18:57|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 12 آبان 1400 - 11:48
کد خبر: 17162
متخصص نوزادان، کودکان و نوجوانان در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

عفونت ادراری در کودکان و دلایل ابتلا به آن

یکی از عفونت‌ها و بیماری‌های رایج در شیرخواران و کودکان مربوط به دستگاه ادراری است. عفونت ادرار در دختران بیش از پسران دیده می‌شود. کودک زمانی به این بیماری مبتلا می‌شود که باکتری‌ها (میکروب‌ها) به مثانه یا کلیه رسیده باشند. کودکان مبتلا به عفونت مجاری ادراری (UTI) ممکن است تب یا استفراغ کنند یا ممکن است بهانه گیر شوند.
عفونت ادراری در کودکان و دلایل ابتلا به آن

رامین زارع، متخصص نوزادان، کودکان و نوجوانان در ارومیه در گفتوگو با سرویس سلامت باریش نیوز اظهار کرد: بچه‌های بزرگ تر ممکن است تب، احساس درد و سوزش هنگام ادرار کردن، تکرر ادرار و یا درد‌های زیر شکم را تجربه کنند. این نوع عفونت‌ها به خودی خود رفع نمی‌شوند و نیاز به درمان دارند. عفونت ادراری پس از درمان، معمولاً بعد از یک هفته بهبود می‌یابد. مصرف آنتی بیوتیک‌ها میکروب‌ها را کشته، و به بهتر شدن حال کودک کمک می‌کند. برای اطمینان از عملکرد آنتی بیوتیک کودک باید تا آخرین دوز تجویز شده دارو را مصرف کند، حتی اگر حال او رو به بهبودی است.

وی در مورد دلایل عفونت ادرار در کودکان ادامه داد و گفت:زمانی که کودک در دستشویی با دستمال توالت همزمان مقعد و اندام تناسلی خود را تمیز می‌کند. این مشکل در دختران شایع‌تر از پسران است، زیرا در دختران فاصله مقعد با مجرای ادرار بسیار نزدیک‌تر است.

همچنین افزود: در نوزادان، ذرات مدفوع از پوشک به مجرای ادرار می‌رسد، به خصوص اگر نوزاد هنگام عوض کردن پوشک، تحرک زیادی داشته باشد. برخی از کودکان دچار عفونت ادراری شده و برخی دیگر مصون هستند و این امر، دلیل مشخصی ندارد. با این حال، برخی از کودکان به دلیل وجود مشکلات تخلیه مثانه، ممکن است در برابر عفونت ادراری آسیب پذیرتر باشند.

دکتر زارع درمورد علل مشکلات تخلیه مثانه گفت
:

یبوست: گاهی اوقات یبوست می‌تواند باعث تورم بخشی از روده بزرگ شود، این تورم سبب فشار بر مثانه و جلوگیری از تخلیه طبیعی آن می‌گردد.

سندرم اختلال دفع: در این بیماری نسبتاً شایع، کودک مدفوع خود را نگه می‌دارد، حتی اگر نیاز به دفع مدفوع داشته باشد.


برگشت ادراری: این یک بیماری نادر است که در طی آن ادرار دوباره در مجاری ادراری به سمت مثانه و کلیه جریان می‌یابد. این عارضه به دلیل مشکلات دریچه مجاری ادرار که به مثانه وارد می‌شود، رخ می‌دهد.



پیشگیری از عفونت ادراری در کودکان، متخصص اطفال اظهار کرد:جلوگیری کامل از عفونت‌های ادراری در دوران کودکی امکان پذیر نیست، اما با انجام اقداماتی می‌توانید خطر ابتلاء کودک خود به این عفونت‌ها را کاهش دهید.

دکتر زارع متخصص اطفال و کودکان درپایان این گفت و گو توصیه‌های مهمی را گفته و افزود که در زمینه عفونت ادراری کودکان می تواند بسیار مفید باشد مانند:

- در صورت امکان برای شش ماه اول بعد از تولد، به طور انحصاری کودک خود را شیر دهید.
-
به دختران خود آموزش دهید که در دستشویی، خود را از عقب به جلو با دستمال توالت تمیز کنند.
-
مطمئن شوید که کودک شما آب و مایعات کافی می‌نوشد و به طور منظم به دستشویی می‌رود.
-
از تهیه لباس زیر نایلونی و یا مواد مصنوعی برای کودک خود اجتناب کنید.
-
از صابون‌های معطر و یا حباب حمام استفاده نکنید.
-
برای کاهش خطر ابتلا فرزند خود به یبوست، اقدامات لازم را انجام دهید



آدرس و شماره تماس دکتر رامین زارع، متخصص نوزادان، کودکان و نوجوانان در ارومیه

ارومیه: خیابان حسنی، روبروی بیمارستان مهزاد، ساختمان لقمان
۳، طبقه 2


شماره تماس: 09144884001_33431204.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید