11:06|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 27 آبان 1400 - 08:43
کد خبر: 17232
متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

مشکلات دوران قاعدگی و نامنظمی‌های آن

دکتر حبیب زاده در ادامه مبحث قبلی در رابطه با مشکلات دوران قاعدگی و نامنظمی‌های آن عنوان کرد؛
مشکلات دوران قاعدگی و نامنظمی‌های آن

دکتر میترا حبیب‌زاده، متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز، اظهار کرد:
- 7علت قاعدگی نامنظم؛ اضافه وزن زیاد: اضافه وزن نیز یکی از دلایل اصلی قاعدگی نامنظم است. وزن بالا روی هورمون‌ها به خصوص هورمون انسولین تاثیر زیادی دارد؛ برای همین است که بر ایجاد قاعدگی نامنظم نیز موثر است. بالا رفتن سریع وزن نیز می‌تواند باعث نامنطم شدن قاعدگی ‌شود.

 8- علت قاعدگی نامنظم؛ عفونت‌های منتقله از راه جنسی: کلامیدیا یکی از شایع‌ترین عفونت‌هایی است که از راه جنسی منتقل می‌شود. از نشانه‌های این بیماری می‌توان به خونریزی بین دوره‌های قاعدگی و یا در طول و بعد از رابطه جنسی اشاره کرد. اگر فکر می‌کنید در خطر ابتلا به کلامیدیا یا هرگونه عفونت منتقله از راه جنسی دیگری هستید خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید تا آزمایشات لازم برایتان تجویز شود. بیشتر این عفونت‌ها را می‌توان با یک دوره مصرف آنتی‌بیوتیک درمان کرد و به چرخه منظم قاعدگی برگشت.

وی در مورد درمان پریودی نامنظم، گفت: درمان قاعدگی‌های نامنظم در دوران بلوغ و حوالی یائسگی معمولا نیاز نیست. اما اگر دوره‌های نامنظم در سال‌های باروری اتفاق بیافتد به درمان نیاز است. نوع درمان بستگی به علت قاعدگی نامنظم دارد. ممکن است علت، یک بیماری زمینه‌ای باشد و پزشک برای درمان آن دارو تجویز کند.

حبیب زاده در رابطه با چگونگی پیگیری دوره قاعدگی گفت: پیگیری دوره قاعدگی ایده خوبیست، حتی اگر قاعدگی منظمی داشته باشد. می‌توانید پریود خود را در یک تقویم یا دفترچه یادداشت کنید. نرم‌افزارهای زیادی نیز هستند که کمک می‌کنند نظم دوره قاعدگی خود را چک کنید.

وی افزود: برای شروع ردیابی دوره قاعدگی ابتدا در تقویم، اولین روز قاعدگی را مشخص کنید. بعد روز پایان را نیز علامت بزنید. این کار را برای چند دوره تکرار کنید. در عرض چند ماه خواهید دید که قاعدگی شما منظم است یا هرماه تفاوت دارد. در این تقویم موارد زیر را نیز یادداشت کنید:
-علائم PMS مانند سردرد، گرفتگی عضلات، نفخ شکم، حساسیت پستان و خلق و خوی؛
-چه موقع خونریزی شروع می‌شود و چه مقدار زودتر یا دیرتر از حد انتظار به پایان می‌رسد؛
-خونریزی شما چقدر سنگین بوده است؛ از چند پد یا تامپون استفاده کرده‌اید؛
-علائم دوران قاعدگی، مانند گرفتگی عضلات، کمردرد و سایر علائم و میزان شدت آنها؛
-پریودتان چه مدت طول کشیده؛ طولانی‌تر یا کوتاه‌تر از آخرین دوره قاعدگیتان بوده است

متخصص زنان، زایمان و نازایی در ارومیه، در پایان تصریح کرد: علت قاعدگی نامنظم می‌تواند متفاوت باشد. همه‌ی این دلایل جدی نیستند، اما برای آن دسته از مواردی که جدی هستند باید به پزشک مراجعه کنید. توجه داشته باشید اکثر خانم‌ها پریودی نامنظم را تجربه خواهند کرد و نیازی به نگرانی نیست. داشتن یک برنامه غذایی متعادل، ورزش منظم و پرهیز از استرس می‌تواند به پیشگیری از بروز قاعدگی نامنظم کمک کند.

آدرس و شماره تماس دکتر میترا حبیب زاده، متخصص، جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه

ارومیه: خیابان حسنی، روبروی بیمارستان مهزاد، ساختمان لقمان ۳، طبقه 2

شماره تماس: 09153414736_33431204

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید