18:43|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 04 آبان 1400 - 13:16
کد خبر: 17121
متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

آیا خونریزی پس از زایمان طبیعی است؟

بسیاری از زنان در طول زایمان و پس از آن مقداری خون از دست می دهند اما از آنجا که حجم خون شما 50 درصد در طول بارداری افزایش یافته است، بدنتان برای این خونریزی طبیعی کامل آماده است و دچار مشکل نمی شود.اتفاقی که می افتاد این است که جفت از رحم جدا می شود و رگ های خونی باز در محل اتصال جفت به رحم باقی می مانند و شروع به خونریزی به داخل رحم می کنند. زمانی که جفت طی زایمان بیرون می آمد ، رحم شروع به انقباض می کند ؛ همین امر سبب بسته شدن رگ های خونی می شود و خونریزی به طور قابل توجهی کاهش می یابد. اگر در طول زایمان اپی زیاتومی یا پارگی داشته باشید ، ممکن است از آن ناحیه هم خونریزی داشته باشید. پزشک شما همچنین ممکن است برای کمک به انقباض رحمتان آن را ماساژ دهد یا به شما اکسی توسین (پیتوسین) بدهد. شیردهی به طور طبیعی به ترشح اکسی توسین و در نتیجه به انقباض رحمتان کمک می کند( به همین علت است که هنگام شیردهی ممکن است در قسمت رحمتان گاهی احساس گرفتگی یا درد کنید).
آیا خونریزی پس از زایمان طبیعی است؟

دکتر میترا حبیب‌زاده، متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز، اظهار کرد:اسم کلی که به ترشحات بعد از زایمان داده می شود ، لوشیاست که در واقع ، مجموعه ای است از بافت داخل رحم و آندومتر است. بعد از چند روز میزان خونریزی کمتر می شود و تقریبا به رنگ سفید در می آیند؛ یعنی بیشتر حاوی گولبول های سفید است و به آن اصطلاحا لوشیا آلبا یا ترشحات سفید می گویند و در بین این 2 ترشح نیز حد وسطی وجود دارد که به آن لوشیا سروزا می گویند.


این ترشحات تاچه مدتی ادامه دارند؟دکتر حبیب زاده در پاسخ به این سوال گفت: خونریزی بعد از زایمان ممکن است 2 تا 3 هفته و یا تا 6 هفته ادامه پیدا کند. میزان ترشحات بسیار تدریجی کم می شد. ترشحات قرمز رنگ نباید بیش از 2 هفته باقی بمانند هرچند اگر استراحت کافی نبوده و فعالیت بدنی شروع شود و زیاد باشد خونریزی ممکن است دوباره شروع شود.


اگر خانمی بیش از 10  روز دچار خون ریزی باشد ، چه ؟ غیر طبیعی است؟
وی افزود: اگر ترشحات بیش از 10 روز طول بکشد، چون گاهی اوقات به علت خوب جمع نشن رحم است لازم می باشد پیگیری کنیم. البته کمی منتظر می مانیم  یعنی می گوییم اگر ترشحات بعد از زایمان تا 4 هفته یا حداکثر 6 تا 8 هفته باقی  ماند و تمام نشد ، غیر طبیعی است.


متخصص زنان در پاسخ به این سوال که چرا در برخی خانم ها ترشحات طولانی میشود یا رحم جمع نمی شود اظهار کرد: 2 مسئله را باید در نظر گرفت ؛ یا قسمتی از نسج جفت داخل رحم مانده که باعث خونریزی دیررس بعد از زایمان می شود. یعنی بعد از آن نباید خونریزی داشته باشیم البته تا 6 هفته کم و بیش خونریزی داشتن طبیعی است اما بعد از 6 هفته ، داشتن خونریزی ، به ویژه خونریزی شدید نشانه باقی ماندن قسمتی از بافت جفت در رحم می باشد.


وی افزود: گاهی همه نسج  جفت خارج شده ولی یک عفونت عامل این خونریزی است. برای این افراد معمولا آنتی بیوتیک تجویز می شود. به عبارتی خونریزی هایی که بعد از هفته سوم یا چهارم هنوز ادامه دارد ، نیاز به بررسی خواهند داشت. پزشک بعد از معاینه فیزیکی و تشخیص ، درمان را بر اساس دلیل ترشحات آغاز می کند.


چقدر طول می کشد که رحم به طور کامل جمع شود و مادر به حالت طبیعی قبل از بارداری اش برگردد؟وی در این باره گفت: 3 تا 4هفته. بعد از اتمام 10 روز اول پس از زایمان که خونریزی ها کم می شود، داخل رحم یا آندومتر شروع می  کند به ترمیم و لایروبی که ریزش کرده و به صورت خونریزی خارج می شود و شروع می کند در هفته 2تا3 به ترمیم شدن، محلی که جفت چسبیده بوده کمی دیرتر ترمیم می شود. البته پولیپ محل جفت نیز از جمله ناراحتی هایی است که علامت آن خونریزی های دیررس زایمان است.


حبیب زاده در مورد درمان این خونریزی اظهار کرد: درمان این ناراحتی برخلاف تصور عموم در وهله اول کورتاژ نیست بلکه بیمار باید بستری شود و دارو ( سرم و آنتی بیوتیک) دریافت کند تا رحم جمع شود . اگر با این مسائل نیز بر طرف نشود یک کورتاژ ملایم لازم است.


آیا مدت زمان خونریزی و جمع شدن رحم در افرادی که سزارین می کنند با افرادی که طبیعی زایمان می کنند ، یکسان است؟
متخصص زنان در پاسخ افزود : نه در افرادی که سزارین می کنند ، چون جراح داخل رحم را با دست تمیز می کند، مقدار زیادی از بافت قابل ریزش اندومتر با دست برداشته می شود؛ پس میزان خونریزی کمتر می باشد و زودتر از 10 روز خونریزی پایان می پذیرد ولی به هر حال ، ترشحات بعد اززایمان ، حتی در افرادی که سزارین کرده اند ، حداقل به مدت یک هفته وجود خواهد داشت و بعد از 4تا6 هفته باید پایان یابفته باشد.


چه کاری باید برای خونریزی پس از زایمان انجام داد ؟
حبیب زاده خارنشان کرد: کار خاصی لازم نیست. اگر زایمان در بیمارستان انجام شده باشد ، بیمار احتمالا با پدهای بهداشتی بسیار ضخیم که قدرت جذب بالایی دارند به خانه فرستاده می شود. وقتی به خانه می روید مقدار زیادی پد بهداشتی تهیه کنید. در شش هفته اول نباید از تامپون استفاده کرد زیرا ممکن است سبب عفونت شود ( تامپون: توده پنبه و غیره که در بدن می گذارند تا خون و ... را جذب کند.)



دکتر حبیب زاده متخصص زنان ،زایمان و نازایی اظهار کرد که در این موارد حتما به پزشک مراجعه کنید::

  1. خیس شدن کامل یک پد در هر ساعت
  2. دامه خونریزی شدید و قرمز روشن بعد از هفته اول.
  3. تغییر رنگ مجدد خونریزی به قرمز روشن بعد از روز چهارم پس از زایمان و برطرف نشدن آن با استراحت
  4. خونریزی همراه با تکه های بزرگ لخته به اندازه ای بزرگتر از یک سکه
  5. بوی بد ترشحات ، تب و لرز


و در پایان این گفت و گو خاطر نشان کرد: در برخی موارد نادر بعضی زنان دچار خونریزی تاخیری پس از زایمان می شوند.
در صورت وجود خونریزی شدید ( در حدی که پد بهداشتی ظرف یک ساعت کاملا از ترشحات اشباع شود) باید بالافاصله به پزشک مراجعه کرد زیرا ممکن است علائمی از باقی ماندن تکه ای از جفت در درون رحم و یا انقباض ناکافی رحم باشد. در صورتیکه خونریزی خیلی شدید باشد و احساس ضعف به وجود آید. بالافاصله باید به اورژانس مراجعه کرد.



آدرس و شماره تماس دکتر میترا حبیب زاده، متخصص، جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه

ارومیه: خیابان حسنی، روبروی بیمارستان مهزاد، ساختمان لقمان 
۳، طبقه 2

شماره تماس: 09153414736_33431204

 

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید