13:15|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 13 آذر 1400 - 13:18
کد خبر: 17305
یادداشت:

نداشتن بیمه؛ چالشی جدی پیش روی کارگران

کارگران همواره در محل کار خود با سه چالش اساسی روبرو هستندکه نبود امنیت شغلی، نداشتن معیشت مناسب و مهم‌تر از همه نداشتن بیمه را شامل می‌شود و متاسفانه این چالش‌ها همچنان پیش روی این قشر باقی مانده ‌است و بسیاری از آنها مجبورند با آن دست و پنجه نرم کنند.
نداشتن بیمه؛ چالشی جدی پیش روی  کارگران

سرویس اجتماعی باریش نیوز، این روزها متاسفانه برخی از کارگران نه در لیست بیمه نامی دارند و نه در اداره کار به عنوان کارگر معرفی می‌شوند! این کارگران، کارگرانی هستند که درآمد همیشگی ندارند.

حقوق کارگر شامل پاداش، عیدی، دستمزد، حق اولاد، حق مسکن و … می‌باشد که کارفرما موظف و متعهد است در زمان مشخص گردیده، آن را پرداخت نماید. بنابراین قانونگذار هیچ‌گونه عذری را در مورد پرداخت ننمودن حقوق کارگر قابل قبول ندانسته و در صورت وقوع این مساله (پرداخت نکردن حقوق کارگر بنا به هر علتی) کارگر می‌تواند به اداره کار مربوطه مراجعه نموده و از کارفرما شکایت نماید.

در واقع یکی از بزرگترین مشکلات و اختلافاتی که این روزها میان کارگران و کارفرمایان در محل کار وجود دارد، مساله پرداخت نکردن حق بیمه کارگران است و این امر بطور مستقیم بر مساله بازنشستگی آنان تاثیرگذار بوده و منجر می‌شود آنان از دریافت این مزایا محروم بمانند.

در این میان باید به این نکته نیز اشاره کرد که علت اینکه برخی از کارفرماها از بیمه کردن کارگران شانه خالی می‌کنند به دلایلی همچون کسب منافع مالی بیشتر، پرداخت حقوق کم و همچنین پرداخت نکردن سنوات و عیدی کارگران است؛ همانطور که گفته شد این مساله نه تنها موضوع بازنشستگی کارگران را با مشکل مواجه خواهد کرد، بلکه در شناسایی این افراد نیز در زمانی که حوادث غیرمترقبه ای در محل کار رخ می‌دهد، وقفه ایجاد می‌کند.

برای جلوگیری از پایمال شدن حقوق کارگران که جامعه بزرگی از کشور را تشکیل می‌دهند، باید نهادها و ارگان‌های مربوطه ورود کنند و در واقع باید سیاست گذاری و نظارت در این حوزه به گونه‌ای باشد که کارفرما به راحتی قانون را دور نزند و با بهانه‌های مختلف، حق و حقوق کارگر را زیر پا نگذارد.

سخن آخر اینکه، وضعیت حمایت از جامعه کارگری باید به قدری باشد که کارگر از ترس بیکار شدن، چشم بر حق و حقوق خود نبندد و مطمئن باشد که در صورت شکایت بابت عدم اجرای قانون، کارفرما نمی‌تواند وی را اخراج کند.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

کلام حق
1400/09/13 - 19:28

باسلام کارگری که ماهی ۲۵۰۰۰۰۰۰ریال درآمد داره چطور حق بیمه ۱۷۰۰۰۰۰۰ریالی بپردازه .ملت ایران مردم .وهمه خبردارن