13:17|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 11 آذر 1400 - 11:35
کد خبر: 17296
یادداشت:

روستاهای محروم آذربایجان غربی چشم انتظار تدبیر مسئولان

در برخی از روستاهای استان آذربایجان غربی، مردم از ابتدایی ترین حقوق خود محروم هستند که حل و رفع آنها نیازمند عزم جدی مدیران و مسوولان دستگاه های اجرایی استان می‌باشد.
روستاهای محروم آذربایجان غربی چشم انتظار تدبیر مسئولان


سرویس اجتماعی باریش نیوز، خشکسالی، کمبود منابع آب و کاهش چشمگیر بارندگی سبب از بین رفتن دامداری و کشاورزی در سطحی گسترده از روستاهای منطقه شده است.

برخی از روستاهای آذربایجان غربی سالیان سال است که در کمبود امکانات و منابع، با محرومیت دست و پنجه نرم میکنند و با این وجود  هنوز غیرت ماندن و آباد کردن روستا، در قلب و روح ساکنین آن موج می‌زند و  البته همچنان چشم انتظار یاری مسئولان...

در این میان، افزایش ترك تحصیل دانش آموزان فصل مشترك همه مناطق محروم استان آذربایجان غربی میباشد؛ سال‌هاست که دانش‌آموزان روستایی و عشایری از نابرابری آموزشی رنج می‌برند. محرومیتی که اغلب منجر به ترک‌تحصیل کودکان روستا شده است.‌این موضوع را البته مسئولان آموزش و پرورش هم تا حدی تأیید می‌کنند.

با توجه به مرزی بودن  بسیاری از روستاهای این استان، درصد بالایی از دانش‌آموزان دختر در مقاطع راهنمایی و دبیرستان، به دلایل مختلف از جمله دور بودن مدرسه از روستا و نبود معلم زن، کار کودکان در فصل برداشت محصول، دلایل فرهنگی، تعصبات سنتی و ازدواج زودهنگام ترک‌تحصیل می‌کنند.

تمامی این مصائب باعث مهاجرت روستاییان به شهرها می‌شود و البته مهاجرت از روستا به شهر پدیده‌ای نامطلوب است که حاشیه‌نشینی و تبعات نگران‌کننده پس‌ از آن را به دنبال دارد؛ چرا که خشک‌سالی توان کشاورزی را از آنان گرفته و بی‌توجهی مسئولان نسبت به برنامه‌ریزی برای بهبود شرایط، آنان را از حداقل‌های زندگی محروم کرده است.

کاش مسئولان عزم خود را جزم کنند و بدانند مردمانی را که سال‌هاست در پس کوه‌ها یا در دل دشت‌ها و دره‌ها درنهایت فقر و غم زندگی می‌کنند؛ نیازمند دستانی گرم و قدرتمند هستند که مشکلات و کمبودهای آنان را حل کنند تا این افراد سختکوش و زحمتکش نیز بتوانند به معنای واقعی زندگی‌ کنند نه فقط زنده بمانند. شاید در آینده نزدیک که تمام روستاها خالی از سکنه شدند و کشاورزی و تولیدات روستایی به صفر رسید و جمعیت مراکز استان  به جمعیتی غیرقابل تصور رسید دیگر برای فکر کردن به مصائب و مشکلات روستائیان دیر باشد.

سخن آخر اینکه، در واقع مهمترین رسالت یک رسانه انتقال پیام ها و دل درد مردم به مسئولان است و در این راه تلاش میکنند که مهمترین  رسالت خود یعنی پل ارتباطی بین مردم و مسئولان را به عنوان نمایندگان افکار عمومی ایفا نمایند؛ شاید از این طریق مسئولان این استان تکانی به خود داده و فکری به حال مشکلات و کمبودهای حاکم بر مناطق محروم روستایی و توسعه آنها نمایند.

شیرین شریفی





 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید