16:19|پنجشنبه, فروردین 30 ,1403
تاریخ انتشار: 08 مهر 1400 - 13:18
کد خبر: 17019
معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت:

بارگذاری ۱۴۰۰ محتوای آموزشی در شبکه شاد برای دانش آموزان ناشنوا

معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی: آموزش دانش آموزان ناشنوا امسال به علت ادامه شیوع کرونا با تهیه و بارگذاری هزار و ۴۰۰ محتوا در شبکه شاد انجام می‌شود.
بارگذاری ۱۴۰۰ محتوای آموزشی در شبکه شاد برای دانش آموزان ناشنوا

پایگاه خبرگزاری باریش نیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای مجید هداوند درباره اقدامات سازمان آموزش و پرورش استثنایی در دوران شیوع ویروس کرونا برای دانش آموزان استثنایی گفت: مدرسه تلویزیونی ایران جزو نخستین اقدامات این سازمان بود که به این واسطه مترجمان محتوا را به دانش آموزان ارایه کردند.

وی خاطرنشان کرد: چهار مترجم به مدت ۹ ماه هر هفته ۲۴ ساعت در مدرسه تلویزیونی حدود هزار و ۵۰ ساعت خدمات در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ ارایه کردند. همچنین سه مدرس جهت تدریس دروس ریاضی و فارسی پایه اول ابتدایی حدود ۹۴ ساعت برنامه داشتند.

معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه پیگیری بسیاری با وزارت خانه و سایر نهاد‌ها برای تامین نیرو‌های مترجم متخصص در ارتباط با دانش آموزان ناشنوا صورت گرفته است، افزود: همچنین پیگیری برای دانش آموزان در شاخه کاردانش شده که مانند دانش آموزان عادی بحث برون سپاری رشته‌ها را در استان‌ها داشته باشند.

آقای هداوند یادآور شد: برگزاری نشست‌های تخصصی و میزگرد تصویری (وبینار) با کارشناس مسوولان استان‌ها در ارتباط با رشته‌های مهارتی نیز صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین برای مناسب سازی محتوا در شبکه شاد برای دانش آموزان ناشنوا از زمان تاسیس این شبکه از هشت هزار محتوا حدود هزار و ۴۰۰ محتوا در دوره‌های مختلف برای دانش آموزان ناشنوا بارگذاری شده است.

معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: همچنین در سامانه شادنما هم بیش از ۲۰محتوا در بحث آموزش الفبای باغچه بان، آموزش اعداد، معرفی مشاهیر و مفاخر کشور به زبان اشاره بارگذاری شده است.

آقای هداوند همچنین گفت: چهار فیلم آموزشی هم با توجه به مسایل کرونا تهیه شده که در این فیلم‌ها درباره عبارت و واژه‌های پرکاربردی فرد در مراجعه به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی توضیحاتی ارایه شده است.

وی با تأکید بر اینکه تهیه و تولید آموزش مجازی سال گذشته و امسال هم در دستورکار قرار دارد، افزود: دستورالعمل استفاده از زبان اشاره و الفبای گویای باغچه بان به ادارات کل ابلاغ شده است.

معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهارداشت: بیش از ۶۷ مدرس زبان اشاره در سطح استان‌ها تربیت شدند و همچنین سال گذشته از آموزش زبان اشاره نتایج خوبی حاصل شد.

آقای هداوند ادامه داد: پارسال بیش از ۵ هزار نفر به خصوص معلمان و افراد و نهاد‌های مختلف مانند نیرو‌های امدادی دور آموزش زبان اشاره گذراندند، همچنین مدرسان آموزش زبان اشاره در پایگاه‌های تابستانی آماده شدند.

چهار هزار و ۸۹۷ دانش آموز ناشنوا و کم شنوا را در مدارس خاص تحصیل می‌کنند

وی همچنین درمورد آموزش ناشنوایان در کشور اظهارداشت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی به دلیل ارایه اقدامات آموزشی، پرورش و توانبخشی این دانش آموزان، یکی از گروه‌های هدفی است که نزدیک به چهار هزار و ۸۹۷ دانش آموز ناشنوا و کم شنوا را در مدارس خاص از دوره پیش دبستانی تا دوره متوسطه عمومی تحت پوشش دارد.

معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: همچنین نزدیک به ۱۰ هزار دانش آموز در آموزش تلفیقی فراگیر در مدارس عادی و با کمک رابط تحصیلی مشخص تحصیل می‌کنند.

هداوند گفت: ۷۵۳ نفر از دانش آموزان در شاخه کاردانش در ۳۰ رشته مهارتی، ۵۹ نفر در شاخه فنی و حرفه‌ای در بیش از ۱۰۰ مدرسه در کشور با همکاری هزار و پانصد نفر از معلمان مشغول تحصیل هستند.

وی با تاکید بر تجهیز شدن مدارس استثنایی اظهار داشت: بیش از سه میلیارد تومان جهت تامین اعتبار کمک سرانه‌های کاردانش و فنی و حرفه‌ای هنرستان‌های نابینا و ناشنوا، تامین اعتبار مواد مصرفی هنرستان و خرید ۳۰دستگاه سیستم هوشمند به اعتبار ۹۰۰ میلیون تومان در سال گذشته و ۳۰ دستگاه هوشمند جهت هوشمند سازی مدارس پرداخت و تامین شد.

معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره تالیف کتاب‌های درسی دانش آموزان ناشنوا توضیح داد: هرسال تالیف و مناسب سازی کتب درسی دانش آموزان با آسیب شنوایی صورت می‌گیرد.

اقای هداوند ادامه داد: در این راستا بیش از ۱۴ تالیف و ۵۰جلد مناسب سازی شده که شامل هفت جلد کتاب زبان آموزی وجمله سازی دوره ابتدایی ناشنوایان، هفت جلد راهنمای معلم و جمله سازی، تالیف بیش از ۲۰ واحد کار در دوره پیش دبستانی، پنج جلد مناسب سازی تصویری فارسی و یک جلد هدیه آسمانی در دوره ابتدایی بوده است.

وی یادآورشد: همچنین ۱۳جلد کتاب برای دانش آموزان متوسطه اول و دوم تالیف شده است، تولید بسته و رسانه‌های آموزشی، تولید و تهیه سه درس افزار زبان انگلیسی در پایه‌های هفتم، هشتم و نهم نیز در دستور کار قرار گرفت.

معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی یادآورشد: تهیه و توزیع درس افزار واژگان کتاب فارسی اول دبستان به زبان اشاره، آموزش الفبای گویای باغچه بان، طراحی و تولید نرم افزار وب اپلیکیشن فرهنگ هزار و دویست واژه دوره ابتدایی به زبان اشاره نیز صورت گرفته است.

آقای هداوند، تدوین و بازنگری محتوای دوره‌های پیش دبستانی و تدوین دفترچه‌های آموزشی را از دیگر اقدامات سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای کودکان ناشنوا عنوان کرد.

وی همچنین از برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای معلمان خبر داد و گفت: کارگاه‌های آموزش معلمان چند مهارتی پارسال ۱۰ درصد معلمان کم توان را پوشش داد، براین اساس به هزار و ۴۰۰ معلم در ۱۲۸ کارگاه آموزش داده شد.

معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: برگزاری دوره ضمن خدمت تعمیم مدرس زبان آموزی معلمان پایه ششم به تعداد۶۳ نفر، برگزاری دوره ضمن خدمت ویژه مدیران و معاونان ۶۰ نفر و پیش بینی، برگزاری دوره ضمن خدمت آموزش زبان اشاره به تعداد ۷۰ نفر نیز در دستور کار قرار گرفته است.

فدراسیون ناشنوایان جهانی ۳۰ سپتامبر مصادف با هشتم مهر را روز جهانی ناشنوایان نامگذاری کرده است. این فدراسیون با بیش از ۱۳۰ عضو از کشور‌های جهان با هدف حمایت از افراد کم شنوا و ناشنوا و احقاق حق این افراد در جهت بهبود مشکلات بر سر راه زندگی روزانه آن‌ها فعالیت می‌کند.

همچنین شورای فرهنگ عمومی کشور از سال ۱۳۸۰ تاکنون روز هشتم مهر را به عنوان روز ناشنوایان نامگذاری کرده است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید