03:18|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 19 مهر 1400 - 12:43
کد خبر: 17055
متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

درد لگن در زنان، علت و روش های درمان آن

لگن در قسمت پایینی شکم (زیر ناف) قرار داشته و شامل روده، مثانه، رحم و تخمدان می شود. به طور معمول، درد لگن دردی است که از این اندام ها شروع می شود. البته مکمن است این درد مربوط به استخوان های لگن، عضلات، اعصاب، رگ های خونی لگن و مفاصل مجاور هم باشد.
درد لگن در زنان، علت و روش های درمان آن

دکتر میترا حبیب‌زاده، متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز، اظهار کرد: درد لگن می تواند به صورت شدید یا خفیف، دوره ای یا مزمن باشد و گاهی حتی تا کمر، ران یا باسن کشیده می شود. درد مزمن لگن، دردی است که شما حداقل به مدت ۶ ماه در قسمت های پایینی شکم یا کمر خود داشته باشید.

دکتر حبیب زاده در مورد علت درد لگن در زنان گفت: درد لگن ممکن است ناشی از اختلالات دستگاه گوارش، دستگاه تناسلی یا ادراری باشد.

وی افزود برخی از علت های درد لگن عبارتند از
:


کیست تخمدان
کیست ها کیسه هایی پر از مایع هستند که درون یا روی تخمدان ها قرار دارند. وجود کیست در هر سمت بدن، منجر به نفخ، فشار یا درد لگن می شود. در برخی موارد هم منجر به سوزش می شود که در نهایت درد شدیدی در لگن ایجاد می کند و نیاز به درمان پزشکی خواهد داشت.

بیماری التهابی لگن
پی آی دی یک عفونت باکتریایی است که در ناحیه رحم، دهانه رحم، لوله های فالوپ یا تخمدان ها و اغلب پس از کلامیدیا و سوزاک ایجاد می شود. این بیماری در بیشتر موارد با آنتی بیوتیک درمان می شود.

عفونت مجرای ادرار
در بیماری عفونت ادراری و درد لگن، هنگام دفع ادرار احساس درد و سوزش دارید و همچنین ممکن است دچار تکرر ادرار شده باشید
 
اختلالات پیش از قاعدگی
علت درد لگن در پریودی اختلالات قبل از قاعدگی شامل انقباض شکم، درد قسمت تحتانی پشت، سردرد، حساسیت پستان ها، آکنه و تغییرات خلق افراد است. دلیل اصلی این اختلالات تغییرات هورمونی است. ورزش نکردن، استرش داشتن و کمبود برخی ویتامین ها علائم آن را شدیدتر می کنند.
 
درد عصبی لگن
 عصب سیاتیک بلندترین عصب در بدن است که حس و حرکت پا را کنترل می کند. تحریک این عصب سبب ایجاد درد در کمر، پا و لگن می شود. همچنین آسیب دیدن اعصاب دیواره شکم پس از برش های پوستی جراحی، خم کردن پاها، ورزش و فعالیت بدنی را دردناک می کنند.
 
سندروم روده تحریک پذیر
سندروم روده تحریک پذیر بیماری است که سبب درد و مشکلاتی مانند یبوست، نفخ و اسهال می شود. علائم این بیماری به صورت ناگهانی عود کرده و پس از دفع مدفوع به مرور از بین می رود. درمان مشخصی برای آن وجود نداشته و از راه تغییر رژیم غذایی، میزان استرس و دارو آن را کنترل می کنند.

آندومتریو
زمانی که  که بافت دیواره رحم، بیرون آن رشد کند آندومتریوز ایجاد می شود. این بیماری می تواند عامل درد مزمن و طولانی در لگن زنان باشد. در زمان قاعدگی این بافت های خارج از رحم به تغییرات هورمونی واکنش نشان داده و موجب خونریزی و ورم لگن می شوند.

متخصص زنان و زایمان در پاسخ به این سوال که علت درد لگن در زنان یائسه چیست، گفت:عدم تعادل هورمون ها در دوران یائسگی، باعث مشکلات متعددی در بانوان می شود که یکی از آن ها درد مفصل است

و در ادامه در مورد روش های درمان درد لگن در زنان افزود:
اگر پزشک زنان منشا درد لگن شما را تشخیص دهد، می تواند بر آن تمرکز کرده و درمان متناسب با علت درد را شروع کند. در صورتی که منشا درد مشخص نشود، پزشک تمرکز خود را بر مدیریت درد خواهد گذاشت

به گفته دکتر حبیب زاده درمان های متفاوتی برای این بیماری وجود دارد :

 دارو درمانی
داروهایی مانند مسکن، آنتی بیوتیک، داروهای هورمونی و داروهای ضدافسردگی متناسب با تشخیص برای شما تجویز خواهد شد.

(درمان های توانبخشی درد لگن)

درمان فیزیوتراپی
این درمان شامل روش های گرم یا سرد کردن، تمرینات کششی، ماساژ، تحریک التریکی عصب پوستی و درمان دستی می شود. همچنین ممکن است آموزش های تمرینات مربوط به تقویت عضلات کف لگن نیز به شما داده شود.

تزریق در نقطه دردناک
در صورتی که پزشک متخصص متوجه شود که شما در یک نقطه خاص احساس درد می کنید، ممکن است یک داروی بی حس کننده به آن تزریق کند. این دارو اثر بی حسی موضعی طولانی داشته و درد را متوقف می کند یا آن را کاهش می دهد.

درمان روانشناختی- فیزیولوژیکی
این روش درمانی شامل اطمینان بخشی، مشاوره، برنامه مدیریت استرس و تکنیک های بیوفیدبک است که تعداد دفعه ای که درد دارید و یا شدت درد مزمن را کاهش خواهد داد

متخصص زنان، زایمان و نازایی در پایان این گفت و گو به جراحی اشاره کرده و اظهار کرد: در برخی موارد برای درمان و اصلاح منشا درد ممکن است پزشک روش های جراحی را توصیه کند.



درس و شماره تماس دکتر میترا حبیب زاده، متخصص، جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه

ارومیه: خیابان حسنی، روبروی بیمارستان مهزاد، ساختمان لقمان ۳، طبقه 2

شماره تماس: 09153414736_33431204

 

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید