00:24|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 22 آبان 1400 - 09:49
کد خبر: 17212
متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

مشکلات دوران قاعدگی و نامنظمی‌های آن

مجموعه اتفاقاتی که به صورت ماهیانه در بدن زنان اتفاق می افتد و بدن را آماده برای بارداری می‌کند، عادت ماهانه یا چرخه قاعدگی نامیده می‌شود. هر ماه در جریان تخمک گذاری یکی از تخمک‌ها آزاد می‌شود و تغییرات هورمونی، رحم را برای بارداری آماده می‌کند. اگر تخمک آزاد شده بارور نشود، دیواره رحم ضخیم شده و از بین رفته و توسط واژن از بدن خارج می‌شود. به این فرآیند پریود یا عادت ماهانه گفته می‌شود.
مشکلات دوران قاعدگی و نامنظمی‌های آن

دکتر میترا حبیب‌زاده، متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز، اظهار کرد: طول طبیعی چرخه قاعدگی زنان ۲۸ روز است. با این حال تعداد روزهای بین دو دوره قاعدگی در افراد مختلف تفاوت دارد. بسیاری از زنان در طول زندگی خود دچار قاعدگی نامنظم می‌شوند. پریودی نامنظم زمانی اتفاق می‌افتد که طول چرخه بیش از ۳۵ روز و یا مدت زمان آن متغیر باشد.

وی افزود: پریود یا قاعدگی بخشی از چرخه قاعدگی است که در آن آندومتر، پوشش داخلی رحم، ریخته می‌شود. به همین دلیل است که به نظر می‌رسد خون از رحم و واژن آزاد می‌شود. دوره پریودی معمولا از سنین بلوغ (۱۰ تا ۱۶ سالگی) شروع می‌شود و تا زمان یائسگی، ۴۵ سالگی تا ۵۵ سالگی، ادامه پیدا می‌کند. پریودی نامنظم می‌تواند به خاطر روش‌های جلوگیری از بارداری، عدم تعادل هورمون‌ها، تغییرات هورمونی در زمان یائسگی و تمرینات استقامتی ایجاد شود.

وی گفت: خانم‌ها ماهی یکبار در معرض حداقل پنج روز خونریزی از رحم قرار می‌گیرند که با گرفتگی، تغییر خلق و خو، آکنه، درد سینه، ورم و لیستی بلند بالا از مشکلات همراه است. ازطرف دیگر بعضی از خانم‌ها در زمان‌های غیر از قاعدگی نیز خونریزی دارند. به این نوع خونریزی معمولا خونریزی نامنظم گفته می‌شود که می‌تواند هشداردهنده باشد و معمولا تفاسیر زیادی دارد. خونریزی نامنظم و یا همان پریودی نامنظم در خانم‌ها می‌تواند علت‌های متفاوتی داشته باشد که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم:

۱- علت قاعدگی نامنظم؛ پیشگیری از بارداری: بسیاری از روش‌های پیشگیری از بارداری می‌تواند باعث بروز قاعدگی نامنظم شوند. تا زمانی که قرص استفاده شود، خونریزی نامنظم یکی از عوارض جانبی شایع آن است. کسی که قرص استفاده می‌کند ممکن است در چند ماه ابتدایی و تا زمانی که بدنش عادت کند دچار خونریزی‌های غیرمنظم ماهانه شود.

حبیب زاده ادامه داد: دیگر روش‌های ضد بارداری مانند ایمپلنت یا مینی پیل نیز می‌توانند در قاعدگی تغییر ایجاد کنند. بر اساس تحقیقات ۲۰ درصد خانم‌هایی که از ایمپلنت استفاده می‌کنند، اصلا خونریزی ندارند و تقریبا ۵۰ درصد آنها دچار خونریزی‌های نامنظم و طولانی مدت می‌شوند.

وی افزود: زمانی که می‌خواهید یکی از روش‌های ضدبارداری را برای خود انتخاب کنید ابتدا باید تصمیم بگیرید چه حسی درباره الگوی قاعدگیتان دارید. آیا ترجیح می‌دهید خونریزی خفیفی داشته باشید یا اصلا نمی‌خواهید خونریزی باشید؟ اصلا چقدر برایتان مهم است که الگوی قاعدگی منظم و پیوسته‌ای داشته باشید؟ برای جواب دادن به این سوال‌ها می‌توانید با پزشک خود مشورت کنید که کدام روش برایتان مناسب‌تر است.

۲- قاعدگی نامنظم؛ بارداری: در بعضی موارد بارداری می‌تواند باعث ایجاد پریودی نامنظم و یا لکه بینی شود. اگر پریودتان نامنظم شده است و اخیرا رابطه جنسی داشتید بهتر است آزمایش بارداری بدهید تا از باردار بودن یا نبودن خود مطمئن شوید. اگر باردار هستید و درد تیز و شدید در ناحیه لگن و شکم دارید که بیشتر از چند دقیقه طول می‌کشد، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید تا علت درد مشخص شود و برای درمان آن اقدام کند.

۳- علت قاعدگی نامنظم؛ شیردهی: پرولاکتین هورمون تولیدکننده‌ی شیر در زنان شیرده است. پرولاکتین، هورمون‌های تولید مثل بدن را سرکوب می‌کند. به همین دلیل ممکن است در طول شیردهی پریود نشوید و یا خونریزی خیلی کمی داشته باشید. اما مدتی بعد از تمام شدن شیردهی باید چرخه قاعدگی شما دوباره منظم شود.

۴- علت قاعدگی نامنظم؛ دوره یائسگی: قبل از ورود به دوره یائسگی کمتر ممکن است که پریودی نامنظم را تجربه کنید. نامنظمی پریود به علت یائسگی از چهل سالگی شروع می‌شود. احتمالا نشانه‌های یائسگی را به مدت ۴ تا ۸ سال خواهید داشت. شروع این دوران با قاعدگی نامنظم همراه است. نوسان سطح استروژن در این مدت باعث طولانی یا کوتاه شدن دوره‌های قاعدگی می‌شود.

۵- علت قاعدگی نامنظم؛ سندروم تخمدان پلی‌کیستیک: شایع‌ترین علت قاعدگی نامنظم در خانم‌ها ابتلا به سندروم تخمدان پلی‌کیستیک است. اگر به این سندروم دچار باشید، ممکن است بعضی ماه‌ها نوبت پریودی خود را از دست بدهید و یا خونریزی شدید داشته باشید. سندروم تخمدان پلی‌کیستیک باعث ناباروری، افزایش موهای زائد صورت و بدن، طاسی سر و افزایش وزن نیز می‌شود.

۶- علت قاعدگی نامنظم؛ مشکلات تیروئیدی: تحقیقی در سال ۲۰۱۵ نشان داد ۴۴ درصد از زنانی که قاعدگی نامنظم را تجربه می‌کنند، دچار اختلالات تیروئیدی هستند. کم‌کاری تیروئید می‌تواند باعث طولانی‌تر و شدیدتر شدن پریودی و انقباضات شود. اگر تیروئید کم‌کار داشته باشید ممکن است مواردی دیگر مانند خستگی، حساسیت به سرما و افزایش وزن را تجربه کنید.

وی افزود: از آنطرف پرکاری تیروئید می‌تواند باعث کوتاه‌تر و کم شدت‌ شدن دوره‌ی پریودی شود. در صورت داشتن تیروئید پرکار ممکن است کاهش وزن، استرس و اضطراب و ضربان قلب شدید را تجربه کنید. متورم شدن گردن نیز یکی از علائم رایج اختلالا تیروئیدی است.
ادامه دارد ....

آدرس و شماره تماس دکتر میترا حبیب زاده، متخصص، جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه

ارومیه: خیابان حسنی، روبروی بیمارستان مهزاد، ساختمان لقمان ۳، طبقه 2

شماره تماس: 09153414736_33431204
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید