12:17|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 26 آبان 1400 - 09:55
کد خبر: 17229
یادداشت:

نمایندگان مجلس ارومیه به جای قانون گذاری و نظارت بر اجرای آن درگیر عزل و نصب مدیران شده اند!

قانون، وظایف نمایندگان مجلس را مشخص کرده و این افراد باید در چارچوب وظایف خود در حوزه قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قانون فعالیت کنند؛ نه اینکه وقت خود را صرف امور نمایند که هخیچ ارتباطی به حوزه کاری آنها ندارد.
نمایندگان مجلس ارومیه به جای قانون گذاری و نظارت بر اجرای آن درگیر عزل و نصب مدیران شده اند!


سرویس سیاسی باریش نیوز، این روزها با توجه به انتصاب استاندار جدید و احتمال تغییر مدیران ادارات و دستگاه‌های اجرایی استان گزارش های میدانی حاکی از آن است که نمایندگان ارومیه در مجلس بیش از آن که به فکر توسعه و حل معضلات مردم  باشند، در امور مربوط به عزل و نصب مدیران دخالت کرده و گویی از این طریق میخواهند به انتصاب نزدیکان و مهره های مورد نظر خود در ادارات دست یابند تا بلکه از این طریق نیز بتوانند برای خود امتیازاتی به دست بیاورند...

شهروندان ارومیه ای عملکرد دو ساله نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی را مثبت ارزیابی نمی کنند و معتقدند در دو سال گذشته نمایندگان شان کارنامه قابل قبولی برای حوزه انتخابی خود ارائه نکرده اند.

 مردم ارومیه به خصوص کارگران و اقشار ضعیف آن وضعیت معیشتی مناسبی ندارند و بیکاری و فقر و گرانی معضل اصلی بسیاری از این قشر  است؛ بلاتکلیف ماندن پروژه هایی همچون فاز دوم پل آذربایجان، محقق نشدن احیای دریاچه ارومیه، عقب ماندن شهر ارومیه نسبت به کلانشهرهای دیگر کشور از لحاظ زیر ساختهای شهری مشکلات مربوط به مرزنشینان و عدم استفاده از پتانسیل های مرزی، محقق نشدن وعده های داده شده به کشاورزان و ده‌ها مشکل دیگر نشان دهنده ضعف نمایندگان مجلس است که نتوانسته اند این پروژه ها ی مهم و مشکلات ذکر شده را به سرانجام  رسانند و بخشی از معضل بیکاری جوانان را حل کنند.

نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی باید ارتباطی بین نیازها و مطالبات منطقه و قانون گذاری برقرار کنند تا بتوانند با نقشی که در کمیسیون های تخصصی مجلس به عنوان کارشناس انتخاب می کنند، مطالبات مردمی را از بعد ملی و منطقه ای مطرح کنند.

فردی که به عنوان نماینده مردم انتخاب می شود باید شناخت کافی از محدودیت ها و مسئولیت های دستگاه های مختلف اجرایی داشته باشد تا بتواند در بخش اعتبارات، بودجه های سنواتی، قوانینی که در قالب برنامه به اجرا گذاشته می شود، سهم قابل توجهی را جذب کند نه اینکه خود را درگیر مسائلی نماید که هیچ ارتباطی به حوزه اختیارات آنها ندارد.

با توجه به سفر رئیس‌جمهور در آینده نزدیک به استان ضروری است که نمایندگان مجلس به جای دخالت در اموری که هیچ ارتباطی به حوزه فعالیت آنها ندارد با استفاده از اختیاراتی که دارند در فکر گرفتن اعتبارات ملی برای شهر ارومیه باشند تا بلکه این شهر نیز همانند دیگر کلانشهرهای کشور بتواند حرفی برای گفتن داشته باشد؛ نه اینکه از کلانشهر بودن فقط نام آن را به یدک بکشد.

متاسفانه بازتاب دخالت نمایندگان ارومیه به جایی رسیده که صدای امام جمعه این شهر را نیز درآورد و خطبه های نماز جمعه ضمن انتقاد از دخالت های نمایندگان در عزل و نصب مدیران اظهار کرد: نمایندگان مجلس از دخالت در عزل و نصب مدیران پرهیز کنند و نمایندگان استان باید ظرفیت‌های ملی را از مرکز کشور به استان آورده و زمینه‌ توسعه اقتصادی را در استان بیش از پیش تقویت کنند.

در واقع اگر نماینده ای قصد داشته باشد به معنای واقعی به مردم خدمت کند، نباید وارد عرصه امتیاز گیری و امتیاز دهی به خصوص در حوزه سیاسی شده و جایگاه خود را به عزل و نصب مدیران در سطوح استانی و شهرستانی تنزیل دهد. نماینده مجلسی که در عزل و نصب مدیران اجرایی در حوزه انتخابیه خود دخالت کند و فکر و ذکر خود را بر چنین مواردی عطف نماید، قطعا پایبندی خود به قانون اساسی را دچار خدشه خواهد کرد.

سخن آخر اینکه، نماینده‌ای که می‌خواهد یک عزل و نصب مطابق میل خود را پیاده کند عمدتا به لابیگری متوسل می‌شود قطعا می تواند مانعی برای انجام صحیح وظایف نظارتی نمایندگان ایجاد نماید؛ در واقع تلاش برای مهره چینی در ادارات بدون توجه به شایستگی و سلامت آن‌ها خودش از عوامل ناکارآمدی آنها به شمار می رود و به مانعی برای رشد و ارتقای کارمندان و مدیران توانمند و سالم تبدیل می‌گردد و مدیرانی که به واسطه رابطه به قدرت می‌رسند برای حفظ سمت خود به مدیری دست نشانده و بله قربانگو تبدیل می شود و در این میان فقط کافیست نماینده‌ای که مدیری را در منصبی نشانده به او زنگ بزند که فلان امضای طلایی را بزن یا نزن یا فلان شخص را تنزل درجه یا ارتقا بده که در چنین شرایطی، خواسته این نماینده بر عقل و قانون و وجدان ارجحیت می‌یابد.

شیرین شریفی

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید