11:51|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 21 مهر 1400 - 13:35
کد خبر: 17066
پزشک پوست،مو و زیبایی در ارومیه:

علل و راهکار های موثر برای درمان ریزش مو ناشی از کرونا

زیبایی ظاهری در هر سن و سالی برای افراد مهم است . موی انسان یکی از فاکتور های اصلی موثر بر زیبایی اوست. ریزش مو عاملی است که این زیبایی خدادادی را به شدت تهدید می کند. در طول مدت ابتلا به بیماری کرونا به‌خصوص در انواع شدید آن، دمای بدن در حد بسیار بالایی قرار می گیرد و باعث تحریک سلول‌های مو و ریزش آن‌ها می‌شود که در نتیجه موها به‌شدت تحت تاثیر قرار گرفته و می‌ریزند.
علل و راهکار های موثر برای درمان ریزش مو ناشی از کرونا

به گزارش سرویس سلامت باریش نیوز، فریال پاشاپور ، پزشک پوست،مو و زیبایی در ارومیه عضو انجمن پزشکان عمومی ایران و عضوکمیته کاسمتیک ، دارای مدرک دوره های تخصصی و ورک شاپ و کلاس های انجمن لیزر و زیبایی پوست و مو به عنوان مشاور بخش سلامت باریش نیوز با حضور در دفتر پایگاه خبری به سوالات مخاطبان در این حوزه پاسخ داد.

دکتر پاشاپور در مورد موضوع ریزش مو مبتلایان بیماری کرونا اظهار کرد: ریزش مو انواع مختلفی دارد، ریزش مو زنانه و مردانه ، سکه ای (منطقه ای) که عواملی مانند ژنتیک ،آب و هوا ، تغییرات هورمونی، استفاده از داروهای مختلف، افزایش سن، استرس و فشار های روحی، استفاده از شامپو و رنگ مو های نا مناسب ، تغذیه، بارداری و شیردهی و بسیاری از دلایل دیگر در افراد مختلف باعث ضعیف شدن موها و ریزش آن ها می شود. اما با شیوع بیماری کرونا که یک بیماری طولانی مدت عفونی و ویروسی می باشد تاثیرات فراوانی بر پیازچه مو گذاشته و ریزش آن را تشدید می کند.

دکتر پاشاپور با پاسخ به این پرسش که آیا ریزش مو با ابتلا به COVID-19 رابطه دارد گفت؟ ریزش مو در حالت عادی به صورت 50 الی 100 تار مو در روز طبیعی تلقی می شود ،اما عفونت و ویروسی که در بدن هست باعث ایجاد تب شده وتمامی فیبر و ویتامین بدن را با تعریق و اسهال و استفراغ از بدن دفع می کند چون در دوران ابتلا به بیماری کرونا، داروهایی که استفاده می شود عوارض دارد و استرس و شوکی که هر روزه گریبان گیر مردم شده باعث افزایش  فشار خون و چربی خون می شود که همین قضیه موجب ریزش مو شدید در زنان و مردان می باشد.

وی افزود:مدل ریزش مو در بیماری کرونا به صورت تکه ای می باشد و همان ریزش باعث می شود به مرور داخل مو ها خالی شود ، ابتلا به کرونا به فولوکول ها آسیب می زند و موجب ریزش گروهی موها می شود.

وی در خصوص دائمی بودن ریزش مو ناشی از بیماری کرونا گفت: همان‌طور که گفتیم ریزش مو بعد از کرونا از نوع ریزش(تلوژن افلوویوم) TE است. این ریزش از انواع ریزش‌های موقتی مو بوده و پس از6 تا 9 ماه درمان مداوم برطرف می شود، البته به شرط آنکه بیمار به شرایط جسمانی خود رسیدگی کند و ویتامین های خود را به موقع و به اندازه مصرف کند. درصورتی‌که شخص پس از بهبودی به موهای خود برسد و با استفاده از روش‌های تقویتی ریشه و ساقه موها را تقویت کند، ریزش موها در زمان کوتاه‌تری متوقف شده و رشد آن‌ها نیز پس از مدتی دوباره آغازمی شود.

چه مدت پس از بهبود کرونا ریزش مو اتفاق می‌افتد؟
پزشک پوست و مو و زیبایی در پاسخ به این پرسش ادامه داد: ریزش موی بعد از کرونا ،اغلب چند هفته بعد از ناپدید شدن همه علائم اتفاق می‌افتد. این ریزش معمولا به‌صورت توده‌ایمی باشد. پزشکان از داروهای مختلفی برای درمان کرونا استفاده می‌کنند. این داروها عوارضی دارند که ریزش مو یکی از آن‌ها است. ریزش موی ناشی از مصرف یک داروی خاص معمولا موقتی است و مدتی پس از قطع مصرف دارو برطرف می‌شود.

دکتر پاشاپور در ادامه از عامل مهم دیگری برای ریزش مو ها نام برده و گفت:استرس یکی دیگر از عوامل محرک بالقوه ریزش موی TE است. مطمئنا در مدت شیوع COVID-19 استرس و نگرانی افراد در خصوص ابتلا به این بیماری کرونا بسیار زیاد است. علاوه بر این شخصی که به بیماری کرونا مبتلا می‌شود، همواره نگران شدیدتر شدن بیماری یا عدم بهبودی است. از طرف دیگر فشارهای قرنطینه و عدم ارتباط با دیگران و نگرانی از ابتلای اعضای خانواده به بیماری کرونا باعث تشدید شرایط استرس‌آور و نگرانی افراد می‌شود. همین موضوع باعث تحریک موها شده و پس از بهبودی بیماری ریزش موها را شروع می‌کند.

درواقع TE زمانی اتفاق می‌افتد که یک عامل استرس‌زا مانع رشد موها شده و آن‌ها را وارد مرحله استراحت یا تلوژن می‌کند. در این مرحله موها برای 2 تا 3 ماه استراحت می‌کنند و برای خارج شدن از این حالت و رویش مجدد، نیازمند یک منبع مغذی و قوی هستند. در دوره ابتلا به کرونا بدن بیمار بسیار ضعیف می‌شود و پس از بهبودی مدت زیادی طول می‌کشد تا بدن بتواند قوای از دست رفته را دوباره برگرداند. به همین دلیل نیروی لازم برای رشد مجدد موها فراهم نشده و فرایند ریزش موی TE اتفاق می‌افتد.


وی افزود: معمولا راهکارهای خانگی برای درمان ریزش موها در مدت زمان طولانی جواب می‌دهند.اما برخی افراد به دنبال روش‌هایی هستند که در مدت کوتاه‌تری نتیجه داده و به رشد موهای آن‌ها کمک کند، درمان‌های پزشکی از این روش‌ها است که علاوه بر کمک به رشد مجدد موها از ریزش آن‌ها نیز جلوگیری می‌کند.

 

مزوتراپی مو
پزشک مو و زیبایی برای بهترین و جدید ترین درمان به نام مزوتراپی گفت:مزوتراپی روش درمانی جدید برای ریزش موها است که در اکثر افراد اثرات مثبتی دارد. در این روش ترکیبی از مواد مغذی مناسب برای مو به درون پوست سر تزریق می‌شود. این مواد با تقویت ریشه و پیاز مو به رشد موها کمک کرده و از بروز ریزش مو جلوگیری می‌کنند. این روش را می‌توان به‌صورت مستقیم برای درمان ریزش مو استفاده کرد یا به‌عنوان مکمل درمانی برای ریزش موها در نظر گرفت. مزوتراپی مو شیوه‌ای مطمئن و تاثیرگذار برای درمان ریزش مو با الگوی مردانه و زنانه است و می‌توان از آن در سنین مختلف استفاده کرد.

دکتر فریال پاشاپور در پایان این گفت و گو خاطرنشان کرد: ای
ن ریزش مو معمولا موقتی است و پس از مدتی برطرف می‌شود. اما برای اینکه مطمئن شوید که دلیل اصلی ریزش مو ابتلا به بیماری کرونا است و دلیل دیگری برای این موضوع وجود ندارد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. همچنین برای درمان ریزش موها و برگرداندن موهای از دست رفته نیز بهتر است با یک پزشک حاذق مشورت کنید تا بهترین روش مقابله با این موضوع را به شما پیشنهاد دهد.

 

آدرس و شماره تماس دکتر فریال پاشاپور، پزشک پوست،مو و زیبایی در ارومیه

ارومیه: خیابان برق، مابین میدان خیرین و چهارراه عمار، ساختمان برج آسمان طبقه ۶ واحد۴۱

شماره تماس: ۰۴۴۳۳۴۷۹۴۶۴_۰۹۳۸۸۰۷۹۳۹۲

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید