12:49|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 08 آبان 1400 - 10:57
کد خبر: 17133
یادداشت:

کاهش قابل تامل لبنیات از سفره مردم/ تهدیدی که جدی گرفته نمی شود!

کلسیم، یکی از موادی است که به تقویت استخوان منجر می‌شود. بهترین نوع جذب کلسیم از طریق مصرف لبنیات است و قطعا کاهش سرانه مصرف لبنیات باعث افزایش سرانه مصرف دارو در کشور می‌شود. اغلب افرادی که ورزش می‌کنند و مصرف لبنیات آنها در حد استاندارد است در سنین بالا کمتر با بیماری روبه‌رو می‌شوند.
کاهش قابل تامل لبنیات از سفره مردم/ تهدیدی که جدی گرفته نمی شود!

سرویس اقتصادی باریش نیوز، متاسفانه در طول سال‌های گذشته کاهش قدرت خرید، سرانه مصرف لبنیات را در استان آذربایجان غربی به‌شدت کاهش داده؛ چرا که دیگر درآمدها کفاف هزینه‌های مختلف ازجمله لبنیات را نمی‌دهد.

از طرف دیگر، مردم همواره از افزایش قیمت لبنیات گلایه دارند و عنوان می‌کنند به‌دلیل افزایش قیمت لبنیات توانایی خرید روزانه لبنیات را ندارند؛ طی چند ماه گذشته شاهد افزایش نجومی قیمت لبنیات بوده‌ایم و متاسفانه این موضوع سبب کاهش مصرف شیر و فراورده‌های لبنیاتی به‌طور قابل توجهی شده است.

 مصرف لبنیات برای سلامتی اهمیت زیادی دارد و بارها در رسانه ها اعلام می شود که استفاده روزانه شیر باعث کاهش ابتلا به پوکی استخوان می شود؛اما متاسفانه در این میان هیچ توجهی به این موضوع از سوی متولیان این امر نمی شود و انگار سلامتی مردم به دست فراموشی سپرده شده است.
 
به نظر می رسد در این شرایط اقتصادی که مردم به سختی نان شب خود را تامین می کنند، دولت باید با اختصاص یارانه هایی برای تامین نهاده های دام داران؛ از افزایش قیمت لبنیات که یکی از کالاهای اساسی محسوب می شود، جلوگیری کند؛ چرا که بی توجهی به این امر عواقب جبران ناپذیری را برای جامعه به همراه خواهد داشت.


در شرایطی که بسیاری از کارشناسان بهداشت و سلامت بارها و بارها بر این موضوع تاکید داشته اند که قیمت محصولات لبنی باید مورد حمایت جدی دولت باشد تا این محصولات از سفره خانواده ها حذف نشود، اما افزایش قیمتهای اخیر این محصولات، نگرانی ها درباره وقوع این اتفاق و پیامدهای ناشی از آن بر سلامت را افزایش داده است.

 سخن آخر، حذف لبنیات و کاهش سرانه مصرف محصولات پروتئینی در کشور و به دنبال آن استان آذربایجان غربی همچنان ادامه دارد، این در حالی است که مسئولان اقدامی برای افزایش سرانه مصرف لبنیات انجام نمی‌دهند. اکنون انگار دیگر مصرف لبنیات جزو اولویت‌های درجه یک دولت نیست و این بی توجهی ها می تواند عواقب جبران ناپذیری را هم برای شهروندان و هم برای دولت به بار آورد.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید