06:01|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 06 آبان 1400 - 11:34
کد خبر: 17128
یادداشت:

مبتلا شدن به کرونا در ارومیه خانوادگی شد/ دورهمی هایی که فاجعه آفرین می شوند

ویروس کرونا از ابتدا تا کنون با نوع‌های متعدد و متنوع هر دوره لجام گسیخته تر از نوع‌های دیگر وارد میدان شده و سلامتی و جان تمامی افراد را تحت تاثیر قرار داده است. بر اساس گفته بسیاری از پزشکان این ویروس خطرناک به‌رغم تزریق واکسن و تمامی اقدامات مناسب در راستای مهار آن فقط به سه اصل مهم و تاثیرگذار همچون زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل های بهداشتی بستگی دارد و این در حالی است که بسیاری از افراد این نکات ساده را بی‌ارزش تلقی کرده و هر روز با رقم جدید مبتلایان، مرگ و میر و جولان ویروسی شدیدتر مواجه می‌شویم.
مبتلا شدن به کرونا در ارومیه خانوادگی شد/ دورهمی هایی که فاجعه آفرین می شوند

سرویس اجتماعی باریش نیوز، درصورت ادامه افزایش جان‌باختگان و مبتلایان و بستری‌شدگان کرونایی در استان آذربایجان غربی می‌توان گفت با وجود اعلام قبلی کارشناسان بهداشتی مبنی بر وقوع پیک ششم کرونا درآبان ماه، ویروس کرونا در سایه بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی ازسوی مردم و البته عدم سختگیری مسئولان در مبارزه با این ویروس، زودتر ازموعد آغاز خواهد شد.

به‌گفته کارشناسان اگرچه در این پیک به‌دلیل افزایش قابل توجه سطح واکسیناسیون مدیریت شرایط کم‌هزینه‌تر از گذشته خواهد بود اما عادی‌انگاری هموطنان می‌تواند مشکلی در این زمینه ایجاد کند که نباید نسبت به آن بی‌تفاوت باشیم.

 متاسفانه درمیان بسیاری از شهروندان این تصور وجود دارد که اگر با خانواده و اقوام بنشینیم، ویروس کرونا به ما منتقل نمی‌شود و همین نیت برای برگزاری جشن و مراسم و دورهمی های خانوادگی خود می تواند شروعی برای شکستن پروتکل‌های بهداشتی باشد.

با طولانی‌تر شدن وضعیت اپیدمی و تاکید به در خانه ماندن، بسیاری از افراد به مرور از این وضع خسته شده و  اقدام به گرفتن مهمانی‌های خانوادگی در ابعاد کوچک تا متوسط می‌کنند و همین امر باعث افزایش ابتلای خانوادگی و فامیلی به صورت دسته جمعی و سریالی می شود.

اگرچه که شکل ابتلای خانوادگی از ابتدای اپیدمی وجود داشته است، اما بنا به دلایلی اکنون بیش از گذشته این نوع انتقال مشاهده می‌شود.

بر اساس اظهارنظر برخی کارشناسان، یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش انتقال خانوادگی این است که خانواده‌ها در حال برگزاری مهمانی و دورهمی هستند و کمتر از قبل مسائل بهداشتی را رعایت می‌کنند.
 این روزها، با گشتی در سطح شهر ارومیه شاهد عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم و مراجعه جمعیت فراوان به رستوران‌ها، اغذیه فروشی‌ها و حضور افراد در کنار هم هستیم؛ در این میان اصناف هم از مردم گله‌مندند؛ چراکه غالب اصناف از ماسک استفاده می‌کنند اما مردمی که وارد این مراکز می‌شوند اغلب ماسک ندارند و از طرفی در حوزه تاکسیرانی مردم از تاکسیرانان گله‌مند هستند؛ چراکه رانندگان ماسک نمی‌زنند و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نمی‌کنند.

 به گفته بسیاری از کارشناسان بزرگ‌ترین فاکتوری که منجر به شیوع کرونا می‌شود، بلکه عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی است و در این میان واکسیناسیون فقط کمک می‌کند این پیک دیرتر و کمتر باشد، اما شروع پیک بستگی به رعایت پروتکل‌ها دارد که متاسفانه شرایط  حاکم بر جامعه گویای این امر است که اکثر افراد دستورالعمل‌ها را رعایت نمی‌کنند و این مسئله می تواند عواقب جبران ناپذیری را برای جامعه رقم بزند.

سخن آخر اینکه، برای ریشه کن شدن این ویروس منحوس در جامعه و تا زمان اجرای کامل واکسیناسیون عمومی باید همه دست به دست هم داده و با رعایت پروتکل های بهداشتی و جلوگیری  از برگزاری جشن ها و دورهمی های خانوادگی و... از بروز فاجعه ای دوباره در استان جلوگیری کنیم.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید