17:43|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 10 مهر 1400 - 13:44
کد خبر: 17027
متخصص نوزادان، کودکان و نوجوانان در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

گاستروانتریت ویروسی ، التهاب معده و روده ها

گاستروانتریت به معنی التهاب معده و روده های کوچک و بزرگ است. گاستروانتریت ویروسی یک عفونت است که در اثر انواع ویروس ها ایجاد می شود و منجر به استفراغ یا اسهال می شود.
گاستروانتریت ویروسی ، التهاب معده و روده ها

دکتر رامین زارع، متخصص نوزادان، کودکان و نوجوانان در ارومیه در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز اظهار کرد : این بیماری غالباً "آنفولانزای معده" نامیده می شود ، گرچه به دلیل ویروس های آنفلوانزا ایجاد نمی شود.

دکتر زارع در پاسخ به این سوال کهچه عواملی باعث گاستروانتریت ویروسی می شوند گفت؟بسیاری از ویروس های مختلف می توانند باعث بیماری معده شوند ، از جمله ،روتا ویروس ها، آدنوویروس، ویروس های کالیسی ویروس، آسمونی، ویروس Norwal ،گروهی از نورو ویروس ها.

وی افزود اگرچه این علائم ممکن است گاستروانتریت ویروسی مشابه باشد ناشی از باکتریها (مانند سالمونلا یا اشرشیاکلی)، انگل مانند (Giardia) ،داروها،سایر شرایط پزشکی اما پزشک شما می تواند تشخیص دهد که آیا اسهال ناشی از ویروس یا چیز دیگری است.

متخصص اطفال ازعلائم گاستروانتریت ویروسی نام برده و گفت:اسهال آبکی، استفراغ، سردرد، گرفتگی شکم و درد معده از علائم این بیماری می باشد.

وی در ادامه اظهار کرد: به طور کلی ، این علائم 1 تا 2 روز پس از عفونت با ویروس باعث ایجاد گاستروانتریت می شوند و بسته به اینکه کدام ویروس باعث بیماری شود ، ممکن است 1 تا 10 روز ادامه یابد.

آیا گاستروانتریت ویروسی یک بیماری جدی است؟ دکتر زارع در پاسخ به این سوال گفت:برای اکثر مردم اینگونه نیست. افرادی که دچار گاستروانتریت ویروسی می شوند تقریباً همیشه بدون هیچ مشکلی طولانی مدت به طور کامل بهبود می یابند.گاستروانتریت یک بیماری جدی است ، با این حال ، برای افرادی که قادر به نوشیدن مایعات کافی نیستند تا چیزی را که از طریق استفراغ یا اسهال از دست می دهند جایگزین کنند.

وی افزود کسانی که در معرض خطر کم آبی از دست دادن مایعات قرار دارند عبارتند از: نوزادان، بچه های جوان، معلول یا افراد سالخورده.
افراد به خطر افتاده ایمنی در معرض خطر کمبود آب بدن هستند زیرا ممکن است بیماری جدی تر با استفراغ یا اسهال بیشتر ایجاد کنند. برای اصلاح یا جلوگیری از کم آبی بدن ممکن است لازم باشد آنها در بیمارستان بستری شوند.

دکتر زارع متخصص کودکان و تغذیه در باره مسری بودن یا نبودن بیماری و شرایط انتقال آن گفت :بله ، گاستروانتریت ویروسی مسری است و ویروس های ایجاد کننده گاستروانتریت از طریق تماس نزدیک با افراد آلوده گسترش می یابند (برای مثال ، با به اشتراک گذاشتن غذا ، آب یا خوردن وسایل). افراد ممکن است با خوردن یا نوشیدن غذاهای آلوده یا نوشیدنی های آلوده نیز آلوده شوند.


سوال بعدی که از دکتر پرسیده شد این بود که چگونه مواد غذایی به ویروسهای معده آلوده می شوند؟دکتر زارع در پاسخ به این سوال گفت: ممکن است مواد غذایی توسط تهیه کنندگان مواد غذایی یا دست اندر کارانی که دچار گاستروانتریت ویروسی هستند ، آلوده شود ، به خصوص اگر بعد از استفاده از حمام دست خود را مرتباً شستشو ندهند.صدف ممکن است توسط فاضلاب آلوده شود و افرادی که صدف خام یا زیرپوش خورده را که از آبهای آلوده برداشت می شود ، می خورند.آب آشامیدنی نیز می تواند توسط فاضلاب آلوده شده و منبع شیوع این ویروس ها باشد.

چه کسی به گاستروانتریت ویروسی مبتلا می شود؟ هر کسی می تواند آن را دریافت کند. گاستروانتریت ویروسی در افراد در هر سنی و پیشینه مشاهده می شود. با این حال ، برخی از ویروس ها عمدتا باعث ایجاد بیماری اسهال در درجه اول در بین افراد گروه های سنی خاص می شوند.

  • عفونت روتاویروس شایع ترین علت اسهال در نوزادان و کودکان خردسال زیر 5 سال است.
  • آدنو ویروس ها و آستروویروس ها بیشتر در کودکان خردسال اسهال ایجاد می کنند ، اما کودکان بزرگتر و بزرگسالان نیز می توانند مبتلا شوند.
  • نوروالک و نورو ویروس ها به احتمال زیاد باعث ایجاد اسهال در کودکان بزرگتر و بزرگسالان می شوند.



دکتر زارع در مورد اینکه گاستروانتریت ویروسی چگونه تشخیص داده می شود گفت؟
به طور کلی گاستروانتریت ویروسی براساس علائم و معاینه پزشکی بیمار توسط پزشک تشخیص داده می شود.
عفونت روتاویروس با آزمایش آزمایشگاهی یک نمونه مدفوع قابل تشخیص است. آزمایشاتی که برای شناسایی سایر ویروس های ایجاد کننده گاستروانتریت انجام می شود ، در روال معمول نیست.

آیا درمانی برای آن وجود دارد؟مهمترین بخش درمان بیماری گاستروانتریت ویروسی در کودکان و بزرگسالان ، جلوگیری از ریزش شدید مایعات (کم آبی) است. این درمان باید در خانه شروع شود. پزشک ممکن است دستورالعمل خاصی راجع به چه نوع مایعات به شما بدهد.

CDC توصیه می کند که خانواده هایی که دارای نوزادان و کودکان خردسال هستند ، از محلول مایع هیدراتاسیون دهانی (ORS) در خانه خودداری کنند و در اولین بار اسهال در کودک از محلول استفاده کنند. ORS در داروخانه ها بدون نسخه موجود است. دستورالعمل های مکتوب را در بسته بندی ORS دنبال کنید و از آب تمیز یا آب جوش استفاده کنید.
از داروها ، از جمله آنتی بیوتیک ها (که هیچ تاثیری در ویروس ها ندارند) و سایر روش های درمانی ، باید خودداری شود مگر اینکه به طور خاص توسط پزشک توصیه شود.

آیا واکسنی برای گاستروانتریت ویروسی وجود دارد؟دکتر زارع در پایان این گفت و گو اظهار کرد :در حال حاضر هیچ واکسنی یا دارویی وجود ندارد که مانع از گاستروانتریت ویروسی شود. با این حال ، واکسنی ساخته شده است که در برابر اسهال شدید از عفونت روتاویروس در نوزادان و کودکان خردسال محافظت می کند.


آدرس و شماره تماس دکتر رامین زارع، متخصص نوزادان، کودکان و نوجوانان در ارومیه

ارومیه: خیابان حسنی، روبروی بیمارستان مهزاد، ساختمان لقمان ۳، طبقه 2

شماره تماس: 09144884001_33431204


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید