04:22|شنبه, فروردین 11 ,1403
تاریخ انتشار: 17 آبان 1400 - 13:22
کد خبر: 17192
یادداشت:

تکدی گری؛ زخمی عمیق بر تن شهر ارومیه

این روزها تعداد متکدیان خیابانی در ارومیه رو به افزایش است؛ این معضل اجتماعی که سن و سال و جنسیت نمی‌شناسد و باعث اختلال در سیما و منظر شهری می شود.
تکدی گری؛ زخمی عمیق بر تن شهر ارومیه

سرویس اجتماعی باریش نیوز، در واقع تکدی گری یک زایده اجتماعی است که در پیدایش آن عواملی همچون فقدان شغل و کار، فقر مادی، کهولت سن و از کار افتادگی، اعتیاد، معلولیت و بیماری، مسائل خانوادگی از قبیل متلاشی شدن خانواده، مهاجرت از روستا به شهر، نابسامانی‌های اقتصادی از قبیل نداشتن درآمد در بعضی از مشاغل، بالابودن هزینه زندگی، ضعف فرهنگ حاکم بر خانواده‌های متکدیان و شکاف عمیق طبقاتی تاثیرگذار هستند.

 متأسفانه در طول روز و در مکان‌های مختلف شهر ارومیه شاهد متکدیانی هستیم که با داشتن ظاهر و وضعیت جسمی نامناسب با عجز از مردم درخواست کمک و مساعدت دارند و شهروندان نیز صرفاً از سر دلسوزی و حس ترحم نسبت به متکدیان به آن‌ها کمک می‌کنند.

در این میان برخی از متکدیان کودکانی هستند که از سر ناچاری و شرایط زندگی سخت به جای تحصیل و زندگی بی‌دغدغه مجبور به تکدی‌گری هستند؛ و این پدیده باعث جریحه دار شدن احساسات بسیاری از شهروندان می شود.

تکدی‌گری زخمی عمیق بر پیکر جامعه می باشد و مسئولان، دستگاه‌های حمایتی نظیر کمیته امداد و بهزیستی باید به وضعیت آنها رسیدگی کرده تا این معضل کاهش یابد.

از متولیان ساماندهی متکدیان انتظار می‌رود برای یک بار هم که شده به‌جای حرف‌های تکراری و بی‌ثمر، تمهیدی جدی و قانونی برای جمع‌آوری این افراد در سطح شهر بیندیشند تا رواج و گسترش تکدی‌گری بیشتر از این گریبانگر شهر ارومیه نشود.

تراژدی متکدیان در سطح شهر ارومیه بارها موجب شده که مردم در مقابل بازی هوشمندانه این افراد دست به جیب شوند و ناخودآگاه به ترویج معضل تکدی گری در جامعه کمک کنند.

به عقیده بسیاری از کارشناسان جامعه شناسی جمع آوری متکدیان تا زمانی که مردم به صورت جدی پای کار نباشند و از سوی دیگر متولیان این حوزه برنامه دقیقی برای رفع این مشکل با توجه به دلایل و عوامل گرایش افراد مختلف به موضوع گدایی نداشته باشند نمی تواند خروجی چندانی داشته باشد.
شماری از افراد متکدی را کسانی تشکیل می دهند که از احساسات مردم با نشان دادن بخشی از بدن آسیب دیده خود بر می انگیزانند و از این طریق بدون هیچ تلاشی پول های کلان به جیب می زنند.

سخن آخر اینکه، تکدی گری به عنوان یک پدیده ی ناشایست و مخرب و با انواع روش های مختلف در سطح شهر دیده می شود و متاسفانه در حال حاضر برای برخی از افراد به صورت یک فرهنگ درآمده است و از آنجا که دارای ابعاد پیچیده ای می باشد ، کنترل و محدود نمودن آن و یا از بین بردن آن روش های پیچیده مدیریت شهری را می طلبد .




 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید