10:55|چهارشنبه, اردیبهشت 05 ,1403
تاریخ انتشار: 11 آبان 1400 - 11:30
کد خبر: 17154
یادداشت:

درآمدهایی که جوابگوی افزیش قیمت های لحظه ای نیست!

در سال‌های اخیر علاوه بر این که با بازگشت تحریم‌ها روبرو بوده‌ایم، از سویی با رشد لجام گسیخته نرخ تورم و از طرفی نیز کرونا، عاملی برای رکود بیشتر شده است که مجموع همه این عوامل معنایی جز سقوط بخش بیشتری از جامعه به زیرخط فقر ندارد.
درآمدهایی که جوابگوی افزیش قیمت های لحظه ای نیست!

سرویس اقتصادی باریش نیوز، این روزها زندگی و معیشت مردم در اثر رکود اقتصادی دچار مشکل شده است به‌طوری که حقوق و درآمدهای ماهانه کفاف زندگی مردم را نمی‌دهد و قدرت خرید کالاهای اساسی را ندارند کار به‌جایی رسیده است که مردم دیگر از وعده‌های مسئولین خسته شده‌اند و چه بسا برخی نیز امید خود را برای زندگی و بهبود وضعیت معیشتی را از دست‌ داده اند.

این روزها موضوعی که در رابطه با خط فقر بسیار محسوس است مرتبط با دستمزد قشر کارگر است این گونه که سبد معیشت آن‌ها را برای تعیین دستمزد در نظر می‌گیرند در حالی که خط فقر، اصلی‌ترین مؤلفه‌ی تعیین دستمزد در کشور است بنابراین چون دستمزد کارگران بر اساس شاخص‌های صحیح تعریف نمی‌شود هر ساله از قدرت خرید این قشر کاسته می‌شود و به سمت فقیرتر شدن پیش می‌روند.

فقری که ناشی از عوامل متعددی چون رشد نرخ تورم، افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها در بازار، بیکاری، عملکرد ضعیف مسئولان در مدیریت اقتصاد به همراه کاهش درآمدهای ارزی است و چنین عواملی باعث شده تا سفره قشر ضعیف و کم درآمد جامعه روز به روز کوچک‌تر شود یا بهتر است که بگوییم سفره ای برایشان باقی نمانده است!

متاسفانه این روزها اکثریت مردم توانایی تأمین مایحتاج زندگی خود را ندارند، اکثر مردم نداشتن درآمد را علت اصلی مشکلات خود در تهیه کالاهای اساسی می‌دانند  و روشن است که مردم با نبود درآمد نمی‌توانند نیازهای معیشتی خانواده خود را تأمین کنند و در این میان شرمنده خانواده خود می‌شوند.

بسیاری از شهروندان اظهار می کنند که، قدرت خرید مردم بسیار پایین آمده است و در نتیجه رفاه و سطح معیشت آنها نیز تنزل پیدا می‌کند ولی امیدواریم دولت سیزدهم بر اساس وعده‌هایی که داده بتواند به این مشکلات رسیدگی کند.

با افزایش حدود ۱ میلیون تومانی دستمزدها در سال ۱۴۰۰، گرچه کارگران اندکی خشنود شده‌اند اما به محض اینکه آب‌ها از آسیاب بیفتند، قیمت‌ها، دستمزد آن‌ها را می‌بلعند و چیزی باقی نمی‌گذارند.

این روزها گرانی و تورم، واقعیت زندگی کارگران و اقشار کم درآمد جامعه  است و اساسا نقش دستمزد کارگران در آن گم و بی‌اثر است.

در این میان بسیاری از این کارگران اظهار دارند که به دنبال بسته حمایتی یا صدقه گرفتن از سوی دولت نیستند، بلکه فقط به دنبال این هستیم که دولت نسبت به اتفاقی که بر سر معیشت کارگران افتاد و درصد بسیار بالایی از آنها قدرت خرید خود را از دست داد پاسخگو باشد.

در دو سال اخیر هزینه‌ها در حالی به چنین سطح بالایی  رسیده است که سطح دستمزدها به هیچ وجه پاسخگوی نیاز خانوارها نیست و در سطوح پایینی قرار دارد. البته نباید از این تکته هم غافل ماند که هرچه هم می‌گذرد وضعیت معیشتی مردم، دشوارتر از سال گذشته می‌شود؛ چرا که درآمدها همچنان ثابت و مخارج روز به روز در حال افزایش است.

سخن آخر اینکه، بر اساس اظهار نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی، نباید به کرات مجوز افزایش قیمت‌ها در طول سال صادر شود یا شورای عالی کار از سوی دولت مجوزی دریافت کند که در زمان‌های بحرانی، دستمزدها هم همراه با گران شدن اجناس، افزایش یابد در غیر این صورت تورم همچنان افزایش می‌یابد و خط فقر بالاتر می‌رود و روز به روز تعداد بیشتری به زیر خط فقر خواهند رفت و این امر می تواند عواقب جبران ناپذیری برای جامعه به دنبال داشته باشد.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید