16:52|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 01 آذر 1400 - 13:17
کد خبر: 17253
یادداشت:

پرورش آرتمیا؛ عاملی در جهت تحول اقتصاد آذربایجان‌غربی

آرتمیا که به تنها موجود زنده دریاچه ارومیه مشهور است که پرورش آن می‌تواند از لحاظ رونق اقتصادی صنعت آبزی پروی و اشتغالزایی کمک شایانی به استان کند.
پرورش آرتمیا؛ عاملی در جهت تحول اقتصاد آذربایجان‌غربی

سرویس اجتماعی باریش نیوز، آرتمیا، گونه جانوری قرمز کوچکی است که در آب‌های شور زندگی می‌کند. دریاچه ارومیه یکی از غنی‌ترین منابع آرتمیا در جهان شمرده می‌شود که پرورش این گونه سخت پوست می‌تواند زمینه اشتغالزایی، تولید درآمد و تامین نیازهای استان در صنایع گوناگون را ایجاد کند.

آرتمیا دارای گونه های مختلفی می‌باشد، از جمله آرتمیا ارومیانا، آرتمیا پارتنوجنتیکا، آرتمیا سینیکا، آرتمیا پرسیمیلیس، آرتمیا فرانسیسکانا،آرتمیا مونیکا، آرتمیا تونیسیانا، آرتمیا قزاقستان.

متاسفانه طی خشکسالی های اخیر و تبخیر آب و در پی آن کاهش تراز دریاچه ارومیه تعداد زیادی از گونه های آرتمیا از بین رفته اند، اما نکته امیدوار کننده ای که وجود دارد این است که با افزایش تراز دریاچه میتوانیم شاهد احیای این جانداران است.

انتقال آب و انحلال بخشی از نمک‌های بستر دریاچه، عاملی برای فراهم سازی شرایط برای تخم‌گشایی سیست‌های آرتمیا به شمار می‌رود و آرتمیاها به سرعت رشد و تکثیر یافته که نقطه مثبتی در جهت اقتصاد می‌باشد.

کارشناسان معتقدند با جایگزینی پرورش آرتمیا در اراضی شور و انجام مطالعات علمی و پژوهشی می‌توان در راستای حفظ و احیای آرتمیا دریاچه ارومیه اقدام کرد و منبع درآمدی برای کشاورزان آن مناطق به وجود آورد.

در پایان لازم به ذکر است که مسئولان استانی بایستی در صدد احیای آرتمیای دریاچه ارومیه و رونق اقتصادی از هیچ تلاشی دریغ نکرده و وعده‌های خود را به مرحله عمل رسانند.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید