19:11|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 17 مهر 1400 - 10:57
کد خبر: 17043
یادداشت:

سونامی بیکاری میان فارغ التحصیلان دانشگاهی در آذربایجان غربی

در چند سال گذشته بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به بزرگترین معضل جوانان آذربایجان غربی تبدیل شده است تاجایی که نبود شغل حتی به مقطع دکترا هم رسیده و بسیاری از این جوانان برای نجات خود از بیکاری مجبور به اشتغال در مشاغل کاذب شده اند.
سونامی بیکاری میان فارغ التحصیلان دانشگاهی در آذربایجان غربی

سرویس اجتماعی باریش نیوز، این روزها، مسئله مهمی که در رابطه بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی بايد موردتوجه قرار گيرد؛ عدم‌تناسب ميان وضعيت و جنس بازار كار كشور با ذائقه شغلي جمعيت جوانان فارغ‌التحصيلي است كه بازار كار سنتي، توان جذب آنها را ندارد.

در اين ميان، ورود متقاضيان فارغ‌التحصيل به بازار كار، عملاً وضعيت و توازن بازار را نيز تغيير داده است چراكه متناسب با ارتقاي تخصص افراد و افزايش انتظار شغلي آنها، مشاغل و واحدهاي اقتصادي تغيير چنداني نكرده‌اند و عملا قادر به جذب اين افراد نيستند؛ 

با توجه به نرخ بالای بیکاری استان در بین جوانان تحصیل‌کرده ، لازم است برای ایجاد فرصت‌های شغلی و اقتصادی برای تحصیل کرده‌های این دیار فکری اساسی شود.

بیکاری و نبود امنیت شغلی، عمده‌ترین مشکل جوانان آذربایجان غربی است و مشکل دیگر امنیت شغلی است، یعنی اینکه جوان نباید هر لحظه نگران اخراج خود از محل کار و یا از دست دادن درآمد و دستمزد باشد که این دو مشکل سبب افزایش استرس و فشار روانی جوانان شده است.

در این میان باید باید مسئولان دولتی به این کنه نیز توجه داشته باشند که با توجه به خسارت‌هایی که این روزها کرونا به اشتغال و اقتصاد کشور و استان وارد کرده لازم است که دستگاه‌های مسئول از شرکت‌های نوپایی که توسط جوانان نخبه و تحصیل‌کرده ایجاد و راه‌اندازی شده‌، حمایت کرده و در اعطای تسهیلات به کسب و کارهای آسیب‌دیده توجه ویژه‌ای داشته باشند تا جوانان خلاق و فعال در این شرکت‌ها بتوانند حداقل از این طریق برای خود و دیگران اشتغالزایی کرده و به اقتصاد کشور کمک کنند.

بر اساس اظهار بسیاری از کارشناسان یکی از علل اصلی افزایش نرخ بیکاران تحصیل کرده در جامعه، روند رو به رشد جذب دانشگاه ها و رقابت بالا بین دانشگاه های مختلف  در پذیرش دانشجو می باشد.

در این میان جوانان نیز باید این نکته را بپذیرند که قبولی از دانشگاه تنها راه موفقیت و پیشرفت در زندگی نیست. بلکه می توان در کنار تحصیل به حرفه و کارهای دیگری که می تواند موفقیت و پیشرفت آینده ما را تضمین کند، پرداخت. بسیاری از افراد موفق دنیا تحصیلات متوسطی دارند اما در شغل و حرفه خود به موفقیت های بسیار بالایی دست یافته اند.

سخن آخر اینکه، لازم و ضروری است که مسئولان برای حل مشکل بیکاری جوانان تحصیل کرده و ایجاد هماهنگی میان خروجی رشته های دانشگاهی با تقاضای بازار کار کشور اقدام نمایند و این معضل ملی را قبل از تبدیل شدن به یک فاجعه بزرگ اقتصادی، کنترل کنند که البته این مهم هم تنها با توجه ویژه به اقتصاد مقاومتی قابل دست یابی است.

شیرین شریفی



 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

کلام حق
1400/07/17 - 19:57

افتخاری دیگر برای مسئولان کشور .سرشون رودر دنیا بلند نگه دارن درهر خونه یک یاچند لیسانس وبالتر بیکار موندن وکارگری میکنند کاریکه یک فرد بیسواد وکم سواد میتونه انجام بده .لطفا کارمندان از کار افتاده رو بیرون کنید .بسده شونه سیر نشدن از این میز پدیریتها؟