03:02|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 16 آذر 1400 - 12:48
کد خبر: 17319
متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

بایدها و نبایدهای اپیلاسیون در دوران بارداری

مادر بارداری که قصد انجام اپیلاسیون در دوران باردای خود را دارد باید در ابتدا نکاتی را به خوبی در نظر بگیرد تا مطمئن شود واجد شرایط لازم برای این کار هست یا نه؟
بایدها و نبایدهای اپیلاسیون در دوران بارداری


دکتر میترا حبیب‌زاده، متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز، اظهار کرد: بسیاری از مادران هستند که در دوران بارداری هم از زیبایی و بهداشت خود فاصله نمی‌‎گیرند چرا که معتقدند بارداری به معنای فراموش کردن خود نیست. این واقعیتی است و باید این مادران را تحسین کرد چرا که برخی دیگر کلا خود را در دوران بارداری به دست فراموشی می‌سپارند. یکی از مواردی که دغدغه مادران باردار است رفع موهای زائد است. ممکن است شخص باردار تمایل داشته باشد همانند دوران قبل از بارداری از اپیلاسیون برای برطرف کردن موهای زائد خود استفاده کند و یا اصلا بار اولی باشد که بخواهد اپیلاسیون انجام دهد. ما در این اینجا سیر تا پیاز اپیلاسیون در بارداری را توضیح خواهیم داد و در نهایت به یک نتیجه‌گیری مناسب و درست خواهیم رسید.

وی در ادامه در رابطه با اینکه اپیلاسیون در بارداری خطزناک است، گفت: اولین سوالی که برای مادر باردار پیش می‌آید این است که آیا اپیلاسیون در دوران بارداری خطرناک است. باید در همین ابتدا خیالتان را راحت کنیم که به طور کلی این کار در این دوران بی‌خطر است، از لحاظ علمی ثابت شده و هیچ خطری نه برای مادر و نه برای جنین به وجود خواهد آورد. اما فرد حامله باید نکاتی را در این رابطه در نظر داشته باشد.

نکات کلی که باید در مورد اپیلاسیون در دوران بارداری در نظر داشته باشید:
- عدم استفاده از مواد شیمیایی برای اپیلاسیون در دوران بارداری
- به آرایشگاه مطمئن مراجعه کنید که از لحاظ بهداشتی معتمد شما باشد.
- اپیلاسیون کارتان را با وسواس بیشتری انتخاب کنید
- تست موم روی بخشی کوچکی از بدن برای اطمینان از حساسیت نداشتن
- رعایت فاصله زمانی در اپیلاسیون (هر بار موها 3 سانت رشد کند سپس مراجعه کنید)

اگر این مشکلات پوستی را دارید از فکر اپیلاسیون در بارداری در بیاید:
به این دلیل که در دوران بارداری تجمع آب و خون برای تغذیه جنین زیاد می‌شود، حساسیت پوست به درد زیاد می‌شود بنابراین اگر مشکلات زیر را دارید بهتر است برای رهایی از موهای زائد خود از ساده‌ترین روش یعنی ژیلت استفاده کنید.
- خال گوشتی
- جوش و آکنه
- زگیل
- زخم و بریدگی باز
- رگ‌های واریسی
- ملاسمای پوست صورت

حبیب‌زاده افزود: اپیلاسیون شکم در دوران بارداری در کل خطری ندارد اما اگر برای اپیلاسیون شکم از روش‌های دردناک استفاده می‌کنید ممکن است اعصاب آن نواحی را تحریک کرده و سبب تحریک انقباضات هم بشود. بنابراین اپیلاسیون شکم با مثلا موم در بارداری توصیه نمی‌شود.

وی عنوان کرد: ممکن است خانم باردار بخواهد بدن خود را با استفاده از مو اپیلاسیون و از موهای زائد پاکسازی کند. بهتر است در مورد اپیلاسیون با موم در بارداری نکاتی را در نظر بگیرید.

وی در ادامه به عوارض اپیلاسیون با موم در بارداری اشاره کرد و گفت: اپیلاسیون در بارداری عوارض خاصی ندارد. اما چون پوست در این دوران حساس‌تر است باید مراقب بود که پوست خود صدمه نزنید؛ اگر شما در دوران بارداری تند تند برای اپیلاسیون با موم اقدام کنید دچار مشکلات پوستی و سوزش‌های شدید خواهید شد.

حبیب‌زاده افزود: برای اپیلاسیون واژن در بارداری احتمالا خطری وجود ندارد نه برای مادر و نه برای جنین. اما پیشنهاد می‌شود اگر در ماه آخر بارداری هستید از این کار اجنتاب کنید، چون ممکن است اختلالاتی مانند ورم یا عفونت واژن در پی داشته باشد.

متخصص زنان، زایمان و نازایی در ارومیه، در پایان تصریح کرد: بهترین روش برای رفع موهای زائد در بارداری شیو کردن و یا همان استفاده از ژیلت است. هر چند که اگر تصمیم گرفته‌اید ایپلاسیون کنید مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد. برخی معتقدند اپیلاسیون در بارداری هیچ مانعی که ندارد بلکه ضروری هم هست. اگر متوجه شدید که پوست شما برای اپیلاسیون در دوران بارداری بیش از حد حساس است، گزینه‌های دیگری برای از بین بردن مو وجود دارد. استفاده از بلچینگ و استفاده از موبرهای شیمیایی ممکن است در دوران بارداری خطرناک باشد. قبل از امتحان این موارد ضروری است با پزشک خود مشورت کنید.

آدرس و شماره تماس دکتر میترا حبیب زاده، متخصص، جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه

ارومیه: خیابان حسنی، روبروی بیمارستان مهزاد، ساختمان لقمان ۳، طبقه 2

شماره تماس: 09153414736_33431204

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید