16:21|سه شنبه, فروردین 28 ,1403
تاریخ انتشار: 02 آذر 1400 - 11:47
کد خبر: 17255
یادداشت:

بلاتکلیفی دانشجویان غیر بومی از بازگشایی دانشگاهها در اواخر ترم

این روزها، تناقض‌گویی مسئولان، نبود زیرساخت‌های خوابگاهی و بی‌برنامگی دانشگاهها در زمینه اعلام نحوه آموزش در ترم جاری در شرایطی که به اواخر ترم نیز نزدیک شده اند، بسیاری از دانشجویان را سردرگم و نگران کرده است.
بلاتکلیفی دانشجویان غیر بومی از بازگشایی دانشگاهها در اواخر ترم

سرویس اجتماعی باریش نیوز، بحث بازگشایی دانشگاهها در شرایطی مطرح شد که دبیر کمیته علمی کشوری کرونا از احتمال پیک ششم در اواخر آبان ماه خبر داده بود. حال سوال این است که در این شرایط آیا تعجیل برای بازگشایی دانشگاه‌ها ضروری است و چیزی جز تسریع آغاز پیک ششم به دنبال دارد؟ 

حال این تصمیم ناگهانی، نگرانی‌های بسیاری را به دنبال داشته است؛ خصوصا در شرایطی که پیک ششم کرونا در کمین کشور است.

متاسفانه بسیاری از دانشگاهها از زیرساخت‌های مناسب جهت پذیرش دانشجویان در شرایط کرونایی برخوردار نیستند و در این میان با گذشت 2 ماه از شروع سال تحصیلی و عدم آمادگی بسیاری از دانشجویان بخصوص دانشجویان غیر بومی که دانشگاههای آنان نیز از خوابگاه برخوردار نیستند باعث نارضایتی بسیاری از دانشجویان شده است.   
 
متاسفانه بسیاری از دانشگاهها هنوز مشخص نکرده اند که تکلیف دانشجویان غیربومی چیست؟ این مسئله نیز هنوز در میان اطلاع‌رسانی‌های دانشگاه‌ها دیده نمی‌شود. حتی در نامه اخیر وزیر علوم هم به این نکته اشاره نشده که مراد از بازگشایی تدریجی دانشگاه تنها حضور دانشجویان مقاطع ارشد و دکتراست یا دانشجویان مقطع کارشناسی هم شامل این وضعیت می‌شوند؟ آنچه در این میان بدیهی به نظر می‌رسد، این‌ است که در حال حاضر پذیرش خوابگاه‌ها به تفکیک دانشگاه‌ها وضعیت متفاوتی دارد.

به‌جز تعداد معدودی از دانشگاه‌ها که از همین حالا به صورت رسمی اعلام کرده‌اند خوابگاه به چه دانشجویانی تعلق می‌گیرد، بقیه دانشگاه‌های کشور هم در این رابطه اطلاعاتی ارائه نکرده‌اند.

در پایان، سوالی که مطرح می‌شود این است که با توجه به آنکه هنوز آمار قربانیان و مبتلایان به کرونا در کشور بالاست؛ آیا خوابگاه‌ها توان پذیرش حجم بالای دانشجو را دارند؟ آیا بهتر نبود که مسئولان وزارت علوم همه این تدابیر و تصمیمات را برای ترم بعدی برنامه‌ریزی میکردن تا دانشجویان نیز با برنامه ریزی کامل خود را برای ترم جدید آماده می کردند؟ چر اکه به اعتقاد بسیاری از این دانشجویان حال که فقط سه هفته به پایان ترم مانده بازگشایی دانشگاهها در این شرایط بخصوص برای بسیاری از دانشجویان غیر بومی و شاغل که بدون برنامه ریزی قبلی بوده است بسیار دشوار خواهد بود.





 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید