07:08|چهارشنبه, اردیبهشت 05 ,1403
تاریخ انتشار: 27 آبان 1400 - 11:10
کد خبر: 17235
طرحی عجیب و البته قابل تامل از سوی شهرداری ارومیه؛

قرار دادن بلوک های جدا کننده در خیابانهای ارومیه به منظور کاهش ترافیک شهری!

آنچه امروز در ارومیه مشاهده می‌شود، ناکارآمدی در مدیریت ترافیک شهری است و این امر نیازبه بازنگری مدیران شهری دارد و شهروندان انتظار دارند جهت رفع این مشکلات تدبیری اساسی اندیشیده شود.
قرار دادن بلوک های جدا کننده در خیابانهای ارومیه به منظور کاهش ترافیک شهری!

سرویس اجتماعی باریش نیوز، در معابر شهری ظرفیت تقاطع‌ها تعیین کننده ظرفیت معابر میباشند، لذا به منظور کاهش تراکم ترافیک، برخی تقاطعها طبق ضوابط و معیارهایی باید به تقاطع غیرهمسطح تبدیل شوند. از آنجا که احداث چنین سازه‌هایی از جمله پروژه‌های زمانبر و پرهزینه میباشند لازم است که قبل از اجرای هر طرحی، تاثیر حاصل از اجرای آن در سیستم شبکه معابر مورد مطالعه قرار گیرد تا متولیان، با توجه به محدودیت بودجه، نسبت به اولویت بندی احداث هر تقاطع بتوانند تصمیمات لازم را اتخاد نمایند. نوع و شکل تقاطع غیرهمسطح و موقعیت آن در شبکه معابر یکی از عوامل اصلی در تعیین اولویت ساخت تقاطع است.

این درحالی است که ساخت‌ تقاطع‌های غیرهمسطح و در رأس آن‌ پل‌ها، از محورهای شهرسازی مدرن برای فرار از تــــرافیــــک‌ سنگین کلانشهرهاست. هرچند موضوع پل‌سازی و ساخت تقاطع‌های غیرهمسطح در ارومیه، تا به امروز در بسیاری از نقاط شهر ارومیه، پل، زیرگذر یا تقاطعی ساخته شده است، اما هنوز بسیاری از مناطق این شهر نیازمند ساختن تقاطع غیرهمسطح است تا شاید کلاف سردرگم ترافیک در این مناطق باز شده و کمی از آسیب‌های آن کاسته شود.

این روزها با گذر از از چهارراه مخابرات ارومیه با طرحی عجیب روبرو می شویم که توجه هر شهروندی را به خود جلب می کند و این تصور را در ذهن آنها به وجود می آورد که آیا در هنگام طراحی و احداث این خیابان‌ها اشتباها یک لاین اضافه طراحی شده است و حالا میخواهند از طریق بلوک های جدا کننده نیوجرسی این اشتباه خود را جبران نمایند؟!

متاسفانه ارایه این طرح جالب از سوی مدیریت شهری بسیار تاسف برانگیز می باشد و باید این سوال را مطرح کرد که آیا از طریق گذاشتن چند عدد بلوک می خواهید طراحی غلط زیر ساخت شهری خود را جبران نمایید؟! آیا در شهرداری کلانشهری مانند ارومیه مشاورانی برای جناب شهردار وجود ندارد که دیگر با چنین صحنه های مضحک و البته دردناک در مکانی که باید گفت قلب شهر ارومیه محسوب می شود  و بخاطر موقعیت پزشکی خیابان حسنی با مسافران زیادی از دیگر شهرها روبرو هستیم مواجه نشویم؟

به نظر می رسد که دیگر باید مدیران شهری این کلانشهر از خواب غفلت بیدار شوند و به جای مسکن های موقتی به فکر چاره ای اساسی برای رفع این معضل باشند و با احداث تقاطع های غیر همسطح در نقاطی که لازم و ضروری است به رفع این مشکلات شهری بپردازند؛هر چند متاسفانه مردم این شهر دل خوشی چندانی از پروژه های قبلی ندارند و همچنان پروژه تقاطع غیرهمسطح آذربایجان که بزرگترین تقاطع شمال غرب کشور میباشد؛ ناتمام مانده است و این امر همواره باعث نارضایتی شهروندان ارومیه ای شده است.

سخن آخر اینکه، باید مدیران شهری در ارومیه از برخی مشکلات ناشی از اشتباهات طراحی و مهندسی در ساخت پل‌ها و تقاطع‌ها در گذشته از جمله شکل هندسی و جانمایی آن‌ها عبرت بگیرند و ضمن انجام تحقیقات وسیع میدانی و مطالعات کارشناسی، نسبت به انتخاب و استخدام پیمانکارانی مجرب و متعهد به دور از رانت بازی و .. اقدام نمایند؛ چراکه به باور کارشناسان، ساخت غیراصولی این پل‌ها و تقاطع‌ها سبب می شود آن ‌قدری که انتظار می‌رود، در کاهش ترافیک مؤثر نباشند.

شیرین شریفی




 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید