22:53|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 25 مهر 1400 - 13:47
کد خبر: 17084
یادداشت:

فضای مجازی، عامل اصلی آسیب به بنیان خانواده

این روز ها با شیوع کرونا و مجازی شدن آموزش و دیگر خدمات کشوری، میزان استفاده از تلفن همراه و فضای مجازی در بین اقشار جامعه به ویژه کم سن و سال ها دانش آموزان به شدت افزایش یافته است.
فضای مجازی، عامل اصلی آسیب به بنیان خانواده

سرویس اجتماعی باریش نیوز ،اغلب شهروندان به خاطر کار و حرفه ای که دارند مجبور به استفاده طولانی مدت از فضای مجازی می باشند و همین موضوع باعث شده است سرانه استفاده از تلفن همراه و فضای مجازی به شدت افزایش یابد.البته باید به این نکته هم اشاره کرد که اکثرا کسانی که به استفاده از فضای مجازی اعتیاد آوردند لزومی به ساعت ها  کار با تلفن همراه نداشته و محض تفریح و گذران وقت از آن استفاده می کردند.


استفاده بیش از حد از فضای مجازی در این روز ها باعث سست شدن بنیان خانواده و تضعیف روابط ببین زن و مرد شده است که همین موضوع مزید بر علت افزایش طلاق و بی بند و باری و دیگر آسیب های اجتماعی ناشی از تماشای زیاد فضای مجازی می باشد.


تحلیل‌رفتن فضای تعاملی بین خانواده ها و کم‌رنگ ‌شدن روابط عاطفی آنها در میان زن و مرد و همچنین با کودکانشان از عواقب استفاده بیش از اندازه از این فضا می باشد.


متاسفانه برخی از خانواده ها استفاده از فضای مجازی و خرید تلفن همراه برای فرزنانشان را نوعی روشن فکری تلقی کرده و به نوع استفاده آنها نظارتی ندارند و این عمل موجب می شود که کودکان از سایت ها و کانال هایی استفاده و تماشا کنند که هیچ سنخیتی با سن و سالشان ندارد.


 از سوی دیگر خانواده هایی نیز هستند که به علت نداشتن سواد کافی و اطلاعاتی از فضای مجازی نمی توانند در این راه با فرزندانشان همراه شوند و خوب و بد راه را به آنها آموزش دهند و اجازه ندهند فرزندانشان استفاده غلط از این امکانات نمایند.


گفتگوهای صمیمانه یکی از مهم ترین و موثرترین شیوه‌های افزایش صمیمیت بین اعضای خانواده و دوری از فضای مجازی است و با این کار می‌توانند کانون گرم خانواده رو حفظ کنند و راهی برای ایجاد صمیمیت با کودکان پیدا کرده تا بتوانند در این مسیر آنها را راهنمایی کنند.


در پایان روی سخن با خانواده ها است تا در این روز ها که فرزندانشان مجبور به استفاده از فضای مجازی و در دست داشتن تلفن همراه هستند، بیشتر از سابق حواسشان را جمع کرده و مراقب سایت های مجازی و استفاده افراد کلاهبردار از فرزندانشان شوند. برای تحقق این امر باید زمان استفاده و نوع بهره مندی از آن را تعیین کرده و به فرزندانشان آموزش دهند.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید