از سیستم سلامت، سهم پرداخت از جیب بیمار است. منظور از پرداخت از جیب، نسبت پرداخت از جیب از کل هزینه‌های بهداشتی جاری است. پرداخت از جیب مستقیما از جیب خانوارها برای هزینه‌های درمانی صورت می‌گیرد.

متاسفانه این روزهابسیاری از مردم از پرداخت هزینه های درمانی عاجز و برخی به علت هزینه های سنگین دست از درمان می کشند و از درمان نا امید می شوند. افزایش قیمت خدمات پزشکی لاعث نگرانی بسیاری از بیماران شده است و در این میان افرادی که باید دائما تحت نظر پزشک باشند و برخی اوقات نیاز به عمل‌های سرپایی دارند بیشتر از سایرین نگران این گرانی‌های گاه و بی گاه در حوزه درمان هستند.

بالا رفتن هزینه های درمان و پزشکی از یک سو و افزایش هزینه های پرداختی به سازمان بیمه کننده از سوی دیگر ، باعث شده که نقش حمایت گر بیمه ها در جامعه کم رنگ شود و آنچنان که باید انتظارات افراد را تامین نمی کند.
 
سخن آخر اینکه، بخش اعظم هزینه‌های درمان در سال جاری بصورت صعودی در حال افزایش است و بر سفره فقرا فرود آمده است که در این میان دهان و دندان بیشترین سهم را از این هزینه‌ها داشته است که بطور کلی افزایش تعرفه‌های درمان بازهم مدت زمانی دسترسی به خدمات درمانی را برای فقرا افزایش می‌دهد و این امر باعث میشود که پروسه درمان این افراد به تعویق افتاده و سلامت آنها را با خطری جدی مواجه سازد.

شیرین شریفی

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید