15:25|سه شنبه, فروردین 28 ,1403
تاریخ انتشار: 07 آذر 1400 - 13:15
کد خبر: 17278
یادداشت:

فعالیت زیرزمینی لابراتوارهای دندانسازی؛ تهدیدی برای سلامت شهروندان

افزایش هزینه‌ها و عدم نظارت مسئولین مربوطه از عمده‌ترین دلایل فعالیت بی‌ضابطه لابراتوارهای غیرمجاز زیرزمینی بشمار می‌رود که می‌تواند سلامت افراد را به خطر اندازد.
فعالیت زیرزمینی لابراتوارهای دندانسازی؛ تهدیدی برای سلامت شهروندان

سرویس اجتماعی باریش نیوز، این روزها باتوجه به حاکمیت وضعیت اقتصادی در آذربایجان‌غربی، چالش اصلی هزینه‌ها و تعرفه‌های بسیار زیاد خدمات دندانپزشکی گریبانگیر اکثریت افراد مخصوصا اقشار ضعیف جامعه شده است.

متاسفانه برخی از دندانسازان از شرایط پیش آمده نهایت استفاده را کرده و با جعل عناوین و راه‌اندازی تبلیغات در فضای مجازی و سو استفاده از مشکلات اقتصادی مردم سعی در جذب بیماران دارند که با توجه به حساسیت بالای سلامت دهان و دندان و لزوم تشخیص یک دندانپزشک این کار آن‌ها عملا غیرقانونی به شمار می‌رود.

طبق پیام‌های دریافتی، مخاطبان اظهار می‌کنند که برخی از دندانسازان در ارومیه مجوز انجام فعالیت‌های دندانپزشکی و در برخی موارد دندانسازی را هم ندارند ولی با وجود اینها چندین سال است که بصورت مخفیانه به اقدامات خود از جمله عصب‌کشی و ترمیم دندان، کشیدن دندان و ..... ادامه می‌دهند.

در حال حاضر با وجود شیوع کرونا و افزایش سویه های جدید این ویروس، بيماري‌هاي واگير‌دار و سريع‌الانتقال فعالیت دندانسازي‌هاي غيرمجاز و لابراتوارهاي فاقد مجوز كه نظارت و كنترلي بر عملكرد آنها صورت نمي‌گيرد، میتواند سلامت افراد را به خطر اندازد.

اين در حالي است كه برابر ماده 10 قانون و مقررات پزشكي و دارويي مصوب 1334 تأسيس هر گونه لابراتوار پروتز دندان نيازمند دريافت مجوز از وزارت بهداشت است.

استریل کردن تجهیزات دندانپزشکی، ضدعفونی کردن کامل سطوح مطب، بسته بندی وسایل، آشنایی با وسایل و مواد دندانپزشکی و نحوه کاربرد آن‌ها، آماده‌سازی بیمار برای درمان‌های دندانپزشکی، طبقه بندی کلیه ملزومات دندانپزشکی، اطلاع از نحوه نوشتن پرونده بیمار و خواندن آن و اطلاع جامعه  از کنترل عفونت از جمله مسائلی هستند که بایستی در مطب های دندان پزشکی توسط پزشک و یا دستیار پزشک رعایت شوند.

در پایان می‌توان به این نقطه اشاره کرد که عدم همكاري دندانپزشكان با لابراتوارهاي فاقد مجوز می‌تواند نقطه عطفی در جلوگیری از اقدام خودسرانه دندانسازان زیرزمینی باشد.


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید