05:28|پنجشنبه, فروردین 30 ,1403
تاریخ انتشار: 25 آبان 1400 - 11:07
کد خبر: 17227
متخصص طب فیزیکی و فوق تخصص ستون فقرات در گفت‌وگو با باریش:

علائم و نشانه‌های درد در ناحیه دنبالچه ستون فقرات

درد استخوان دنبالچه یا درد در انتهای ستون فقرات، التهاب موضعی در دنبالچه (استخوان دنبالچه یا منطقه استخوانی در عمق بین باسن بالاتر از مقعد) است. انواع مختلفی از درد استخوان دنبالچه وجود دارد. دردها و علائم درد استخوان دنبالچه شامل درد کانونی و حساسیت در دنبالچه است. این درد معمولاً با تیرکشیدگی همراه است. آسیب‌دیدگی عامل اصلی درد استخوان دنبالچه است. درد دنبالچه بر اساس شرح‌حال و معاینه تشخیص داده می‌شود. اقدامات ایمنی و فیزیوتراپی معمولاً درد در ناحیه دنبالچه را درمان می‌کند.
علائم و نشانه‌های درد در ناحیه دنبالچه ستون فقرات

صادق دانشگر،  متخصص طب فیزیکی و فوق تخصص ستون فقرات در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز، در رابطه با درد ناحیه دنبالچه ستون فقرات، اظهار کرد: استخوان دنبالچه یکی از بدن ما است که اغلب هیچ توجهی به آن نداریم، مگر اینکه آسیب ببیند. برخلاف اندازه کوچکی که این استخوان دارد، عملکردهای بسیار زیادی را در بدن ما دارد، از جمله کمک به حفظ حالت قرارگیری صحیح ستون فقرات، برقراری ستون فقرات، برقراری ثبات در کمر و ساختارهای مرتبط با آن، تقویت تاندون و لیگامنت‌ها، توزیع فشار در لگن و غیره. دنبالچه که استخوان مثلثی شکل است که در باسن لگن قرار دارد و آسیب دیدن استخوان موجب درد در این ناحیه می‌شود که به آن درد دنبالچه یا اصطلاح کوکسیدنی گفته می‌شود. بسیاری از افراد جوان از درد شدید در هنگام نشستن، دوچرخه سواری یا رانندگی شکایت دارند که می‌تواند بر اثر آسیب دیدگی دنبالچه باشد.

وی افزود: استخوان دنبالچه پایین‌ترین قسمت از ستون فقرات است که از سه مهره کوچک تشکیل شده است. این استخوان شبیه به آثار باقی مانده از یک دم یا دنباله در بدن انسان است (به همین دلیل به آن دنبالچه گفته می‌شود) و به همین خاطر قسمت قدامی این استخوان (به سمت جلوی بدن)، کمی فرورفته و گود است و قسمت خلفی آن (ازسمت عقب بدن) کمی محدب و برجسته است. استخوان دنبالچه از طریق شیارهایی که در سمت خلفی استخوان ساکروم قرار دارد، به این استخوان متصل است. 

دانشگر در مورد علل درد دنبالچه افزود: در صورتی که بر اثر ضربه یا فشار بیش از حد استخوان دنبالچه بیشتر از محدوده حرکتی بسیار کمی دارد، حرکت کند، این موضوع سبب آسیب دیدگی دنبالچه می‌شود. آسیب دیدگی دنبالچه موجب بروز التهاب و درد موضعی می‌شود. رباط‌ها، اجزای متصل به دنبالچه یا خود استخوان‌های دنبالچه می‌توانند از علل درد استخوان دنبالچه باشند. عفونت دنبالچه نیز می‌تواند موجب درد دنبالچه شود. 

دانشگر در ادامه به عوامل موثر در درد دنبالچه اشاره کرد و گفت:
1.اضافه وزن و چاقی: چاقی نیز می‌تواند بروز درد دنبالچه را به شدت بیافزاید و این ممکن است به علت کاهش چرخش لگن باشد که در حالت نشسته ایجاد می‌شود و فشارها را بدون انعطاف، مستقیما به دنبالچه وارد می‌کند. 
2.تومور یا عفونت: در موارد نادری، درد دنبالچه بر اثر وجود یک تومور یا بروز عفونت است که بر روی استخوان دنبالچه فشار وارد می‌کند. 
3.زایمان: در حین زایمان، سر نوزاد سر نوزاد از بالای استخوان دنبالچه عبور می‌کند و گاهی اوقات این موضوع می‌تواند موجب آسیب دیدگی دنبالچه و یا اجزای متصل به آن شود. 
4.فشار: انجام دادن کارهایی که موجب فشار به دنبالچه می‌شود، مانند اسب سواری یا نشستن روی یک سطح سفت برای مدت طولانی، می‌تواند موجب بروز درد حاد دنبالچه شود. 

وی علت اصلی درد دنبالچه را چنین بیان کرد: علت اصلی درد دنبالچه مربوط به نیمه دررفتگی‌های استخوان دنبالچه به سمت قدام و گاهی به سمت خلف می‌باشد که عمدتا در اثر ضربه ایجاد شده است و این ضربه معمولا زمین خوردن با باسن می‌باشد که مستقیم استخوان دنبالچه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هرچند که سابقه ضربه لزوما با زمان درد همخوانی ندارد و گاه بیماران این ضربه را ماه‌ها یا حتی سال‌ها قبل عنوان می‌کنند. 

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در پایان در مورد جااندازی دنبالچه تصریح کرد: از نظر درمانی در شرایطی که با معاینه مطمئن شویم علت درد از ناحیه کمر نیست و درد ارجاعی نمی‌باشد یک روش علمی که صرفا  توسط برخی از متخصصین طب فیزیکی انجام می‌شود و تحت عنوان جااندازی دنبالچه معروف است، عمده بیماران مبتلا به درد دنبالچه را از عمل خطرناک دنبالچه بی‌نیاز می‌کند. 

آدرس و شماره تلفن دکتر صادق دانشگر، متخصص طب فیزیکی و توابخشی

ارومیه: چهارراه شورا، ساختمان اورشاد2، طبقه 6، واحد 28

شماره تماس: 32226630

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید