22:56|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 12 مهر 1400 - 11:00
کد خبر: 17034
یادداشت:

کمر خمیده مردم زیر بار گرانی های لجام گسیخته/ مسئولان چه زمان به خود تکانی می دهند؟

موضوع کسری درآمدی خانوارهای ایرانی و شکاف عمیق بین درآمدها و مخارج، همواره در طی دو سال گذشته معیشت افراد را تحت تاثیر قرار داده و به نظر نمی‌رسد دولت در آینده نزدیک نیز اراده و یا توانی برای حل معضلات معیشتی مردم داشته باشد.
کمر خمیده مردم زیر بار گرانی های لجام گسیخته/ مسئولان چه زمان به خود تکانی می دهند؟

سرویس اقتصادی باریش نیوز،ناتوانی در تنظیم بازار و کنترل نرخ‌ها، سوء‌استفاده های پی در پی برخی دلالان از نوسانات قیمتی، کسری درآمدی خانوار و به دنبال آن ناتوانی دولت در تثبیت بازارها؛ چالش‌های عمیقی را در اقتصاد ایران ایجاد کرده است.

بنابراین مشاهده می‌شود که در طی دو سال تمامی نرخ‌ها در سبد معیشت خانوار رشد یافته و کنترل ها و نظارت‌های احتمالی دولت گذشته و حتی دولت جدید نیز منجر به کاهش نرخ یک قلم کالای مصرفی مردم نیز نشده است. مهم ترین سوالی که این روزها مردم از یکدیگر می‌پرسند این است که نرخ‌ها تا کجا و تا چه زمانی قرار است رشد داشته باشد؟ چرا دولت توان ایجاد رابطه ای منطقی بین نرخ اقلام مصرفی و درآمد خانوار را ندارد؟  مگر مردم تا چه حد تحمل این افزایش قیمت‌های لحظه ای و بدون وقفه  را دارند؟

این روزها مردم در مراجعه به بازار و فروشگاه‌ها، با افزایش ناگهانی قیمت‌ها مواجه شده اند که مثل همیشه حتی بسیاری از فروشندگان نیز علت گرانی‌های اخیر را نمی‌دانند.


بسیاری از شهروندان اظهار دارند که روز به روز گرفتار مشکلاتی می شوند و نمی‌دانند که آیا بلاخره روزی از آن رهایی می یابند یا نه؟ هنگامی که برای خرید به فروشگاه مواد غذایی می روند صدای خرد شدن استخوان‌های مردم زیر بار گرانی شنیده می‌شود؛ ما دیگر امیدی به ثبات قیمت ها نداریم....

برنج،تخم مرغ، لبنیات، گوشت، مرغ، حبوبات، میوه‌های فصلی، روغن، لوازم خانگی، پوشاک و هدها و صدها اقلام دیگر، از دو سال گذشته بین 50 تا 100درصد افزایش یافته و این در شرایطی است که حقوق کارمندان و کارگران افزایش 20 درصدی داشته است!

سخن آخر اینکه، مسئولان به خوبی به این امر واقفند که اقشار کم در آمد خصوصا کارگران از بابت گرانی اجناس وکالای اساسی مورد نیاز زندگی تحت فشارهای شدید هستند و منتظر برای بهبود وضعیت معیشتی خودشان می باشند؛ افزایش بیکاری در جامعه، عدم نظارت دقیق بر بازار، وجود واسطه گران و دلالان در بازار از مهمترین مشکلات اقتصادی مردم است که مسئولان باید برای رفع آنها تلاش جدی نمایند.

شیرین شریفی

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید