18:44|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 25 آبان 1400 - 10:12
کد خبر: 17225
یادداشت:

ترافیک شهری؛ حکایتی بی‌پایان در کلانشهر ارومیه!

سال‌هاست که یکی از چالش‌های اساسی در ارومیه مسئله ترافیک است که متاسفانه تاکنون وعده‌ها، راهکارها و اقدامات گوناگون مدیران شهری اثر چندانی بر کاهش و یا کنترل ترافیک نداشته است و افزایش آن در روزهای اخیر، فراتر از حالت عادی است و توسعه شهری پایدار را تحت تأثیر قرار داده است.
ترافیک شهری؛ حکایتی بی‌پایان در کلانشهر ارومیه!

سرویس اجتماعی باریش نیوز، این روزها ترافیک یکی از معضلات چالش برانگیز در ارومیه محسوب می‌شود که مشکلات زیادی را برای تردد شهروندان ایجاد کرده و علیرغم اینکه وعده ها و راهکارهایی برای رفع این مشکل مطرح شده، اما به نظر می‌رسد تاکنون ‌نتیجه‌ای حاصل نشده است.

افزایش ترافیک در خیابان‌های کم عرض، گلایه‌مندی شهروندان را به همراه داشته و خواستار چاره‌اندیشی برای کاهش ترافیک در خیابان‌های اصلی شهر من جمله امام، عطایی، قهوه قاباغی، آپادانا و دیگر خیابان‌های فرعی هستند، زیرا تردد بیش از حد خودروها ترافیک سطح شهری را مضاعف کرده و موجب کلافگی افراد شده است.

در حال حاضر اکثریت افراد، رغبت بیشتری به استفاده از وسایل نقلیه شخصی دارند که خود عامل اصلی ایجاد ترافیک است؛ در واقع اوج ساعات ترافیک در پایان ساعات اداری و ابتدایی شب می‌باشد که حجم خودروهای تک سرنشین در سطح شهری سرسام آور می‌شود که بایستی در راستای کاهش ترافیک، فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی در شهر نهادینه شود.

شیوع بیماری کرونا نیز مانع بزرگی برای استفاده مردم از ناوگان حمل و نقل عمومی شده است، اما اگر مدیریت صحیحی در این مسیر انجام شود، قطعا می‌توان با کمک ناوگان حمل و نقل عمومی شاهد ترافیک‌های کمتری در کلانشهر ارومیه بود.

در ادامه می‌توان گفت که تخلفات اتوبوس‌های درون شهری (مسافرگیری در حین سفر و سوار کردن مسافرین بیش از ظرفیت) نیز عاملی برای افزایش ترافیک محسوب می‌‎شوند.

افزایش وسایل نقلیه شخصی، نبود و یا کمبود پارکینگ عمومی و تناسب نداشتن معابر با تعداد وسایل نقلیه عبوری از مهم‌ترین مسائلی است که به تشدید ترافیک کمک می‌کنند.

در پایان لازم به ذکر است که هرچند شهروندان به ماندن در کلاف پر و پیخ خم ترافیک عادت کرده‌اند، اما حل بحران ترافیک نیازمند اراده جدی مدیران شهری و فرهنگسازی و آموزش در این راستا را می‌طلبد.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

مرتضی
1400/08/25 - 17:00

سلام بی برنامه گی در تردد شهری باعث ‌شده کوچه های تنگ کوی کیوان تبدیل به محور اصلی تردد گردند، مسئول این هرج و مرج کیست واقعا؟!!!که متعاقب آن تمام پیک ترافیک به خیابان برق منتقل می‌شود، چرا از سه راه کاشانی تا پنجره یکطرفه است؟؟؟